מגיפה (דבר) - plague

(0)
לדרג

מונח שמשמש לציון כל מחלה מגיפתית עם שיעור תמותה גבוה, אך בדרך כלל מציין את מגיפת הדבר (המגיפה השחורה). זוהי מחלה שמועברת על?ידי זבובים (ונישאת על-ידי החולדה השחורה) שמזהמת את הסובל ביבצילוס ירסיניה פסטיס. תסמין מוקדם שלה הוא התנפחות בלוטות הלימפה, בדרך כלל בבית השחי ובמפשעה; נפיחויות כאלה נקראות "בובונים". הדבר גורם להרעלת דם חמורה, ושיעור התמותה מהמחלה גבוה. צורות נדירות אך קטלניות יותר של מגיפת הדבר הן דבר ספטיסמי ודבר ריאתי. לפי דין וחשבון של ארגון הבריאות העולמי שפורסם בשנת 1996, שכיחות מגיפת הדבר נמצאת בסימן עלייה. בשנות השמונים והתשעים של המאה ה-20 היו מקרי מגיפה באפריקה, באמריקה הלטינית, בארצות הברית ובדרום-מזרח אסיה. י' פסטיס ממשיך להתקיים ברחבי העולם באוכלוסיות של מכרסמי-בר, וההעברה נעשית בעיקר על-ידי זבובים. תרכיבי חיסון חדשים כנגד המגיפה נמצאים כעת בשלבי פיתוח.

המגפה הראשונה

התיאור הראשון של המגיפה מתוארך משנת 40 לפני הספירה בלוב. האימפריה הרומית הוכתה במגיפה במהלך השנים 251-260. אחרי המוות השחור במאה ה-14, נותרה המגיפה מקומית במשך שלוש המאות הבאות, כשההתפרצות האיומה ביותר הייתה המגיפה הגדולה בלונדון בשנת 1665, כאשר כמאה אלף איש מבין 400 אלף תושבי העיר מתו.

המגיפה הגדולה

בשנת 1666 ניסה הפרלמנט הבריטי למנוע את התפשטות מגיפת הדבר הבובוני בצורת צו, המורה לקבור את כל הגופות בתכריכי צמר. הצו הזה סיפק ליוצרי הצמר מקור הכנסה קבוע במשך 150 שנה כמעט.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום