מידע רפואי ברשת: מי שומר עליו?

(0)
לדרג

אפליקציות ואתרי אינטרנט מתוחכמים מאפשרים לאחסן מידע בריאותי ומייעלים את עבודת הצוות הרפואי. מומחה: הרווח מרפואה ברשת עולה על הסיכון באבטחת המידע

מאת: מערכת zap doctors

מידע רפואי זמין הוא אחד היתרונות הבולטים של הקדמה הטכנולוגית, ותועלתו רבה ביותר. "אין ספק כי זמינות המידע הרפואי בכל מקום ובכל עת מאפשרת מתן טיפול רפואי טוב יותר ומונעת טעויות בטיפול, אומר ד"ר בני זאבי, שותף מנהל ב-Tamir Fishman Ventures DFJ ויו"ר ועדת מדעי החיים בארגון קרנות הון הסיכון. דבריו משקפים מגמה הולכת וגוברת של הסתייעות באמצעים טכנולוגיים חדישים לשם מעקב, תיעוד והזנת מידע רפואי ואף לשם הענקת טיפול.

המהפכות שחלו בעולם המדע והתקשורת בעשורים האחרונים גרמו, בין היתר, לפיתוח תחום חדש לחלוטין, שהולך וצובר תאוצה עם השנים וההערכה היא כי השימוש בו יהיה נפוץ ביותר בעתיד. מדובר ב-mHealth"- רפואה ניידת ודיגיטלית", והמונח מתייחס לשימוש של מטופלים באמצעים טכנולוגיים דוגמת טלפונים ניידים, סמארטפונים וטאבלטים לשם שימור מידע רפואי, העברת מידע רפואי ואף צריכת שירותים רפואיים.

ברחבי העולם יש כיום יותר מ-10,000 אפליקציות בתחומי רפואה ואיכות חיים, הזמינות לכולם וברובן קלות לתפעול. בארצות הברית תועד שימוש נרחב באפליקציות אלה, שהן רבות ומגוונות. יש אפליקציות המיועדות למעקב אחרי מדדים של חולי סוכרת כגון לחץ דם והשמנת יתר, יש אפליקציות המאפשרות לעבור אולטרסאונד עצמי בבית, יש כאלה המאפשרות לערוך בדיקת עיניים עצמאית בבית, ואפילו כאלה, שבאמצעות מכשור רפואי נוסף מסייעות לביצוע צנתורים. סקרים שונים שנעשו בארצות הברית הצביעו על שביעות רצון של המשתמשים באפליקציות, על שיפור בנגישותו של הסיוע הרפואי, על ייעול עבודתו של הרופא שנדרש לפחות זמן לעבודה מנהלתית, וגם על ירידה חדה בצרכנות של שירותים רפואיים.

מידע רפואי ברשת
מידע רפואי ברשת

סוגיית הפרטיות

אולם לצד הנוחות והיתרונות של הקדמה עולה גם שאלה מטרידה: האם אין כאן סיכון לפגיעה בפרטיות המטופל? בלב כולנו עולה חשש מוצדק כי הפרטים שנזין לשם מעקב, העברת מידע או טיפול לא יהיה מוגן. אנו חוששים מפגיעה בצנעת הפרט ומגורמים אינטרסנטיים שעלולים להגיע למידע שלנו ולעשות בו שימוש פסול.

קשה להכחיש כי קיים סיכון מסוים לגבי המידע הרפואי שנמצא ברשת, במיוחד בעידן שבו ההאקרים הולכים ומשתכללים", אומר ד"ר זאבי, "אולם היעילות הרבה של הטכנולוגיות, תרומתן לקידום הרפואה ולאיכות החיים ואבטחת המידע הופכים את הסיכון הזה לסיכון שכדאי לקחת".

איך מתבצעת אבטחת המידע?

"גופים המנהלים רישום רפואי, לרבות קופות חולים, בתי חולים ורופאים המנהלים תיק רפואי ממוחשב, עושים כל שביכולתם כדי למנוע זליגת מידע, ומשתמשים באמצעים יעילים לאבטחת המידע והגנה עליו. ישנם אמצעים רבים המבטיחים שמירה על המידע הרפואי והמעוגנים גם בחוק הישראלי וכמובן גם בחוקי מדינות אחרות כגון ארה"ב. בישראל קיים חוק הגנת הפרטיות מ-1981, חוק זכויות החולה מ-1996 וחוקים נוספים. לצידם קיימים גם כללי האתיקה הרפואית המקפידים על הגנה קפדנית על פרטיות המידע הרפואי.

"לשם אבטחת מידע נעשה שימוש בטכנולוגיות רבות המבטיחות מניעת הגישה למידע השמור במערכות ממוחשבות. מערכות ההגנה מתייחסות לכל ההיבטים הטכנולוגיים של השימוש במערכת הממוחשבת, כשכל אחד מאמצעי ההגנה מקיים פעילות אבטחת מידע ספציפית כגון מידור, זיהוי, הרשאות למשתמשים, ניהול מאגרים וסיסמאות ועוד. תהליכים אלה מבוצעים בכל מקום בו מוזן או נקרא מידע הצבור במערכת הממוחשבת - הן בידי הרופא, הן בידי המטופל והן בידי הגוף המטפל, כגון קופת חולים, מעבדה רפואית, תחנת טיפת חלב וכדומה. בנוסף לכך, ישנו גם תיעוד קבוע של כל מי שנכנס למערכת בכל אחת הנקודות ואיזה מידע הוא קרא, עידכן או העביר לגורם אחר במערכת.

לצד כל אלה ישנה שמירה פיזית על השרתים שבהם נמצא המידע. בנוסף, מתבצעת בקרה רציפה של גורמים מקצועיים מתוך או מחוץ לגוף הרפואי, ומתבצעות ביקורות תקופתיות לבחינת יעילות אמצעי ההגנה והטכנולוגיות ועדכונם בהתאם לצורך.

"למרות החשש הטבעי, לדעתי המטופלים חייבים לעשות שינוי בתפיסת עולמם ולצבור ביטחון שהמידע עליהם נשמר מספיק טוב, תוך שהם סומכים על אוספי המידע. זה שינוי תפיסתי ההולך וקורה במשך הזמן, אולם ייקח עוד זמן עד להשתרשותו האידיאלית. השאלה הגדולה שצריכה להישאל בהקשר זה היא האם הסיכון בדליפת המידע עולה על החשיבות של מידע זמין, בעיקר במקרי חירום".

זהירות מרשתות חברתיות

"בטרם הזנת מידע באתר אינטרנט או אפליקציה הייתי ממליץ לעיין בנוהלי אבטחת המידע של הגוף הרפואי המאחסן את המידע, להתרשם מיעילותו ולפעול בהתאם. חשוב לציין לגבי אפליקציות ומידע רפואי הנמצא על מכשירים ניידים, כי ברוב המכשירים המידע הרפואי בעצם נמצא ב"ענן' ורק מוצג על גבי המכשיר הנייד לאחר הכנסת סיסמה ואמצעי זיהוי אחרים.

המידע המוצג אינו נשמר על המכשיר, כך שבמידה שהמכשיר הולך לאיבוד מי שמוצא אותו לא יוכל לראות את המידע. ישנם גם אמצעים רבים למחיקת המידע מרחוק במכשירים שאבדו. לעומת זאת, לגבי רשתות חברתיות חשוב לדעת כי אמצעי ההגנה אינם תמיד יעילים במיוחד. מדיניות שמירת המידע תלויה במדיניות הרשת הספציפית. לדעתי לא רצוי להכניס מידע רפואי רגיש לתוך רשתות חברתיות".

בואו לדבר על זה בפורום מידענות רפואית - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום