"בדיקת HIV עצמית לא מומלצת"

(0)
לדרג

כך מזהיר משרד הבריאות וקובע 4 מקומות מורשים לביצוע הבדיקה המהירה. הסיבה - תוצאה כוזבת עלולה להטעות את הנבדק ולכן יש לבצע הבדיקה בליווי רפואי בלבד

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות פרסם אתמול (א') אזהרה לציבור, לפיה הוא אינו ממליץ לבצע בדיקות HIV (איידס) באופן עצמאי או במקומות שאינם מוכרים ומוסדרים באופן רשמי על ידי משרד הבריאות.

הסיבה העיקרית לכך היא העובדה שהאמינות של הבדיקות המהירות איננה מגיעה ל-100%, ולכן יש ללוות אותה בבדיקה רגילה במקביל.

בדיקה מהירה המתבצעת באופן עצמי ללא ליווי של בדיקה רגילה עלולה להביא לקבלת תוצאה כוזבת. תוצאה כוזבת חיובית עלולה להביא לחרדה מיותרת ולא מוצדקת, ואילו תוצאה שלילית כוזבת עלולה לתת ביטחון מוטעה כי המטופל איננו נשא.

הודעה זו של משרד הבריאות מתפרסמת בעקבות אישור ה-FDA של הערכה לביצוע בדיקה מהירה, מלפני מספר שבועות.

מדובר בערכת OraQuick, ערכת בדיקה המיוצרת בידי חברת OraSure האמריקאית. הערכה המהירה לבדיקות וירוס HIV נמצאת בשימוש הצוותים הרפואיים בארה"ב כבר שבע שנים במטרה לבצע אבחון ראשוני, לפני בדיקת הדם. כעת ההמלצה היא לאשר את השימוש גם לצרכן הפרטי, שיוכל לרכוש אותה בבית מרקחת, בדומה לבדיקת הריון פשוטה. הבדיקה נעשית על דגימה מרירית הפה, עליה מטפטפים חומר מסוים וממתינים 20 ד' להופעת סימנים על הבדיקה.

בדיקה רק במקומות מוכרים

כאמור, משרד הבריאות מציין בהודעתו כי במקומות המוכרים על ידיו, קיים צוות מיומן שיכול לתת לנבדקים פרשנות נכונה לתוצאות הבדיקה, ואף ייעוץ הולם במקרים של קבלת תשובה חיובית. מדיניות משרד הבריאות מנחה לבצע בדיקות HIV אך ורק על דגימת דם, ולא על דגימת רוק.

ישנם ארבעה מקומות בלבד המאושרים על ידי משרד הבריאות לבצע בדיקות מהירות: הוועד למלחמה באיידס, רח' הנצי"ב 18 תל-אביב; מרפאת לוינסקי, תל-אביב; מרפאת הפרסים 15, חיפה; הבית הפתוח, רח' השורג 2 ירושלים.

גורמים אחרים, מזהיר משרד הבריאות, אשר יפיצו ערכה מהירה לשימוש עצמי עוברים על החוק.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום