שקד שלישי וכפתורים באוזניים - כיצד מטפלים בבעיות אלו? ע"י ניתוח הסרה?

(27)
לדרג

הורים רבים מכירים את הצירוף "ניתוח שקד שלישי וכפתורים באוזניים". מדובר בניתוח נפוץ שמטרתו לטפל בשתי בעיות רפואיות שלובות זו בזו ושכיחות בקרב ילדים

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

מה הקשר בין השקד השלישי לאוזניים? מהו בכלל שקד שלישי ומהם כפתורים באוזניים? ולמה בדרך כלל מבוצעים הניתוחים שמטפלים בהם יחד?

מה שמכונה בעגה 'שקד שלישי' גורם פעמים רבות לבעיות באוזניים שפתרונן, לעיתים, הוא ניתוח כפתורים באוזניים", מסביר ד"ר יהודה הולדשטיין, רופא אף-אוזן-גרון במרכז רפואי "לין" בחיפה, את הקשר בין שתי התופעות.

דלקות אוזניים
דלקות אוזניים

שקד שלישי

בשנים הראשונות לחייהם נחשפים ילדים למגוון גדול של מחלות זיהומיות. מה שמכונה "השקדים", ובכללם "השקד השלישי", הם למעשה חלק ממערך הלימפה המשתתף בהתמודדות הגוף עם המזהמים השונים. ד"ר הולדשטיין מפרט: השקד השלישי הוא רקמת לימפה המצויה בלוע האף, מאחורי החך הרך, ותפקידה, בדומה לשני השקדים האחרים, המצויים משני צדי הלוע, הוא לייצר נוגדנים שיילחמו במזהמים".

בשל הזיהומים הרבים בשנות הילדות, רקמת הלימפה המדוברת גדלה אצל חלק מהילדים ותופחת באופן, שעלול להזיק לבריאותם. מצב דברים זה זכה לכינוי העממי "שקד שלישי מוגדל", וההתמודדות עמו מצריכה לעיתים ניתוח.

כפתורים באוזניים

השקד השלישי גורם בין היתר לתופעות הקשורות לאוזניים, שעם חלקן מתמודדים באמצעות ניתוח כפתורים באוזניים. מצב זה נגרם כאשר השקד מוגדל באופן החוסם את מעבר האוויר דרך האף ואת תעלת האוורור של האוזניים וגורם להצטברות נוזלים באוזן התיכונה במקום האוויר שנמצא שם באופן תקין. הנוזלים יכולים לגרום לכמה בעיות, בהן הפרעות בשמיעה ודלקות אוזניים חוזרות ונשנות.

לדברי ד"ר הולדשטיין, "בחלק גדול של המקרים תעלת הניקוז של האוזן תיפתח מעצמה, אבל אצל חלק מהילדים הנוזלים נשארים באוזן במשך כמה חודשים ועלולים לגרום לתופעות הפוגעות בהתפתחותו ובבריאותו של הילד".

תסמינים

אצל ילדים הסובלים משקד שלישי ונוזלים באוזניים מופיעים כמה תסמינים בולטים, כפי שמפרט ד"ר הולדשטיין:

נשימה כבדה דרך הפה במהלך היום ובעיקר בלילה מלווה בנחירות והפרעות שינה.

ליקוי שמיעה.

דלקות אוזניים חוזרות ונשנות.

עיוות בהתפתחות עצמות הפנים, בשל נשימה קבועה מהפה.

נזלת סמיכה, רירית או מוגלתית קבועה וממושכת.

קושי באכילה.

בחלק מהמקרים, בעיקר כאשר מדובר בילדים הסובלים מחסימה של דרכי האוויר עקב הגדלת שקד שלישי ושקדי החיך וחסימת תעלות האוורור של האוזניים לתקופה ממושכת, עלולים להופיע תסמינים חמורים יותר, בהם:

דום נשימה בשינה: בעיה העלולה לגרום לסיבוכים משמעותיים, מהם יסבול הילד אם לא יטופל.

עיכוב בהתפתחות ובשגשוג עקב חמצון רקמות לקוי.

פגיעה ברכישת כישורי שפה ותקשורת עם הסביבה.

הפרעות קשב וריכוז עקב עייפות.

הגדלה של הלב.

נזק לאוזן התיכונה עקב הצטברות נוזלים ממושכת עד כדי הרס ודלקת כרונית קשה.


דר הולדשטיין מפרט את הגורמים להשפעות החמורות העלולות לנבוע משקד שלישי מוגדל: ליקוי השמיעה עלול לנתק את הילד מהעולם ולפגום ביכולתו לרכוש מילים ויכולות שפתיות. קשיי הנשימה פוגעים בהתפתחות הילד אשר לא מקבל מספיק חמצן בייחוד בשעת השינה.

כמו כן, הילד עלול שלא להפריש מספיק הורמון גדילה, המופרש בעת השינה, בשל הפרעות השינה מהן הוא סובל בעקבות מצבו. ישנם ילדים שכל כך מתקשים לנשום, עד שכל מרצם מנותב לפעולת הנשימה ומונע מהם את היכולות ללמוד, להתרכז ולהתפתח".

אבחון ודרכי טיפול

אבחון שתי התופעות מתבצע על ידי רופא אף-אוזן-גרון, וכולל בדיקה גופנית ובמקרה הצורך צילום או שימוש בסיב אופטי המושחל לאף במקרים נדירים יחסית. הטיפול בשתי התופעות תלוי בחומרת הבעיות. אצל חלק מהילדים הן השקד השלישי המוגדל והן הנוזלים באוזניים יחלפו מעצמם, והילדים יבריאו ללא כל התערבות. לפיכך, ילדים המאובחנים כסובלים מהתופעות יהיו תחת מעקב במטרה למנוע נזקים אפשריים.

ד"ר הולדשטיין ממליץ על היעזרות בתכשירים שונים להקלת המצב. כך, לדבריו: ניתן להשתמש במי מלח, להיעזר במכשיר אדים או תרסיס סטרואידי לאף ולהקפיד על ייבוש הנזלת. לחלק מהילדים זה עוזר או לפחות מפחית את סבלם. עבור חלק אחר של הילדים, למרבה הצער, טיפולים אלה לא יספיקו".

לפי ד"ר הולדשטיין, "ילדים שלא יחלימו תוך מספר חודשים וימשיכו לסבול מתסמינים חמורים ומסוכנים גם בחלוף החורף, עלולים להזדקק להתערבות ניתוחית. בניתוח יוסר השקד השלישי ובמידת הצורך גם שקדי החיך ויוכנסו דרך עור התוף 'פקקים או צינוריות לאוזניים' כפי שהם מכונים. הפקק\צינורית הוא צינורית פלסטיק קטנה האמורה לסייע לאיזון הלחצים באוזן ולאוורור שלה. הכפתורים הללו אמורים להיפלט באופן ספונטני מהאוזניים לאחר חצי שנה עד שנה תוך כדי סגירת הנקב הקטן שהם יוצרים בעור התוף".

ד"ר הולדשטיין מבקש להדגיש כי "ייתכנו מקרים,כאשר הפגיעה באוזניים קלה מאוד, בהם הסרת השקד תספיק לפתור את מכלול הבעיות מהן סובל הילד, ולא יהיה צורך גם בניתוח כפתורים".

בכל מקרה, גם אם מדובר בניתוח משולב וגם אם מדובר בניתוח שקד שלישי בלבד, הרי שמדובר בניתוח פשוט וקצר יחסית, אשר הסיכונים בו מעטים ואחוזי ההצלחה שלו גבוהים. כאשר נדרשת גם כריתת שקדי החיך מדובר בניתוח בעל סיכון רב יותר [דימום].

בואו לדבר על זה בפורום אף אוזן גרון ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום