תאי גזע מחבל הטבור - מילון מונחים

(0)
לדרג

לקראת הצ'אט בשבוע הבא - התחום ה"חם" של הרפואה - שימור ושימוש בתאי גזע מחבל הטבור

מאת: מערכת zap doctors
דם טבורי?

בתקופה האחרונה, בה עולה המודעות לשימור תאי גזע מדם טבורי, עולות במקביל גם השאלות
בנושא. הורים רבים לעתיד מנסים להבין את המשמעות של שימור דם טבורי, מהם תאי גזע, אלו מחלות באפשרותם לרפא, ומה ההבדל בין בנק פרטי לציבורי.

לשם מתן מענה על שאלות אלה ועוד רבות, "ביוקורד- בנק החיים", בנק לשימור תאי גזע מדם טבורי, הכינו מילון מושגים בנושא על-פי סדר ה-א"ב.

בתאריך 20.7 - יום רביעי בשעה 16.00 יתארח בצ'אט וידאו חי בדוקטורס פרופ' נגלר.
פרופ' ארנון נגלר, חוקר בעל שם עולמי בתחום תאי גזע, ממייסדי ומנהלי NetCord - הרשת העולמית של בנקי הדם הטבורי הציבוריים.

מנהל מחלקת השתלות תאי גזע בבית חולים תל השומר, מנהל בנק הדם הטבורי הציבורי בתל השומר ומנהל המערך ההמטולוגי.

יו"ר הועדה המדעית של חברת ביוקורד - בנק-החיים, חברה שהקימה בנק פרטי לשימור דם חבל טבור לשימוש אישי ומשפחתי.
הוועדה אחראית מבחינה רפואית-מדעית על המעבדה-בנק, וכן מנתבת ומובילה את המו"פ המתבצע בחברה.

לכניסה לצ'אט

אוטלוגי

מתייחס לעצמו; נוצר מהאורגניזם/ מהיצור החי עצמו.
כך למשל, שימוש עתידי בדם הטבורי ששמרת מחבל הטבור שלך עצמך, הינו אוטולוגי. השתלה אוטולוגית של תאי גזע אפשרית בוודאות רק בבנק דם פרטי, שבו תאי הגזע שלך נשמרים רק לך ולבני משפחתך לאורך שנים.

בנק דם טבורי

שיטה לאחסון תאי גזע שנאספו מדם חבל הטבור של העובר לזמן ממושך.

בנק דם טבורי פרטי

בנק דם טבורי שמאפשר למשפחה לאחסן את הדם הטבורי שלהם תמורת תשלום. הדם נשמר לשימוש בלעדי של התורם ובני משפחתו.

דם

נוזל החיים העשוי מפלאסמה, כדורי דם אדומים, כדורי דם לבנים, וטסית הדם. הדם נע מלב הגוף, דרך העורקים, הורידים והנימים; הוא נושא עמו הפרשות ודו-תחמוצת הפחמן, ומספק הזנה, אלקטרוליט (מוליך), הורמונים, ויטמינים, נוגדנים, חום, וחמצן לרקמות.

דם טבורי

הדם שנמצא בחבל הטבור. בדם זה קיים ריכוז גבוה של תאי גזע בזמן הלידה, אשר להם יתרונות קליניים מוכחים על פני תאי גזע בוגרים. תאי גזע מדם טבורי מהווים את המקור הטבעי והאיכותי לתאי גזע שאינו שנוי במחלוקת (בניגוד לדם עוברי, למשל).

היסטוריה משפחתית

עדות רב-דורית למצב הרפואי או למחלות בקבוצה של פרטים החולקים מוצא משותף. שמירת דם טבורי צריכה להילקח בחשבון כאשר יש במשפחה היסטוריה של מחלות שהטיפול בהן הוא באמצעות השתלת תאי גזע.

הקפאה בחנקן נוזלי

חנקן נוזלי משמש לייצור טמפרטורות נמוכות במיוחד. הקפאה בשימוש בחומר זה מגיעה לטמפרטורות נמוכות במיוחד, הדרושות לשימור דם טבורי. את הנאסף מחבל הטבור מיד לאחר הלידה, מעבדים לקראת השימור ומשמרים אותו בהקפאה בחנקן נוזלי בטמפרטורה של מינוס 196 מעלות צלסיוס לתקופה ארוכה.

חבל הטבור

המבנה הגמיש הבנוי כחבל המחבר בין טבורו של העובר לבין השליה. חבל הטבור מכיל שני עורקים טבוריים ווריד אחד המזין את העובר ומסלק את הפסולת המיותרת.

מחלה גנטית

מחלה שנוצרת ברמת הגן, הוא גורם התורשה. מחלות גנטיות רבות נפוצות יותר באוכלוסיות אתניות מסוימות. לכן, שמירת תאי גזע מדם טבורי יכולה להיות יתרון גדול בקרב אוכלוסייה כזו, אשר תאי הגזע יכולים לסייע בריפוי המחלה.

מחלת Graft-versus-host-disease GVHD

תופעת הדחייה - מחלה שנובעת מסיבוכי ההשתלה המהווים תגובת נגד של המערכת החיסונית כתוצאה מחוסר ההתאמה בין תאי הגזע המושתלים של מקבל התרומה (המארח) לבין התורם (בעל השתל). במקרה כזה, הגוף של מקבל התרומה מזהה בטעות את תאי הגזע החדשים כגורם זר ותוקף אותם. התופעה מקטינה את סיכויי ההישרדות לאחר ההשתלה לפחות ב-50% במהלך השנתיים הראשונות שלאחר ההשתלה. השתלת תאי גזע מחל הטבור הוכחה כגורמת במידה נמוכה יותר לדחייה.
במקרה של השתלת התאים לבעל הדם (התינוק) דחייה כזו אינה אפשרית כלל, מכיוון שיש התאמה של 100%.

תאי גזע

תאי גזע הם אבות התאים והם יכולים לייצר את כל אחד מסוגי התאים הרבים בגוף האדם. ישנם ארבעה מקורות לתאי גזע: מוח העצם, מערכת הדם, חבל הטבור, עוברים בשלבים הראשונים של החיים. דם חבל הטבור הוא אחד המקורות העשירים ביותר בתאי גזע.
תאי גזע הם אבני הבנייה של הדם והמערכת החיסונית. הם מתחלקים או מתרבים לכל תאי הדם האחרים ובכללם: כדוריות דם אדומות, הנושאות את החמצן בגוף; כדוריות דם לבנות, הנלחמות בזיהומים; וטסיות הדם, הנחוצות לקרישת דם.

בואו לדבר על כך בפורום הריון ולידה
והכינו שאלות לפרופ' נגלר, יום רביעי ה- 20.7 בצ'אט רופאים בדוקטורס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום