החולה יטופל, בניגוד לעמדת אשתו

(0)
לדרג

אשתו של חולה מונשם ביקשה שלא לנתחו, כדי למנוע ממנו להמשיך לסבול. ביהמ"ש פסק כי יש להתיר לרופאים לבצע פעולות רפואיות בטיעון שהחולה אינו במצב סופני

מאת: מערכת PsakDin.co.il

האם יש להתיר לרופאיו של חסוי המונשם באמצעות מכשיר הנשמה לבצע פרוצדורה רפואית של פיום קנה (טרכאוסטומיה) תחת הנשמתו באמצעות טובוס (צינור תוך קני), בניגוד לעמדת אשתו אשר מונתה כאפוטרופוס לגופו?

בית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון השיב בחיוב, ודחה את התנגדות האשה לביצוע ההליך הניתוחי, שכן לדבריה אין היא מעוניינת להוסיף ולהאריך את סבלו של החסוי שהינו מחוסר הכרה, מרותק למכשיר הנשמה אך מנותק מן העולם ומצבו נראה כבלתי הפיך.

ההחלטה עפ"י חוק החולה הנוטה למות

השופט צבי ויצמן בחן את הבקשה לאור החוקים והפסיקה הרלוונטיים, וקבע כי אף שכוונת המשיבה וילדיה בנדון הוכחה כטהורה ואינה מוטה מעניינים זרים, הרי שהחלטה המורה על מניעת טיפול מיטיב לחולה שאינו סופני צריך שתהא אך ורק לתכלית ראויה, תכלית אשר אינה קיימת במקרה הנדון. בנוסף, קבע השופט כי לא הוכח כי מצבו של החסוי הינו בלתי הפיך מעבר לכל ספק.

השופט ויצמן הוסיף, כי גם עמדת הדין העברי עולה בקנה אחד עם חוק החולה הנוטה למות, לפיה כיון שעסקינן בטיפול נדרש לצורך עצם הנשמתו של החסוי, טיפול אותו היה מקבל כל חולה במצבו, ומכיוון שעסקינן ב"טיפול מקל" ובסיסי אשר אינו קשור לטיפול בעצם הפגיעה ממנה סובל החסוי, הרי שיש לתת טיפול זה בהיותו טיפול הממלא ונילווה לצורך טבעי של החולה - היינו, הנשמתו. בסיכום, קבע השופט כי אין למנוע מהצוות הרפואי לעשות את המוטל עליו ולבצע את ה"טיפול הנילווה", כהגדרתו בחוק, הנדרש להנשמתו של החסוי.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה ומשפט.

לקריאת פסק הדין - לחצו כאן

לאתר המשפט הישראלי - הקלידו כאן

למידע נוסף:
בקרו בערוץ רפואה ומשפט

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום