פריצת דיסק: טיפול ללא ניתוח

(6)
לדרג

ניתן לטפל בפריצת דיסק ובבלט הדיסק ללא ניתוח או תרופות. טכניקות שונות לחיזוק השריר הפגוע עשויות לפתור הבעיה

מאת: ~~פרופ' יורם קופרט~~

כאבי גב הם כבר מזמן לא רק מחלה, אלא תופעה הפוגעת כמעט בכל מבוגר מעל גיל 40. מחקרים מראים כי מעל 80% מהאוכלוסיה בגיל 40 ומעלה בעולם המערבי סובלים מכאבי גב עליון או תחתון, כאשר אחוזים ניכרים מהם סובלים מפריצת דיסק אחת או יותר.

הדיסק הינו טבעת החוצצת בין חוליה לחוליה של עמוד השדרה ומשמשת בולם זעזועים. פריצת דיסק הינה תהליך ניווני, שבו המעטפת של הדיסק מאבדת מהאלסטיות שלה ומחוזקה, מתעוותת ויוצרת לחץ על שורשי העצבים שבחוט השדרה.

הלחץ יוצר כאבים כרוניים העלולים להיות בלתי נסבלים עד כדי פגיעה משמעותית באיכות החיים וירידה ברמת התפקוד היום-יומית. ישנה תופעה נוספת המוכרת בשם בלט בעמוד השדרה. זוהי בעצם אותה גברת בשינוי אדרת. הבלט נוצר מאיבוד המעטפת שממנו עשוי הדיסק; תופעה קלינית שונה אך בעלת משמעות דומה עבור החולה.

טיפול בפריצת דיסק

בישראל מתבצעים מדי שנה עשרות אלפי ניתוחים לטיפול בפריצת דיסק. חלקם הגדול של החולים מגיע לניתוח לאחר שבמשך שנים רבות נטלו תרופות שונות על מנת להקל על הכאבים. תרופות אלו, על אף שהן מספקות הקלה זמנית לכאב, אינן מטפלות בבעיה ואינן תורמות לריפוי.

נהפוך הוא - במקרים רבים גורמות התרופות לתופעות לוואי ואף לנזקים ארוכי טווח לכבד ולאיברים חיוניים נוספים. במסגרת הניתוח משחררים את הלחץ על שורש החוליה, כאשר המטרה של שחרור הלחץ היא הפחתת רמת הכאב ומתן אפשרות לפעילות תנועתית נורמלית.

על אף שמדובר בניתוח שגרתי יחסית, הוא טומן בחובו סיכונים לא מבוטלים. חשוב לזכור גם כי ההחלמה מניתוח זה היא לעתים קשה וממושכת. עבודות רבות מראות כי השיפור אצל חלק ניכר מהחולים אינו מספק ובמקרים אחרים הוא אינו נשמר לאורך זמן. מחקרים אלו, כמו גם גורמים אחרים, מהווים את הבסיס לביקורת הנשמעת מצד רופאים בכירים על הגישה הטיפולית המקובלת כיום. מומחים אלו מציעים כי תערך חשיבה מחודשת וחיפוש אחר אלטרנטיבות טיפוליות יעילות יותר.

בניית רקמות שריר

בתי החולים במדינת ישראל הינם בעלי רמה רפואית מהמובילות בעולם ורובם ככולם מעסיקים מנתחים מקצועיים ומנוסים וברובם המכריע של המקרים מבוצע הניתוח ברמת דיוק והצלחה מקסימלית. ואולם הבעיה נעוצה בגישה הבסיסית לטיפול בפריצת או בלט הדיסק. אפשר גם אחרת - גישה טיפולית המבוססת על בנייה מחדש של רקמות השריר שאבדו כתוצאה מאי שימוש שנוצר, עקב הכאבים והמגבלה בתנועה. גישה זו מאפשרת לפתור את הבעיה באופן דרמטי לטווח ארוך.

העקרון הרפואי פשוט - כאשר אנו סובלים מכאב, אנו מקטינים וממעיטים בתנועה ועל-ידי כך מחלישים את השריר. נוצר מעגל קסמים - שריר חלש יותר גורם לתנועה מוגבלת יותר, אשר גורמת להחלשות נוספת של השריר וחוזר חלילה, עד לניוון כמעט מוחלט של השריר באזור הפגוע והפרת האיזון הביומכני של הגוף. חיזוק השריר הפגוע באמצעות התערבות חיצונית, הנעשית בטכניקות טיפוליות שונות, כאשר המטופל פסיבי, מאפשרת לפרוץ את המעגל הזה וליצור ריפוי אמיתי.

באמצעות מגוון שיטות טיפול שמרניות ומקובלות המבוצעות במינון אינטנסיבי, ניתן ליצור בתוך מספר שבועות שינוי אמיתי ולאפשר למטופל תנועה טובה יותר, הפחתה משמעותית בכאב וחזרה לתפקוד יום-יומי.

חיזוק השריר הפגוע

להלן מספר דוגמאות מהטכניקות בהן ניתן לעשות שימוש:

^^אלקטרוסטימולציה אנלגטית (גירוי חשמלי)^^

בטכניקה זו אנו עושים שימוש בזרמים חשמליים למעטפת העצבים הסנסוריים המעבירים מסר של כאב. על-ידי הגירוי משנים את התשדורת של הכאב ומאפשרים שחרור של אנדורפינים המורידים את רמת הכאב. הטכניקה מקובלת בשימוש מסחרי בשם tens, מכיוון שמכשירי tens פועלים בטכניקה הזו. המכשור הנמצא במרכז הינו מתקדם ומשוכלל, ומאפשר להתאים את אופי הטיפול לצרכי כל מטופל באופן אישי. המכשיר מסייע להפחתה של כאבים אצל המטופל כחלק מתהליך הטיפול או כטיפול תומך.

^^אלקטרוסטימולציה נבנית^^

בטכניקה זו נעשה שימוש בזרמים חשמליים שונים שמטרתם להכנס בעקיפה לחיבור של העצב המוטורי ולהפעיל את השריר ממקור חיצוני למוח. באמצעות טכניקה זו ישנה הפעלה יזומה של שריר בודד או קבוצת שרירים באמצעות גירוי חיצוני, כחלק מבנייה מחודשת של מרכז הכובד הביומכני בגוף. יודגש כי במהלך החיים והתפקוד האנושי הרגיל לא ניתן להפעיל באופן יזום ומתוכנן שריר אחד בגוף.

^^לייזר נמוך עוצמה^^

הטיפול בלייזר נמוך עוצמה עושה שימוש בקרן לייזר, המופעלת על-ידי גזים אצילים על בסיס אינפרא אדום. הלייזר הינו קרן ביואנרגטית חזקה מאד בעל אלומה ממוקדת. הטיפול משמש להפחתת כאבים ובעיקר טיפול בדלקות מקומיות באיברים השונים בגוף באמצעות אידוי שלהן.

^^מגנטותרפיה^^

יצירת שדה מגנטי מלאכותי על-ידי העברת זרם חשמלי בעוצמה גבוהה, הנבנה באמצעות אלקטרודות בסמוך לאיבר הכואב או לגוף כולו. מדובר בהחשה של תהליך הריפוי לכל סוגי הרקמות בגוף כולל רקמת העצם. הטיפול מאפשר לטפל בבעיות כמו אוסטיאופורוזיס, רקמות שלא מתרפאות עקב סוכרת וכיו"ב.

שיטות נוספות הן גלי הלם, אולטרסאונד טיפולי, דיקור, מניפולציות ידניות וכו'. יודגש כי לתוכנית הטיפול המותאמת במיוחד למטופל, ישנם פרמטרים שונים אשר משפיעים על הצלחת הטיפול. הפרמטרים הם: התמהיל בין הטכניקות השונות ויכולתו של הרופא המנהל את הטיפול לשלוט באופן מדוייק בכלים הטיפוליים העומדים לרשותו. כל אלה, בתוספת לאבחון דינמי הנערך כל העת על-ידי הצוות הרפואי במרפאה, אשר מאפשר לעדכן ולהתאים את הטיפול "תוך כדי תנועה", מהווים את הבסיס לטיפול אפקטיבי ומוצלח. טיפול טוב יביא אפשרויות תנועה טובה יותר למטופל, הפחתה משמעותית בכאב וחזרה לתפקוד יום-יומי.

כל השיטות המוצגות כאן הן שיטות שמרניות ומקובלות ברפואה מזה שנים רבות. הגישה הכוללת לגוף, תמהיל הטיפולים האינטנסיבים והתוכנית המותאמת במיוחד למטופל הם אלה היוצרים את הבסיס לריפוי מוצלח וחזרה לאיכות חיים .

פרופ' יורם קופרט הוא מנהל המרכז לשיקום ורפואה פיזיקלית.

בואו לדבר על זה בפורום בעיות גב ועמוד השדרה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום