דיבור נגיש: עזרה ללקויי שמיעה

(0)
לדרג

לכולנו קשה להבין כל מילה בסביבה רועשת, קל וחומר לסובלים מבעיות שמיעה. כדי להקל עליהם, ניתן להנגיש מקומות ציבוריים וכיתות באמצעות מערכות הגברה מיוחדות

מאת: לימור אמרן, קלינאית תקשורת

בישראל חיים כיום כ-7,000 חירשים וכ-500,000 לקויי שמיעה. אדם הסובל מלקות שמיעה ומרכיב מכשירי שמיעה משפר את תפקודו השמיעתי היומיומי לאין ערוך. יחד עם זאת, כאשר יש צורך להבין דיבור בסביבה רועשת, מכשירי השמיעה לא תמיד יעילים. כך למשל קשה מאוד ללקויי שמיעה להבין את דבריו של נותן שירות בדלפק של בנק, בסניף קופת החולים או בעמדת המודיעין.

הנגשת דיבור ללקויי שמיעה
הנגשת דיבור ללקויי שמיעה

כפתרון למצבים אלה פותחו מערכות ההגברה ואביזרי עזר המיועדים להנגשת מוסדות וכיתות לימוד ללקויי השמיעה. בשנת 2009 גם הותקנו תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, שבמסגרתן נקבע שכל המשרדים שבהם ישנה קבלת קהל יהיו מונגשים לאנשים לקויי שמיעה (כלומר יאפשרו ללקויי השמיעה לשמוע ולהבין את כל התכנים בהרצאות, בהופעות, בדלפקי מודיעין וכדומה).

שקט שיהיה כאן

מערכות ההגברה ואביזרי העזר השונים פותחו כדי להעביר את המסר של הדובר ישירות לאוזנו של השומע, כך שהדיבור נשמע ברור ומובן ועוצמת הרעש הסביבתי ניתנת לנטרול. אביזרים אלה שימושיים במיוחד בכיתות לימוד שבהן לומדים לקויי שמיעה, אם כי גם האוכלוסייה השומעת יוצאת נשכרת מהכנסתם לכיתות.

על אף היתרונות של מכשירי השמיעה ושתלי השבלול, הסביבה הכיתתית מערימה קשיים תקשורתיים משמעותיים על הילדים לקויי השמיעה. המרחק מהמורה, רעשי הרקע וההדהוד פוגעים באופן משמעותי ביכולת התלמידים להבין את דבריו של המורה. הרעש הטבעי השורר בכיתה מקשה על הבנת הדיבור, והתלמיד עלול להפסיד שיעור ניכר מדברי המורה. תלמיד בר מזל, שיושב קרוב ללוח, מפסיד כ-25% מדברי המורה, ואילו חבריו היושבים בשורות האחרונות מפסידים לעתים אפילו 40% מהמסרים הנלמדים.

מפספסים את המסר

זאת ועוד, בכיתה טיפוסית המזגן מרעיש באופן קבוע, ילדים מדברים, מדפדפים במחברות ובספרים וכיוצא באלה. רעש כיתתי יכול להגיע לעוצמה גבוהה מכפי שרבים מאיתנו סבורים. לפעמים אף נוסף רעש שמקורו מבחוץ.

בנוסף לכך, יכולתם של ילדים קטנים להשלים את המידע החסר קטנה משל המבוגרים. לילדים קשה השלים מילות מפתח, בפרט בזמן לימוד נושאים חדשים. התמודדות בו-זמנית עם רעש הרקע המפריע ועם הבנת החומר החדש עלולה להשאיר את הילד מאחור. הפתרון לבעיות אלה הוא התקנת מערכת FM אלחוטית בכיתה.

ילדים המשתמשים במכשירי שמיעה ומושתלי שתל שבלול נעזרים במערכות FM אלחוטיות על מנת להתגבר על תנאי שמיעה קשים. בעזרת מערכות אלה, קול המורה מועבר באופן אלחוטי ישירות לאוזני התלמיד. כך ניתן ליצור יתרון בולט לצלילי הדיבור על פני רעשי הרקע הקיימים בכיתה ובסביבתו הקרובה של הילד. ניתן להיעזר במערכות אישיות או כיתתיות, בהתאם לצרכים הייחודים של כל ילד לקוי שמיעה ובהתאם להתקדמותו בתהליך השמיעתי.

מערכת FRONT-ROW הכיתתית ודגמים נוספים של חברת PHONIC EAR האמריקאית פותחו במיוחד עבור כיתות שבהן לומדים לקויי שמיעה. קולו של המורה מוגבר ומופץ באופן שווה במרחב הכיתתי בעוד שעוצמת הרעש מופחתת. באופן זה כל תלמידי הכיתה יכולים ליהנות מהבנה טובה יותר של דברי המורה ושל התלמידים המשתתפים בשיעור.

כל התלמידים משתפרים

מחקרים שנערכו בשנים האחרונות משווים את הישגיהם הלימודיים של התלמידים הלומדים בכיתות שהונגשו להישגים של תלמידים הלומדים בכיתות רגילות. המחקרים מצביעים על פער ניכר ברמת הציונים לטובת תלמידי הכיתות המונגשות.

לדוגמה, במחקר שנערך בפלורידה נבדקו הישגיהם של 166 תלמידים בשנת הלימודים הראשונה שלהם. 85 תלמידים למדו בכיתות מונגשות ו-81 תלמידים למדו בכיתות רגילות. נבדקו הכישורים הנדרשים לפיתוח יכולות הקריאה בגילאים הצעירים. נמצא כי התלמידים שלמדו בכיתות המונגשות השיגו ציונים גבוהים יותר ביכולות האוריינות מאשר הילדים בקבוצת הביקורת.

המורים שהשתתפו במחקר זה דיווחו כי התלמידים שלמדו בכיתות המונגשות היו קשובים יותר לקול המורה ושמרו על טווחי ריכוז ארוכים יותר, ולכן נאלצו לחזור פחות פעמים על הוראות בזמן השיעור. כמו כן חלה ירידה במאמץ הקולי שנדרש מהם. גם המורים וגם התלמידים דיווחו על שביעות הרצון מהתפקוד בנוכחות מערכות ההגברה. התלמידים התרגלו לשמיעה בעזרת המערכות וכשהמורה שכח להרכיב את המיקרופון מיד הזכירו לו לעשות כן. כולם התאכזבו כאשר המחקר הסתיים והיה עליהם להחזיר את המערכות.

הכותבת היא קלינאית תקשורת וראש מערך הנגישות בחברת מדטכניקה אורתופון.

בואו לדבר על זה בפורום ליקויי שמיעה, מכשירי שמיעה, שתלי שמיעה ושבלול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום