מונדיאל: זמן פציעות

(0)
לדרג

המונדיאל הוא חגיגה עולמית של כדורגל. אך השחקנים המקצועיים משלמים מחיר לא קטן בגלל נזקים מצטברים ופגיעות בזמן משחקים. אלו פציעות מאפיינות את משחקי המונדיאל?

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-2310297 (מספר מקשר)

בעבור רובנו, המונדיאל הוא חגיגה אחת גדולה של כדורגל. המשחקים המרתקים, הנבחרות האהובות, האוהדים השרופים וטבלאות ההימורים, מעניקים לאלו מבינינו שנושמים כדורגל, את החודש המהנה ביותר בכל ארבע שנים. אך השחקנים המקצועיים על המגרש הירוק, אלו שמקדישים את חייהם לספורט המקצועי הפופולרי, משלמים מחירים גופניים לא קטנים, בעבור קריירת הכדורגל שלהם.

פציעות הספורט השכיחות ביותר אצל כדורגלנים, אלו פציעות באזור כפות הרגליים והקרסוליים. הפציעות הקשות יותר מאפיינות את אזור הברכיים, ואחריהן הפציעות באזור מפרקי היריכיים, המפשעות ופציעות הראש. "פציעות הראש הן יחסית שכיחות יותר בכדורגל מאשר בכל ספורט אחר, בגלל הנגיחות או ההתקלויות בקורת השער", מסביר ד"ר רון ארבל, מומחה ברפואת ספורט ובכירורגיה אורתופדית. "בנוסף להן כמובן שכדורגלנים מקצועיים סובלים גם מפגיעות בגפיים העליונות עקב נפילות, אך אלו קיימות על המגרש בשכיחות יותר נמוכה".

פציעות אצל כדורגלנים (אילוסטרציה)
פציעות אצל כדורגלנים (אילוסטרציה)

לאיזה סכנות גופניות חשוף הכדורגלן המקצועי בזמן המונדיאל?

"בכל ספורט מקצועי, הספורטאי המצטיין חשוף לפגיעות רבות. תוכנית האימונים טרם משחקי המונדיאל עצמם היא ברמה מאוד גבוהה, ואף מאוד אינטנסיבית. מכאן שהפגיעות המצטברות, שנובעות ממאמץ מצטבר, הן הפגיעות השכיחות ביותר, כמו קרעים בשרירים, מתיחות של גידים, שברי מאמץ, פגיעות במפרקים עקב שימוש יתר, או עקב משחק בתנאים פחות נוחים, שלעתים נמצאים בסביבת האימונים של הספורטאי כמו משטח ריצה או דשא בלתי תקינים, או נעליים לא מתאימות.

כמובן שישנן פגיעות שמתרחשות במשחקי המונדיאל עצמם, כמו אלו שאנחנו רואים כמעט בכל משחק ומשחק: התנגשות עם שחקני יריב. משחקי הספורט מסוג הכדור (כדורגל, כדורעף, ועוד) וכן משחקי הוקי, נחשבים למשחקים מאוד אגרסיביים מבחינה גופנית, שבעבורנו, הצופים, לעתים קרובות נזהה בהם 'שחקנים שכמעט הולכים מכות'. פגיעות מסוג זה בכדורגל, מתרחשות תוך כדי תאוצה גבוהה של השחקנים, תוך כדי ריצות, וגורמים לקרעים של רצועות ומיניסקוסים, לחבורות חמורות וכן לפגיעות מעורבות שיכולות להיות יחסית קשות. בדרך כלל, כמה שהשחקנים הם יותר מקצועיים ומנוסים, כך האמביציה והאגרסיה שלהם על המגרש תהיה עוצמתית יותר".

לעתים זה נראה כי שחקן נפגע במהלך משחק פגיעה חמורה, אך לאחר עזרה ראשונה מיידית וקצרה, הוא קם וחוזר לשחק, כאילו לא קרה לא כלום. האם זה באמת כך?

"לפעמים אנחנו כצופים חווים פגיעות של שחקנים באופן מאוד רציני, כי חלק מ'חוקי המשחק' של השחקנים, הם להראות שהם נפגעו מאוד חזק וקשה, הצגה שכוללת פרצופים והתגלגלויות מוגזמות על הקרקע, כדי לנסות להשיג עבירה או בעיטת פאול לטובת הקבוצה שלהם, בעוד שבעצם הפגיעה בפועל, פחות חמורה מאיך שהיא מוצגת. לגלגול הארוך על הקרקע יש ערך נוסף, משום שאם שחקן מקבל מכה בעודו בתאוצה גבוה, הנפילה שמתבצעת תוך כדי גלגול היא ממותנת יותר, ממש כמו שצנחנים נוחתים מגובה באמצעות גלגול ארוך על האדמה, כדי לחלק את עומס הפגיעה בגוף שלהם.

בפעמים אחרות, הפגיעות הן כן קשות, אבל לשחקני המונדיאל באשר הם יש מוטיבציה אדירה להמשיך לשחק בכל מצב. בעבור כל שחקן כדורגל מקצועי, חלום חייו הוא להגיע למונדיאל, ממש כמו רונאלדו שלמרות שקיבל הוראה מרופאיו לא להשתתף במשחקים הבאים כדי למנוע לגופו נזק בלתי הפיך, אמר שהוא יהיה זה שיחליט מתי הוא מפסיק לשחק. כמובן שאם היה מדובר על ליגה מקומית, כל שחקן היה מקשיב לעצת רופאיו ויושב על הספסל כדי למזער נזקים עתידיים, אבל המונדיאל הוא סיפור אחר לגמרי".

בעקבות שחיקת הגוף, עד איזה גיל נמשכת קריירת כדורגל בעבור שחקן מקצועי?

"עקב העומס והפציעות המצטברות, מתחילת שנות ה-30 הגוף מתחיל לזייף. כמובן שיש יוצאים מן הכלל, כמו השחקן רובן שמשחק בנבחרת הולנד, שהוא מעל לגיל זה, ועדיין רץ כמו מטורף ולא איבד דבר מכושרו. אך אלו מקרים בודדים. בדרך כלל מגיל 32 ועד 35 יש דעיכה ניכרת במצב הפיזי של הגוף, שכבר לא מסוגל לבצע את אותן פעולות כמו בעבר.
אדם יכול להחלים מפציעה בנאלית חד-פעמית כמו נקיעת קרסול, אך אצל שחקני הכדורגל שצוברים המון פציעות מהסוג הזה במהלך הקריירה, נגרמות שחיקות קשות של הסחוס, הגבלה בתנועה, זיזים של עצם, וקרסוליים בעייתיות מאוד. יש שחקנים שאחרי 15 שנה במקצוע הגפיים התחתונות שלהם נראות כל כך שונה, שזה מפליא שהם עוד יכולים ללכת על הרגליים. כך שבדרך כלל אחרי תקופה זו, אוסף הפגיעות לא מאפשר לשחקן לתפקד בצורה תקינה והוא יורד מהמגרש".

בואו לדבר על זה בפורום פגיעות סחוס.

  • צור קשר
ד"ר רון ארבל רפואת ספורט בע"מ
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום