האם מכשיר השמיעה מתאים לי?

(0)
לדרג

למרות התכונות המתקדמות של המכשירים, ההתאמה חשובה לא פחות. חשוב לכוון אותם בהתאם לאקוסטיקה של האוזן, המשתנה מאדם לאדם

מאת: ענת כוכבא

מכשירי השמיעה החדשים כוללים היום פונקציות מרובות ברמת תחכום גבוהה. התאמת מכשירי שמיעה דיגיטליים לצרכי הלקוחות נראית לכאורה פשוטה מאוד, שכן מה יותר פשוט מאשר להזין את תוצאות בדיקת השמיעה למחשב, להגדיר את הצרכים השמיעתיים של המטופל ולהפעיל התכונות על פי צרכיו? ולמרות זאת, רבים מהמשתמשים במכשירי שמיעה אינם מדווחים על שביעות רצון מיידית עם הרכבת המכשיר, ויש להם תלונות והשגות, שלא תמיד ברור מה מקורן.

בדיקות שמיעה
בדיקות שמיעה

בהתאם לאותן התלונות, קלינאי התקשורת משנה ערכים שונים בתכנות מכשירי השמיעה ומשתדל להגיע לתוצאות שיגרמו ללקוחות ליהנות מהמכשיר שזה עתה רכשו. לא פעם על הקלינאי לפגוש את המטופל אין ספור פעמים על מנת להגיע למצב שעונה על צרכיו של המטופל.

התשובה היא באקוסטיקה

הסיבה לכך שמכשירי השמיעה אינם תמיד מתאימים בהרכבה ראשונה, משוכללים וחדישים ככל שיהיו, טמונה באקוסטיקה של האוזן החיצונית, המשתנה מאדם לאדם.

הנוסחאות הנכללות בתוכנות של מכשירי השמיעה מתייחסות לנתונים ממוצעים של האוכלוסיות השונות, אך הצרכים של מרבית המטופלים לאו דווקא ממוצעים. האפרכסת, תעלת האוזן החיצונית ומצב התופית יכתיבו במידה משמעותית מאוד מה יהיו תוצאות ההגברה באוזן של המטופל, ונתונים אלו אי אפשר לקבוע באמצעות תכנות מכשירי השמיעה כל עוד לא תבדקו איזו הגברה מתקבלת בתעלת האוזן שלכם.

מדידות תוך אוזניות

ציוד REM - Real Ear Measurements נמצא בשימוש כבר מימי מכשירי השמיעה האנלוגיים, אך בעידן מכשירי השמיעה הדיגיטליים הציוד עבר שינוי מהותי בתכונותיו וביכולותיו.

מכיוון שהאוריינטציה של מכשירי שמיעה דיגיטליים היא להגביר את עוצמת הדיבור בכל מצב נתון, גם מכשור REM הותאם לצורך זה. במדידה מהירה ופשוטה יחסית ניתן לראות את ההגברה ספקטראלית של אותות הדיבור בכל תדר ותדר. המדידה מאפשרת לראות באיזו מידה ממלאות נוסחאות ההגברה המוזנות במכשירי השמיעה את צרכי הלקוח במצבי שמיעה מגוונים. תוך כדי המדידה ניתן להתאים את הפרמטרים של המכשירים בצורה מדויקת ביותר עד להשגת התוצאות הרצויות.

מדידות תוך אוזניות מהוות היום חלק בלתי נפרד מפרוצדורת כיוון מכשירי השמיעה בעולם, והמכונים המתקדמים בארץ דואגים לצייד את כל הסניפים שלהם במכשור חדיש לצורך ביצוע מדידות כאלו.

ציוד ה-REM מאפשר גם להדגים למשפחת המטופל את המשמעות השמיעתית של ליקוי השמיעה של יקירם ואיך מכשיר השמיעה יכול לעזור לו. פעולה זאת חשובה בכל הגילאים, אך כמובן קריטית ביותר בטיפול בילדים. הורים רבים לא מודעים למשמעותו של ליקוי קל בשמיעה ולא יודעים איך הוא משפיע על התקשורת של הילד, על היכולות האקדמיות והחברתיות שלו ועל המאמץ שהוא צריך להשקיע כדי להישאר מחובר כל העת לסביבתו. הבנה של כל אלו תעזור להם להשלים ביתר קלות עם הצורך בהרכבת מכשירי השמיעה בהקדם האפשרי.

ענת כוכבא היא קלינאית תקשורת ומנכ"ל רשת מכוני הדים

בואו לדבר על זה בפורום מכשירי שמיעה ובעיות שמיעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום