כיצד לשמור על אוזניים יבשות?

(0)
לדרג

רבים מאיתנו משתכשכים במי הים או הבריכה ללא בעיה; עבור אחרים - חדירת מים לאוזניים עלולה להסב נזק. הכל על אטמי אוזניים השומרים על אוזן יבשה

מאת: טלי בר-משה

הקיץ בעיצומו ועל מנת לקרר את עצמנו, אנו מבלים חלק ניכר מהימים החמים בבריכה ובים. אולם, לא אצל כולם העניין כל כך פשוט. ישנם ילדים רבים וגם מבוגרים החייבים לשמור על אוזניים "יבשות" ולמנוע חדירת מים לתעלת השמע החיצונית. אז מה עושים?

שלושת חלקי האוזן

ראשית, יש להבין כיצד בנויה האוזן שלנו. כמו הרבה דברים אחרים גם האוזן מחולקת לשלושה חלקים: האוזן החיצונית, האוזן התיכונה והאוזן הפנימית. האוזן החיצונית כוללת את האפרכסת ותעלת השמע המובילה לעור התוף. האוזן התיכונה מכילה את שרשרת עצמימי השמע הכוללת שלוש עצמות זעירות הנקראות: הפטיש הסדן והארכובה. עצמות השמע מתחברות מצד אחד לעור התוף ומהצד השני לחלון הסגלגל של השבלול. השבלול, שהוא בעצם האוזן הפנימית, כשמו כן הוא - נראה כקונכייה זעירה. בדפנות הפנימיים של השבלול ממוקמים תאי שיער זעירים המחוברים לסיבי עצב השמיעה. תעלות השבלול מכילות נוזל. כאשר גל הקול נכנס לתעלת השמע דרך האפרכסת הוא מניע את עור התוף אשר בתורו גורם לתנועת עצמות השמע. התנועה עוברת אל הנוזל הנמצא בתעלות השבלול והוא מניע את תאי השיער. תאי השיער מעבירים אותות חשמליים לסיבי עצב השמיעה המעבירים אותם למרכז השמיעה במוח שם האותות מפוענחים ומתורגמים לצלילים.

מניעת דלקות אוזניים

בעת חפיפת ראש או רחצה בבריכה המים החודרים לתעלת השמע ובאוזן תקינה יכולים להגיע רק עד עור התוף ואז להתנקז חזרה החוצה. עם זאת ישנן אוזניים "בעיתיות" בהן עור התוף אינו שלם או שיש דלקת בתעלת השמע החיצונית; חדירת מים לתעלת השמע יכולה לגרום נזק, ולכן חשוב לשמור על אוזניים יבשות. נקב או קרע בעור התוף יכול להיווצר כתוצאה מדלקת, חבלה או הליך רפואי - למשל ניתוח "כפתורים". "כפתור" הוא צינורית זעירה המוחדרת לעור התוף ותפקידה לנקז את הנוזלים המצטברים באוזן התיכונה. חדירת מים בעת רחצה, דרך עור תוף קרוע, יכולה ליצור דלקות באוזן התיכונה. על מנת לשמור על האוזן יבשה ולמנוע חדירת מים לתעלת השמע יש להשתמש באטמים מיוחדים נגד מים.

כיום ניתן למצוא סוגים שונים של אטמים סטנדרטיים בבתי המרקחת, אך הדרך הטובה והבטוחה ביותר לשמור על האוזניים יבשות היא בעזרת אטמים אישיים המיוצרים על פי מידת האוזן. את האטמים האישיים ניתן להזמין במכוני שיקום שמיעה. בעת ההזמנה לוקחת קלינאית התקשורת מידה של האוזניים (בדומה למידות שיניים שנלקחות אצל האורטודנט). את המידה שולחים למעבדה המייצרת את האטם מחומר סיליקוני מיוחד שאינו גורם לאלרגיות. ניתן לבחור אטמים מחומר שקוף או צבעוני (בדרך כלל מומלץ לבחור אטמים צבעוניים לילדים, על מנת שלא יאבדו אם יפלו למי הבריכה). האטמים האישיים מפחיתים באופן משמעותי את האפשרות לחדירת מים לתעלת השמע ומאפשרים רחצה, חפיפת ראש ואף שחיה בצורה נוחה ובטוחה.

במידה והאטמים מיועדים למניעת חדירת מים לאחר ניתוח, מומלץ להזמינם לפני מועד הניתוח, על מנת שיהיה ניתן להשתמש בהם מהרגע הראשון.

טלי בר-משה היא קלינאית תקשורת M.H.A, ראש החטיבה האודיולוגית ברשת מכוני השמיעה "מדטכניקה-אורתופון".

בואו לדבר על זה בפורום ליקויי שמיעה, מכשירי שמיעה, שתלי שמיעה ושבלול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום