פרויקט חדשני: לכל מגבלה פתרון

(5)
לדרג

בית החולים אלי"ן בירושלים פותח את מרכז פל"א - מרחב טכנולוגי חדשני, שיאפשר לילדים עם מוגבלויות לקבל מענה לצרכיהם האישיים על ידי יצירת אביזר מותאם

מאת: מערכת zap doctors

93 מיליון ילדים ברחבי העולם, ביניהם כ-100,000 ילדים בישראל, סובלים ממגבלות פיזיות המקשות על תפקודם היומיומי. פיתוחים טכנולוגים מסייעים לילדים עם צרכים מיוחדים להתגבר על המגבלות ולקחת חלק פעיל ומשמעותי בחיי חברה, אך רבים נותרים ללא מענה כיוון שהפתרון והטכנולוגיה אינם מותאמים בדיוק לצרכיהם או לא נמצאים בהישג ידם. כעת, נפתח בבית החולים אלי"ן מרכז פל"א (פתרונות לילדים אלי"ן) - מרחב טכנולוגי חדשני שמטרתו לאפשר לילדים אלו לקבל מענה מותאם אישית לצרכיהם.

מרכז פל"א הייחודי, שהוקם בהשקעה של 6 מיליון שקלים בסיוע קרנות הביטוח הלאומי והקרן לפיתוח שירותים לנכים, מאפשר, לראשונה בעולם, מפגשים בין מבקשי השירות ובין אנשי מקצוע מומחים בתחומם, שיאבחנו את הבעיה, ינתחו אותה, ימצאו פתרון ייחודי לקושי עמו מתמודד הילד ו/או משפחתו, וייצרו אותו בפועל עבורו.

חדשנות הפרויקט מתבטאת לא רק בתוצריו העתידיים, פורצי הדרך, אלא גם במודל היזמות המיוחד המפגיש בין עובדי המרכז - יזמים ואנשי פיתוח, עובדי אלי"ן - רופאים ואנשי מקצועות הבריאות המובילים והמומחים בתחומם, וקהל הילדים. לרשות כולם יעמוד מרחב עבודה חדשני, מתקדם ומאובזר, הכולל מעבדה ביומכנית מהמתקדמות בעולם.

כיצד יוכלו הילדים לקבל את הפתרונות לידיהם?

החל מהיום, כל ילד, משפחה או מטפל יוכלו לפנות לפל"א, ולבקש המצאת אביזר שיאפשר לילד תפקוד עצמאי יותר.
מומחי אלי"ן, בהובלתה של הילה בורל, מרפאה בעיסוק ויזמית - ינתחו את המגבלה הפיזית, ומתנדבים במרכז יבנו את הדגם הראשון בעזרה ובליווי מומחים טכנולוגיים ומקצועיים. הילד הפונה יוכל להתנסות במוצר, והפתרון יוצע לכל דורש באתר האינטרנט של המרכז, בקוד פתוח.

בין המיזמים שכבר פותחו בסיוע מומחי פל"א:

פיתוח Wheelchairs of Hope - כיסא גלגלים לילדים שפותח בעזרת מומחי אלי"ן והודפס באמצעות מדפסת תלת מימד, שייחודו בעלותו הנמוכה מחד, ועמידותו בתנאי שטח ובאזורים ללא תשתיות מפותחות מאידך - תכונות ההופכות אותו למוצר המשנה את חייהם של ילדים החיים במדינות מתפתחות. ד

יישומון Chair Call, שזכה בציון לשבח מטעם הטכניון - המצאה המאפשרת לילד לשלוט מרחוק בכיסא גלגלים ממונע.

פיתוח סוליית נעליים חכמה (בשיתוף מכון לב) המורכבת משבבים אלקטרונים ומאפשרת לאסוף ולנתח מידע על ההליכה של מטופלים במטרה להתאים מכשור רפואי ועזרי הליכה מותאמים אישית תוך הקפדה ודיוק בין הבעיה (שתנותח בעזרת הסוליה) למציאת הפתרון.

עגלת מוזיקה ייחודית - המאפשרת להנגיש טיפולי תרפיה במוזיקה למטופלים, ומביאה עד אליהם מבחר כלי נגינה ואת האפשרות לקחת חלק פעיל בשיקום, בסיוע המוזיקה.

מתקן אוטומטי להנחת תפילין - פותח במיוחד עבור אוריאל בן ה-13 שבעקבות מחלת הסרטן סובל ממוגבלות בטווחי התנועה של ידיו ואינו מסוגל להניח תפילין וכיפה על ראשו באופן עצמאי. אוריאל פנה אל מרכז פל"א וסיפר על רצונו להניח תפילין באופן עצמאי לקראת בר המצווה שלו. מומחי פל"א נענו לאתגר ופיתחו עבורו מתקן ייחודי.

ד"ר מורית בארי, מנכ"לית בית החולים אלי"ן, אומרת כי: "הידע שנצבר בבית החולם אלי"ן הוא אדיר והמרחב החדש יאפשר לנו להנגישו קודם כל לטובת ילדים ירושלים והמדינה, ובהמשך גם לילדי כל העולם, בבחינת "כי מציון תצא תורה".

הילה בורל, מנהלת מרכז פל"א, מוסיפה: "אני מתרגשת מן המחשבה שביכולתנו להגשים חלומות ולאפשר עצמאות לילדים מכל הארץ שיפנו אל פל"א. בעזרת הטכנולוגיה, המעבדה הביו-מכנית והמכשור המתקדם ביותר שרכשנו למרכז, הודות לתרומת קרנות הביטוח הלאומי, אנו מביאים את הבשורה לכל ילד באשר הוא ילד. המרכז כבר פועל בשיתוף פעולה עם יזמים של אינטל, התעשייה האווירית, היזמים הצעירים, סיסקו, מכון לב, מכללת הדסה ובצלאל ועוד"

מאיר שפיגלר, מנכל הביטוח הלאומי, אמר כי: "קרנות הביטוח הלאומי באמצעות הקרן לפיתוח שירותים לנכים יזמו הקמת מרחב חדשנות ייחודי, המהווה מודל עבודה ראשון מסוגו בארץ ובעולם, בו הילד ובני משפחתו יכולים לקבל במקום אחד את כל השירות, הניסיון, המומחיות והידע, מתורגמים לפיתרון פרטני לילד, מותאם לצרכיו התפקודיים. תוצרי פל"א ישפרו את תפקודם ואיכות חייהם של הילדים ובני משפחותיהם, בהתאם לחזון הביטוח הלאומי לקדם עצמאותם ושילובם של אנשים עם מוגבלויות בחברה ולהבטחת עתיד חברתי טוב יותר".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום