חיידק המזגנים: בלי פאניקה

(1)
לדרג

בעקבות מותו של תינוק מהמחלה, הנגרמת מרסס של מים מזוהמים, מסביר ד"ר אפי הלפרין שמדובר במקרה נדיר. בדר"כ גורם החיידק למחלה קלה דמוית שפעת

מאת: יאנה גימפלביץ', מערכת zap doctors

תינוק מרמלה מת השבוע לאחר שנדבק בדלקת ריאות קשה, שנגרמה מחיידק המזגנים (ליגיונלוזיס). התינוק חובר למכונות הנשמה ביחידה לטיפול נמרץ, בבית חולים "אסף הרופא", שם גם טופל באנטיביוטיקה חזקה. מצבו של התינוק הוסיף להידרדר והוא הועבר לבית חולים שניידר, שם מת לאחר שסבל במשך כחודש מהמחלה.

ד"ר אפרים הלפרין, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית חולים ביקור חולים בירושלים, אומר כי מדובר בסיבוך נדיר ומנסה להרגיע את ההורים. כך למשל ב-2011 דווחו למשרד הבריאות רק 45 מקרים, לרוב קלים, והתמותה היא נדירה. בנוסף, לפי משרד הבריאות, מתחילת 2012 אובחנו שלושה מקרים בילדים מתחת לגיל שנה באזור המרכז והשפלה.


החיידק לגיונלה, הגורם למה שמכונה "מחלת הלגיונרים" התגלה לראשונה ב-1947 אבל עלה לכותרות בשנות השבעים בארה"ב, אז פרצה מגפה בכנס של בוגרי צבא של "אמריקן לגיון" בפילדלפיה, ומכאן מקור שמה של המחלה.

המחלה, המועברת באמצעות שאיפה של רסס של מים ממקורות מים, בריכות ומאגרי מים מזוהמים, נקראת בשנים האחרונות גם "מחלת המזגנים", בשל הסיכון להידבקות בעקבות החשיפה למזגנים. מה שמייחד את החיידק הוא עמידותו לכלור, כך שהוא מסוגל לשרוד גם במתקני מים העוברים חיטוי.

"החיידק עלול לגרום למספר מחלות, ברוב המקרים למחלה מאוד קלה דמויות שפעת, המכונה 'קדחת פונטיאק' ועוברת מעצמה. יש להניח כי בארץ קיימים מקרים רבים של המחלה, בלי שאנחנו יודעים זאת", אומר ד"ר הלפרין.

מי נמצא בקבוצת הסיכון?

"אין אוכלוסייה מיוחדת. מדובר בעיקרון אנשים שמערכת החיסונית שלהם חלשה, תינוקות, נשים בהריון, קשישים, חולים כרוניים וכדומה".

מהם תסמיני המחלה?

"אם לא מדובר בשפעת, נראה תסמינים של דלקת ריאות; חום, קוצר נשימה, שיעול יבש. אלו לא התסמינים לא ייחודיים בהכרח למחלה, ודלקת הריאות יכולה להיגרם גם על ידי חיידקים רבים אחרים".

אבחון וטיפול

"פרט לצילום החזה שעוברים, הזיהוי של החיידק מעט מסובך מכיון שהוא לא צומח בתרביות כיח שגרתיות, אלא מחייב בדיקות מיוחדות שלא קיימות במעבדות של כל בתי החולים. אם רוצים לזהותו בוודאות, מקובל לשלוח את הדגימות למעבדת ייחוס ארצית או להתבסס על בדיקות סרולוגיות (זיהוי נוגדנים כנגד החיידק). ישנם סוגים רבים של אנטיביוטיקה שיכולות להרוג את החיידק, וברוב המקרים זה הטיפול המקובל והיעיל".

ולמי שבכל זאת רוצה להיות בטוח, יש חיסון למחלה?

"אין חיסון ספציפי נגד החיידק, אבל קיימים חיסונים נגד חיידקים נוספים הגורמים לדלקת ריאות, לדוגמה חיידק הפנוימוקוקוס".

כדי להפחית את הסיכון לתחלואה ממליצים במשרד הבריאות לתחזק בצורה ראויה דוודים ובריכות זרמים, ולבצע ניקיון או חיטוי תקופתי של מאגרי מים בבתים, ראשי ברזים ומקלחות בבתים משותפים. על מנת להפחית את הסיכון בשימוש במכשירי אדים ביתיים, מומלץ לתחזק אותם ולנקותם על פי הוראות היצרן, ולהשתמש רק במים סטריליים (מעוקרים) או מורתחים. בנוסף, חשוב להבטיח תחלופת מים גבוהה בין השימושים.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום