שקדים מוגדלים: הקלה מהירה

(1)
לדרג

ילדים רבים סובלים משקדים מוגדלים, העלולים לגרום לסבל מיותר ואף לדום נשימה בשינה. כיום ניתן לעבור ניתוח לכריתת שקדים בצורה פשוטה ובטוחה יותר

מאת: מערכת zap doctors

שקדים מוגדלים עלולים להוות חלק מהגורמים של תסמונת דום נשימה חסימתי בשינה ועקב כך, לגרום להפרעות שינה (לעיתים יחד עם שקד שלישי). ובעקבות זאת, להפרעות התנהגותיות ולעיתים אף להוביל לאיבחון יתר של היפראקטיביות, קשיי למידה והפרעות קשב וריכוז.

ד"ר אמנון שמושקוביץ, מומחה ברפואת אף אוזן וגרון וניתוחי ראש וצוואר, מסביר: "השקדים הם למעשה קשריות לימפה המצויות בתוך קופסית (קפסולה) העוטפת אותן ומהוות חלק מההגנה של בלוטות הלימפה בראש-צוואר. מלבדן קיימות עוד קשריות לימפה כמו שקד בבסיס הלשון, שקד שלישי הנמצא בלוע האף ואינו עטוף בקופסית. קשריות הלימפה מגינות עלינו מפני חדירת מזיקים כגון חיידקים ווירוסים וכאשר הן משתתפות בתהליך הנ"ל הן נוטות להתנפח ולגדול בממדיהן. לעיתים, עקב הגדלת השקדים והשקד השלישי, חלה הפרעה בתהליך הנשימה דרך האף עקב היצרות של חלל לוע האף והנ"ל במידה והשקדים גדלים במימדיהם הם עלולים להצר את מיפתח הלוע .

שקדים מוגדלים
שקדים מוגדלים

תופעה נפוצה בקרב ילדים

גם מבוגרים עלולים לסבול מהגדלת השקדים, אך אצל ילדים הדבר בא לידי ביטוי יתר. הגדלת השקדים עקב סיבות שונות, בין השאר עקב העברה של גורמים פתוגניים בגני הילדים , פעוטונים והפעלת יתר של מערכת החיסון, כל אלה עלולים לגרום לפעילות מוגברת של המערכת החיסונית והגדלה של הבלוטות השונות. לעיתים הסיבה להגדלת השקדים והשקד השלישי היא אידיומאטית, כלומר לא ברורה לגמרי.

דרגות חומרה משתנות ושלל תסמינים

כאשר יש הגדלה של השקדים קיימים חמש דרגות חומרה, החל מדרגה 0 בה השקדים נמצאים במידתם ולא רואים כל הגדלה שלהם, ועד לדרגה 4 בה השקדים נושקים ומקשים מאוד על הנשימה. בנוסף, גם השקד השלישי עלול לחסום או להצר את מעבר האוויר בלוע האף וכך להקשות עוד יותר על הנשימה. הילד אומנם אינו בסכנת חיים אך כאמור, מופיעים הפרעות בארכיטקטורת השינה כגון הפרעה בשנת חלום, עד כדי כך שבמקום להגיע לרמת השינה העמוקה ביותר, הילד מתעורר קודם לכן וזה מה שמוביל בהמשך להפרעות קשב וריכוז, לעצבנות יתר ולהתנהגויות היפראקטיביות.

תופעות לוואי הנגרמות משקדים מוגדלים

ד"ר שמושקוביץ מפרט את תופעות הלוואי האפשריות: "ילדים הסובלים משקדים מוגדלים, לעיתים קרובות סובלים מתחלואות חוזרות ונישנות כגון דלקות לוע סטרפטוקוקאליות חוזרות, הפרעות שינה ולעיתים גם מנוזלים באוזניים תיכונות המכונה - דלקת נסיובית של האוזן התיכונה. לרוב הילדים הנ"ל נושמים נשימת פה ולעיתים מזילים ריר מהלוע".

הטיפול המומלץ הסרת השקדים

בעבר, ההמלצה היתה להמתין להיעלמות השקד השלישי עד להגיעו של הילד לגיל שבע או שמונה שנים אך כיום, עקב התפתחותה של רפואת השינה והבנתינו את הבעיות הנוצרות עקב כך, מומלץ במידה ואכן מדובר בשקדים נושקים ושקד שלישי מוגדל, לא להמתין אלא לכרות אותם. זאת עקב העובדה שהשקדים, בשונה משקד שלישי לא נעלמים, והתופעות שצויינו למעלה גורמות לאיכות חיים ירודה.

החשש של חלק מההורים לחזרת שקד שלישי אינה מוצדקת כיוון שהסיכוי לכך הוא באחוזים בודדים.

גם לגבי הניתוח, קיימות כיום שיטות מתקדמות מאוד כגון אלקטרודת קובליישן הפועלת בשיטה של מגע האלקטרודה על הרקמה של השקד ובהזרמה של מים יחד עם מגע האלקטרודה, הרקמה נהפכת לרקמת פלסמה, שזה סוג של מצב צבירה בין נוזל לגז, ונעלמת. ההליך כרוך בפחות דימומים, ופחות כאבים והילד חוזר לתפקוד מלא תוך מספר ימים מועטים. קיימות גם שיטות נוספות כגון סכין מסתובבת הנקראת מיקרודברידר האוכלת את רקמת השקדיים ושיטות קרות הנעזרות במכשירים כהים.

לגבי נוזלים באוזניים, ד"ר שמושקוביץ אינו ממליץ לטפל בתרופות אנטיהיסטמיניות כיוון שלא מדובר בבעייה על רקע אלרגי אלא בבעייה של תפקוד לקוי של חצוצרות אאוסטאכיוס, שהן הפרוזדורים המנקזים את חללי האוזן התיכונה ללוע האף. כיוון שהתפקוד לקוי, הנוזלים הניצברים בחללי האוזניים התיכונות, לא מפונים ללוע האף ועל כן נוצרת דלקת נסיובית שאינה חיידקית, אך גורמת לירידה בשמיעה ההולכתית. במקרים אלה, במידה ובתוך זמן סביר אין שיפור, בין שאר הטיפולים המומלצים קיים ניתוח השתלת צינוריות איוורור לאוזניים שתפקידן הוא לגרום לכך שהאוויר יכנס דרכן לחללי האוזניים התיכונות ויאווררן.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות אף וסינוסים - נזלת וקשיי נשימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום