סליחה, לא שמעתי אותך

(0)
לדרג

ישראלים רבים נאלצים להתמודד מידי יום עם לקות בשמיעה. לרגל יום השמיעה הארצי, בדקנו כיצד מאבחנים ומטפלים בבעיות שמיעה, ומה תפקידו של קלינאי התקשורת

מאת: מערכת zap doctors

הגיל מביא עימו שינויים והתמודדויות מגוונים חלקם קלים וחלקם דורשים הסתגלות. אצל רבים, אחת מההתמודדויות הללו היא לקות בשמיעה, שרובנו נפגוש עם חלוף הזמן ועם עליית הגיל. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי 16% מבני 20 ומעלה מתקשים בשמיעה במידה כלשהי; שיעור המתקשים בשמיעה עולה עם הגיל יותר ממחצית (55%) מבני 75 ומעלה מתקשים בשמיעה במידה כלשהי, ול-16% יש קושי רב בשמיעה או שאינם שומעים בכלל.

קיימת חשיבות רבה למהירות האבחון והטיפול, שכן פרט לחוסר הנוחות הנובעת מלקות בשמיעה, הידרדרות בשמיעה עלולה להוביל לקשיים בהשתלבות חברתית, לקשיים בהשתלבות בעבודה ואפילו לפגיעה בביטחון העצמי.
במטרה להעלות את המודעות, לגלות טיפים יעילים לאבחון וטיפול בליקוי שמיעה ולשנות את דפוסי החשיבה בנושא, ביקשנו מטלי בר-משה, קלינאית תקשורת (MHA) וראש החטיבה האודיולוגית של חברת מדטכניקה אורותופון, להשיב על שאלותינו לרגל ליום השמיעה הארצי, שחל בחודש מאי.

מהו ליקוי שמיעה?
"מערכת השמיעה המתחילה באוזניים ומסתיימת במרכז השמיעה שבמוח כוללת תחנות רבות. תפקודה התקין של המערכת מאפשר תקשורת, הבנת דיבור והנאה מצלילי הסביבה. חוסר תפקוד, אפילו חלקי, של אחת מהתחנות לאורך המסלול, פוגע באיכות המסר השמיעתי ומונע הבנה ושמיעה איכותית, ומוגדר כליקוי בשמיעה.

ליקוי בשמיעה עשוי להיות מולד או נרכש במהלך החיים ויכול להיגרם מסיבות רבות: מחלות, פקק שעווה, עליה בגיל, חשיפה לרעש, פציעות, תורשה ועוד. בנוסף, נבחין בין כמה סוגים של ליקויים בשמיעה: ליקוי עצבי, הולכתי או מעורב. הליקוי העצבי הוא ליקוי בו מקור הפגיעה בשמיעה מצוי באוזן הפנימית או בעצב השמיעה. ליקוי זה יכול להיות מולד או להיווצר כתוצאה של פרסביאקוזיס (ליקוי בשמיעה כתוצאה מעליה בגיל), חשיפה לרעש, מחלות שונות ועוד. לעומתו, ליקוי הולכתי מתרחש כתוצאה מפגיעה בהולכת הצליל, זאת אומרת הפרעה באוזן החיצונית או התיכונה. ליקוי מסוג זה עלול להיגרם כתוצאה ממומים מולדים באוזן החיצונית או התיכונה; פגיעה בעצמימי השמע; מחלות שונות; פקק שעווה בתעלת השמע, פגיעה בעור התוף; דלקות או נוזלים באוזן התיכונה (גורם נפוץ במיוחד בגיל הרך) ועוד. ואילו הליקוי המעורב, כשמו כן הוא משלב בין פגיעה עצבית ופגיעה הולכתית. דבר נוסף שחשוב לדעת הוא שליקויים שונים בשמיעה הינם פרוגרסיביים, כלומר מחמירים עם הזמן, וכן כי הירידה בשמיעה עלולה להתעצם עם השנים".

מה הסימנים ללקות שמיעה?

"ליקוי בשמיעה יכול להופיע בכל גיל החל מינקות ועד לשיבה. נוכל לזהות לקות שמיעה אצל מבוגרים בשמיעה כאשר אלו יתקשו בתפקוד התקשורתי היומיומי שלהם, יגבירו את קול הטלוויזיה, יתנו תשובה לא נכונה לשאלה שנשאלה, יתקשו לשמוע דפיקה בדלת, יתלוננו על כך שכל הסובבים אותם ממלמלים או מדברים חלש ועוד. ליקוי השמיעה יוצר אצל אותם מבוגרים אי הבנות הגורמות לתסכול, כעסים ומרירות שכולם תוצאה ישירה של קשיים בהבנת המילים והמשפטים (דוגמא שכיחה: שומע "יום שישי" במקום "יום שלישי"), הסתגרות בבית וניתוק חברתי (נמנע מללכת להרצאות, הצגות וסרטים) ועוד.

בין הסימנים להפרעה בשמיעה אצל ילדים נוכל להבחין בחוסר תגובה לקריאה בשמם, היעדר תגובות טבעיות של הפניית הראש או המבט, חוסר תשומת לב לקולות הסביבה, הגברת עוצמת הטלוויזיה ואצל תינוקות העדר תגובת בהלה לשמע רעש פתאומי חזק, כגון טריקת דלת או נפילת חפץ. ליקוי בשמיעה אצל תינוקות וילדים יכול לגרום לאיחור בהתפתחות שפה ו/או שיבושי היגוי ועלול להוביל אף לפגיעה ביכולות הלימודיות".

כיצד מאבחנים ליקוי שמיעה?

"את קיומו של ליקוי השמיעה, סוג הליקוי ודרגתו ניתן לגלות בעזרת בדיקת שמיעה פשוטה. הבדיקה, שאיננה כואבת, מתבצעת ע"י קלינאי/ת תקשורת במכון שמיעה. עוד קודם, ניתנת הפניה לבדיקת השמיעה ע"י רופא אף אוזן גרון, אליו מומלץ לפנות כל אימת שקיים חשד כלשהו כי השמיעה אינה תקינה.

במרבית המקרים הראשונים להבחין בבעיה הם בני המשפחה הקרובים, המטפלים או הצוות החינוכי (אצל ילדים). עבור ילדים ותינוקות, לאיתור מוקדם של ליקוי בשמיעה יש חשיבות גדולה וזאת, על מנת לצמצם ככל הניתן את הפגיעה בהתפתחות ולתרום באופן משמעותי להצלחת השיקום השמיעתי ולצמצום פערים התפתחותיים שעלולים להיווצר.

על פי תוצאות הבדיקה ניתן לקבוע האם הליקוי הוא הולכתי (פגיעה באוזן החיצונית או התיכונה) הניתן לטפול רפואי (למשל כאשר הגורם לליקוי הוא דלקת או פקק שעווה) או שמא, הליקוי הוא עצבי (פגיעה באוזן הפנימית). ליקוי שמיעה ממקור עצבי מצריך לרוב פתרון שיקומי הכולל לרוב שימוש בטכנולוגיות שמיעה מתקדמות וביניהן מכשירי שמיעה, שתלי שמיעה ושבלול, מערכות אלחוטיות ואביזרי עזר".

מהם הפתרונות השיקומיים המוצעים במקרים בהם לקויי השמיעה אינו הפיך?

"ליקויים בשמיעה הנובעים ממקור עצבי בדרך כלל אינם הפיכים. כפי שציינתי קודם, במצבים אלו יש לשקול שימוש בטכנולוגיות שמיעה כגון מכשירי שמיעה, שתלי שמיעה ושבלול ומערכות אלחוטיות. ההחלטה על הפתרון הטכנולוגי המתאים תלויה בסוג הליקוי ודרגתו ובצורכי המטופל.

התאמת מכשירי שמיעה מתבצעת על ידי קלינאי תקשורת במכוני שמיעה. ההתאמה מתבססת על תוצאות בדיקת השמיעה ובהתאם לצרכי המשתמש. ההחלטה על הצורך בשתלי שמיעה ושבלול מתבצעת במרכזי ההשתלה בבתי החולים השונים ברחבי הארץ ע"י צוות רופאי אף אוזן גרון מנתחים וקלינאי תקשורת המתמחים בתחום.

בשנים האחרונות הושקעו מאמצים גדולים על-ידי החברות היצרניות הגדולות בעולם, בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות המוטמעות במכשירי השמיעה ובשתלים. טכנולוגיות אלה משפרות את הבנת הדיבור, מפחיתות רעשי רקע ומאפשרות שמיעה נוחה, טבעית ואיכותית.

מכשירי השמיעה הדיגיטליים הקיימים היום נותנים מענה מצוין לבעיות השמיעה, אך חלק חשוב מתהליך ההסתגלות ומהיכולת להפיק מהם תועלת, תלוי במידת הנכונות של האדם להשתמש במכשירים באופן קבוע ורציף ובמידת ההכרה שלו בצורך בהם. ככל שיש מודעות גדולה יותר לנחיצות מכשירי השמיעה וכן, ככל שהשימוש בהם קבוע ויומיומי - ההסתגלות אליהם תהיה מהירה וטובה יותר והתועלת מהם תגדל. קלינאי התקשורת מלווה את תהליך ההתאמה וההסתגלות לכל אורכו ומומלץ לפנות אליו בכל שאלה ועניין על מנת לקבל יעוץ, ליווי ותמיכה מקצועית.

חשוב לציין כי, מרבית הליקויים בשמיעה מופיעים בשתי האוזניים. מחקרים רבים בחנו את יתרונות השמיעה הדו-צדדית ואת היתרונות העולים משימוש בזוג מכשירים והראו באופן ברור כי לשימוש בזוג מכשירי שמיעה יתרונות רבים וחשיבות גדולה בתהליך ההסתגלות והשיקום השמיעתי. בין היתרונות: הבנת דיבור טובה יותר בעיקר בתנאי רעש, יכולת מיקום טובה של קולות במרחב, שמיעה איכותית וטבעית יותר, הסתגלות מהירה יותר ועוד".

בואו לדבר על זה בפורום ליקויי שמיעה, מכשירי שמיעה, שתלי שמיעה ושבלול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום