מכשירי שמיעה - מילון מונחים

(0)
לדרג

אם שמיעתכם לקויה ואתם שוקלים בדיקות שמיעה ואולי גם התאמת מכשיר שמיעה, אתם צפויים לפגוש מונחים חדשים. בואו להבין טוב יותר את משמעותם

מאת: מערכת zap doctors

מבוגרים או ילדים שמתחילים תהליך של התאמת מכשיר שמיעה עשויים להיתקל במושגים טכניים ואחרים שלא הכירו לפני כן. לפניכם מילון מונחים שיעזור לכם להתמצא בעולם טכנולוגיית השמיעה, אז תקשיבו טוב.

בדיקת שמיעה

תא בדיקות אקוסטי - תא בדיקות שעבר טיפול אקוסטי, אשר בתוכו יושב הנבדק במהלך בדיקת השמיעה.

אודיוגרמה - תוצאות בדיקת שמיעה, המוצגות על ידי גרפים ומספרים.

צלילים טהורים - צלילים המושמעים לנבדק במהלך בדיקת השמיעה. כל צליל מייצג תדר בודד, מקולות נמוכים (באסים) ועד צלילים גבוהים (סופרנים). טווח התדרים בבדיקת השמיעה כולל את כל הצלילים המרכיבים דיבור אנושי.

דציבל - יחידת מידה המייצגת את חוזק הצליל המושמע לנבדק. טווח העוצמות בבדיקת השמיעה נע מ-0 דציבל ועד 120 דציבל.

ליקוי שמיעה - ככל ששמיעתו של הנבדק מתרחקת מ-0 דציבל, כך שמיעתו לקויה יותר.

ליקוי שמיעה הולכתי - נובע מחולי ובמקרים רבים ניתן לטיפול.

ליקוי שמיעה עצבי - נובע מפגיעה בחלק העצבי של מערכת השמע, בלתי הפיך ואינו ניתן לטיפול.

SRT - עוצמה מינימלית שבה נבדק מצליח לחזור על 50% מהמילים המושמעות לו בכל אוזן בנפרד.

DISC - בדיקת דיסקרימינציה, אחוז ההצלחה של חזרה על מילים קצרות, המושמעות דרך האוזניות לכל אוזן בנפרד, בעוצמת שמיעה נוחה.

MCL - העוצמה שבה שומע הנבדק בצורה הנוחה ביותר.

UCL - עוצמה חזקה ובלתי נסבלת עבור הנבדק.

בדיקת הבנת דיבור על רקע רעש - ככל שאנו מתבגרים, אנו זקוקים לאותות דיבור חזקים יותר מרעשי הרקע על מנת להבין אותו. בבדיקה זו אנו לומדים על יחסי אות-רעש הדרושים לנבדק על מנת להבין דיבור בסביבה רועשת.

מכשירי שמיעה

מכשיר שמיעה דיגיטלי - מכשיר המעבד את המידע השמיעתי הנקלט בו בעזרת שבב של מחשב. מכשירי השמיעה הדיגיטליים מתאימים לכל מגוון ליקויי השמיעה.

סוללה - מכשירי השמיעה מופעלים על ידי סוללה קטנה. החלפת הסוללה קלה ונעשית על ידי המשתמש. ככל שמכשיר השמיעה קטן יותר, הוא מופעל בסוללה קטנה יותר, שמספקת חשמל למספר מצומצם יותר של ימים.

ערוצים - טווחי תדרים שבהם מעובד המידע הנקלט במערכת. ככל שכמות הערוצים גבוהה יותר, כך עיבוד המידע מדויק ומעודן יותר, כי כל חלק אחראי על מקטע צר יותר של מידע. היום מינימום הערוצים הוא שניים והמקסימום 24.

מערכות עזר לעיבוד מידע - מערכות העוזרות לעבד מידע שמיעתי עבור המשתמש, בהתאם לצרכיו השמיעתיים. ככל שמכשיר השמיעה משוכלל יותר, מורכבות עליו יותר מערכות עזר, אשר גורמות לצליל המופק על ידו להישמע טבעי יותר וברור יותר גם במצבי שמיעה מאתגרים.

מערכות עזר קבועות - ישנן מערכות קבועות, אשר יפעלו באותה מידה בכל המצבים. מערכות אלה קיימות במכשירי שמיעה בסיסיים יותר.

מערכות עזר אדפטיביות - מערכות אשר פועלות בהתאם למורכבות האותות הנקלטים מהסביבה. מערכות אדפטיביות מתייחסות למידע הנקלט בכל ערוץ בנפרד, ולכן אופייני לפגוש אותן במכשירי שמיעה מתקדמים המכילים מספר ערוצים רב יותר.

מיקרופון כיווני - מערכת שני מיקרופונים, האחד מכוון קדימה והשני אחורה. תפקידם של המיקרופונים לעזור למשתמש להתמקד במרחב שמיעה לפי בחירתו: מכל הכיוונים באותה מידה; מכל הכיוונים פרט לקולות המגיעים מאחור; רק בקולות המגיעים מקדימה, וכד'. קיימות מערכות קבועות או אדפטיביות, בהתאם לרמת המורכבות של מכשיר השמיעה.

מערכות מיקוד - מערכות המפעילות מערכת מיקרופונים כיווניים להתמקדות באלומה צרה יותר או פחות של המרחב השמיעתי, תוך שילוב מערכות אחרות להשגת שמיעה ברורה של דיבור ללא השפעת רעשי רקע. קיימות מערכות מיקוד קבועות או אדפטיביות, אשר השימוש בהן נעשה במכשירי השמיעה המתוחכמים יותר.

מערכת הנחתת רעשי רקע - הורדת עוצמת רעשי רקע מאפשרת לשמוע דיבור נוח וברור יותר. קיימות מערכות קבועות או אדפטיביות, בהתאם לרמת המורכבות של מכשיר השמיעה.

מערכות הנחתת רעשים פתאומיים וחזקים - מערכת חשובה ביותר, המונעת אי נוחות של המשתמש בעת טריקת דלת, נפילת כלי מטבח לתוך הכיור, נקישות עקבים ורעשים דומים. פעילות המערכת אינה פוגעת בשמיעת דיבור המתרחש בו זמנית.

מערכות ביטול פידבק (משוב) - מערכות המונעות מהמכשיר לשרוק עקב קרבת חפץ או כאשר המכשיר אינו אוטם לחלוטין את תעלת האוזן ומפיק עוצמה חזקה. קיימות מערכות קבועות או אדפטיביות, אשר מגיבות מיידית למצב.

מערכות הדגשת דיבור - במהלך שיחה , כאשר נקלט דיבור במכשיר השמיעה, תבליט אותו המערכת מעל הרעש הסביבתי. קיימות מערכות קבועות או אדפטיביות, בהתאם לרמת המורכבות של מכשיר השמיעה.

תוכנית שמיעה אוטומטית - מכשיר השמיעה מבצע חישובים מיידיים של המידע הנקלט בו ומפעיל את כל המערכות הנחוצות למשתמש לצורך קבלת שמיעה ברורה ונוחה.

שימוש במערכות משתנה אוטומטית בהתאם לשינויים החלים בסביבה השמיעתית, עקב מעבר מחדר שקט לרחוב סואן או לבית קפה רועש. כל השינויים האוטומטים במכשיר מתרחשים על מנת לחסוך רגעי אי נוחות או שמיעה לא מספיק ברורה - כל זאת ללא מגע יד. תכנית אוטומטית מיושמת במכשירי שמיעה מתוחכמים יותר בלבד ברמות מורכבות שונות.

תוכנית שמיעה ידנית - תוכנית הנבנית עבור סביבה שמיעתית מוגדרת תוך כדי בחירת מערכות עיבוד מידע המתאימות למצב הספציפי. במכשירי שמיעה בסיסיים ישנן תוכניות ידניות בלבד. במכשירים ברמת תחכום גבוהה יותר נעשה שימוש בתוכניות ידניות בנוסף לתוכנית האוטומטית.

מכשירי שמיעה לומדים - מכשירי השמיעה השייכים לקטגוריית סופר פרמיום ופרמיום מצוידים במערכות הלומדות את כל השינויים שאותם המשתמש מבצע במהלך השימוש במכשירים. שינויים בעוצמת השמיעה, הדגשת דיבור, הנחתת רעשי רקע - אפילו במצב ספציפי, נלמדים הדרגתית או באופן מיידי על ידי מכשיר השמיעה והתהליך הופך את מכשירי השמיעה לחלק אינטגרלי מחיי המשתמש.

פגישת התאמת מכשירי שמיעה - פגישה עם קלינאי תקשורת שבה יידונו כל הנושאים המשפיעים על בחירת מכשירי השמיעה.

פגישת מסירת מכשירי שמיעה - פגישה שבה מקבלים את מכשירי השמיעה מתוכנתים בהתאם לצרכי הלקוח בלוויית הדרכה לשימוש ותחזוקה.

פגישות ביקורת - פגישה לצורך ביצוע שינויים בתכנות או הדרכה נוספת לגבי השימוש במכשירי השמיעה.

תקופת ניסיון - תקופה בת חודש לצורך התנסות במכשירי השמיעה, שבמהלכה המשתמש יוזמן לפגישת ביקורת. במידת הצורך מכשירי השמיעה יוחלפו לדגם אחר. אם בתום תקופת הניסיון הלקוח ירצה להחזיר את מכשירי השמיעה, הוא יוכל לעשות זאת בהתאם להסכם הרכישה.

אביזרי נוחות

שלט רחוק - מאפשר שליטה בכל תפקודי מכשיר השמיעה מתוך כף היד ללא צורך בנגיעה במכשיר השמיעה עצמו.

חיבור Bluetooth - אביזר קטן מידות, הנלבש על הצוואר ומאפשר תקשורת נוחה ביותר דרך מכשירי השמיעה עם טלפון, מכשירי אודיו למיניהם, טלוויזיה וכד'.

אביזרים נלווים למכשיר שמיעה: מברשת ניקוי, חוטר דק, קופסת ייבוש.

המידע באדיבות מכון הדים.

בואו לדבר על זה בפורום מכשירי שמיעה ובעיות שמיעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום