ליקויי שמיעה בילדים: אבחון מוקדם

(0)
לדרג

איתור מוקדם של ליקוי שמיעה תורם באופן משמעותי לתוצאת שיקום השמיעה של הילד ולצמצום הפערים ההתפתחותיים שהוא עלול לצבור בעקבות הירידה בשמיעה

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

חוש השמיעה מתפתח כבר אצל העובר ברחם אימו, החל מהשליש הראשון של ההיריון. עם התפתחות אברי האוזן, העובר שומע ומגיב לצלילים שונים. לאחר לידתו, שמיעה תקינה חיונית להתפתחות הרגשית והחברתית של התינוק ובייחוד לפיתוח כישורי תקשורת ושפה. לא מעט ילדים צעירים נוטים לסבול מירידה בשמיעה, בין היתר בשל נוזלים ודלקות באוזן התיכונה הנפוצים מאוד בגילאים צעירים.

איתור מוקדם של ליקויי שמיעה חשוב ביותר על מנת לצמצם ככל הניתן את הפגיעה בהתפתחות הילד. איתור מוקדם תורם באופן משמעותי להצלחת השיקום השמיעתי של הילד ולצמצום פערים התפתחותיים שעלולים להיווצר.

טלי בר משה, קלינאית תקשורת, ראש החטיבה האודיולוגית של רשת מכוני השמיעה "מדטכניקה-אורתופון", מפרטת את נורות האזהרה העלולות להצביע על ליקוי שמיעה בקרב תינוקות, פעוטות וילדים. לדבריה, "שאלה חשובה ביותר היא האם ומתי יש לקחת את הילד לבדיקת שמיעה. ניתן לומר כי כל אימת שקיים חשד כלשהו כי שמיעתו של הילד אינה מושלמת יש לפנות לבדיקה. במרבית המקרים הראשונים להבחין בבעיה הם ההורים, קרובי משפחה, המטפלת או הגננת. אם התעורר חשש יש לפנות לרופא אף אוזן גרון, רופא ילדים או משפחה על מנת שיפנו לבדיקת שמיעה ובמקרה הצורך בדיקת טימפנומטריה".

"בין הסימנים להפרעה בשמיעה אצל ילדים, חוסר תגובה כאשר קוראים בשמם או פונים אליהם; היעדר תגובות טבעיות, כגון הפניית מבט, הפניית ראש או הפסקת פעילות כתוצאה מגירוי של צלילים; חוסר תשומת לב לקולות הסביבה; הגברת עוצמת הקול בטלוויזיה; איחור בהתפתחות שפה ו/או שיבושי היגוי; פגיעה ביכולות הלימודיות; סימנים של חוסר קשב; שימוש בעוצמת קול חזקה; היעדר של תגובת בהלה בקרב תינוקות לשמע רעש פתאומי חזק, כגון פיצוץ בלון, טריקת דלת או נפילת חפץ רועש".

ליקוי שמיעה בקרב ילדים עשוי להוביל לאיחור בהתפתחות השפה והדיבור. בר משה: "שמיעה, ככל חוש אחר, חשובה להתפתחות הילד ובמיוחד בהתפתחות כישורי השפה והתקשורת שלו. תהליך ההתפתחות הטבעי של הילד מערב למידה חווייתית חושית של העולם. ובאמצעות חוש השמיעה לומד הילד להכיר את עולמו, לרכוש בטחון ולבסס את אחד הכלים החשובים לתקשורת עם הסובבים אותו: השפה. ליקוי שמיעה בגיל הרך יכול לפגוע בהתפתחות השפה ובהיגוי, ובהמשך אף ביכולותיו האקדמיות של הילד".

ליקויי שמיעה
ליקויי שמיעה

בדיקה מותאמת גיל

ליקוי בשמיעה יכול להיות מולד או נרכש. מאחר שלאיתור מוקדם ידועה חשיבות עליונה, מרבית בתי החולים בארץ מבצעים במחלקת היולדות בדיקות סינון שמיעה ליילודים, על מנת לנסות לאתר ליקוי שמיעה מולד, במטרה להתחיל את הטיפול בו בשלב המוקדם ביותר האפשרי. גם בתחנות בריאות המשפחה (טיפת חלב) מבוצעות בדיקות סינון שמיעה בסיסיות בגיל 6-8 חודשים. בנוסף לאלה, כל אחד מהפעוטות והילדים יכול לעבור בדיקת שמיעה בבית חולים או במכון שמיעה.

בדיקות השמיעה לתינוקות ולילדים מותאמות לגילאים השונים", אומרת נטלי אלקסלסי, קלינאית תקשורת בכירה ברשת מכוני השמיעה "מדטכניקה-אורתופון". לדבריה, "עד גיל שנה מבוצעות בדיקות השמיעה במכונים האודיולוגיים בבתי החולים. מגיל שנה מבוצעות הבדיקות גם במכוני שמיעה פרטיים.

בדיקות השמיעה עד גיל 5 מבוצעות על ידי שתי קלינאיות תקשורת בתא אקוסטי אטום. הבדיקה מותאמת ליכולותיו של הילד ולפוטנציאל שיתוף הפעולה שלו. בבדיקת שמיעה לתינוק מושמעים צלילים וקולות ברמות עוצמה שונות דרך רמקולים הקבועים בצדדים שונים של התא האטום, במטרה לעקוב אחר תגובותיו של התינוק: הפסקת מציצה, הפסקת פעילות, הפניית ראש לכיוון מקור הקול וכו'. בדיקת השמיעה של ילדים החל מגיל שנתיים מתבצעת בעזרת אוזניות (תלוי בשיתוף הפעולה). הבדיקה מתחלקת לשניים: זיהוי מילים באמצעות הצבעה על צעצועים ותמונות או חזרה על מילים; ותגובה לשמיעת צלילים בתדרים שונים, באמצעות משחק התניה, במסגרתו הילד לומד שכאשר הוא שומע צליל עליו לשים קובייה בתוך קופסה (לדוגמה).

בר משה מציינת כי במהלך בדיקת השמיעה לגיל הרך מנסים לאתר ולקבוע את סף השמיעה לדיבור ואת סף השמיעה לתדרים שונים, וכך לאתר האם הילד סובל מליקוי שמיעה, וכן את רמת הליקוי, אופיו והדרכים לטפל בו.

מולד או נרכש

ליקוי בשמיעה יכול להיות מולד או נרכש. אלקסלסי: "יש כמה סוגים של ליקויים בשמיעה: ליקוי עצבי, הולכתי או מעורב. ליקוי עצבי הוא ליקוי בו הפגיעה בשמיעה מקורה באוזן הפנימית או בעצב השמיעה. ליקוי עצבי יכול להיות תוצאה של מצב גנטי או של חשיפה לגורמים סביבתיים שונים כגון רעש חזק, מחלות שבהן לוקה הילד, מחלות מסוימות של האם במהלך ההיריון, פגיעות הדף וטיפולים כימותרפיים. הליקוי עשוי להיות מולד או נרכש במהלך החיים.

"בליקוי הולכתי הפגיעה בשמיעה נובעת מפגיעה בהולכת הצליל, כלומר, הפרעה באוזן החיצונית או התיכונה. ליקוי הולכתי יכול להיגרם כתוצאה ממומים מולדים באוזן החיצונית או התיכונה; פגיעה בעצמימי השמע; אוטו סקלרוזיס; פקק שעווה בתעלת השמע, פגיעה בעור התוף; דלקות או נוזלים באוזן התיכונה (גורם נפוץ במיוחד לירידה בשמיעה בגיל הרך) ועוד.

"ליקוי מעורב הוא ליקוי המערב פגיעה עצבית ופגיעה הולכתית".

לדברי אלקסלסי, חלק מהליקויים בשמיעה הינם פרוגרסיביים, כלומר מחמירים עם הזמן, והירידה בשמיעה מתעצמת עם השנים.

לאבחון ושיקום מוקדם של בעיות שמיעה חשיבות עליונה. חשיפה מוקדם ככל הניתן לקולות הסביבה והדיבור מאפשרים לתינוק למידה והיכרות טובה יותר של עולמו והתפתחות טובה יותר של יכולות השפה והדיבור שהן הבסיס לתקשורת עם הסובבים אותו.

בואו לדבר על זה בפורום ליקויי שמיעה, מכשירי שמיעה, שתלי שמיעה ושבלול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום