ועידת ישראל לרפואה בסימן מגפות

(0)
לדרג

בוועידה דנו במגפות של המאה 21. המסקנות: מגפת ההשמנה גורמת לעלייה בסוכרת 2; מגפת עודף המידע מובילה לרפואה מתגוננת ועלייה חדה בהפרעות קשב וריכוז

מאת: מערכת zap doctors

ועידת ישראל לרפואה נערכה השבוע בבנייני האומה בירושלים בהשתתפות 1,300 מוזמנים. בין המשתתפים היו סגן שר הבריאות הרב יעקב ליצמן, סגן שר החוץ דני איילון, ראש העיר ירושלים ניר ברקת, שר הבריאות הקפריסאי, שגרירים, הנהלות בתי חולים, חברי כנסת ורבים מהעוסקים בנושאי בריאות שונים.

במרכז הוועידה עמדו "המגפות של המאה ה-21", ובראשן מגפת ההשמנה. דורית אדלר, מנהלת המחלקה לתזונה ודיאטה בהדסה, תיארה את מגפת ההשמנה לא רק במימד האסתטי, אלא גם במימד של תחלואה: "כיום יותר אנשים חולים במחלות כסוכרת 2 וכבד שומני. עיקר הבעיה נובעת מהתזונה המערבית, שמורכבת בעיקרה מפחמימות מזוקקות וסוכרים".

אדלר התייחסה לנתון מדאיג: "בני הנוער הישראלים מובילים בצריכת משקאות ממותקים. על מערכת הבריאות להוביל ולהירתם למאבק בהשמנה בשלוש רמות: חקיקה, פעילות לקידום תזונה בריאה ושינוי סביבת המזון". לקראת סיום המליצה: "בתחום החקיקה כדאי להטיל מיסים על החטיפים והמשקאות הממותקים, להוזיל מוצרי מזון בעלי ערך בריאותי, לפתח תו תקן תזונתי, ולחוקק חוק איסור פרסום חטיפים לילדים. כמו כן, להוציא מכונות חטיפים ושתייה מתוקה מגופי חינוך ומקומות עבודה ולשינוי תפריטי חדר האוכל".

~~עלות בדיקות מיותרות - כמיליארד שקל ~~

מגפה נוספת עליה דנו בכנס היא מגפת עודף המידע. ד"ר אלונה פז מהמרכז הרפואי בני ציון ציינה כי "כל אדם חשוף היום ליותר מ-100,000 אתרי רפואה, 10 מיליון מאמרים, 400 כתבי עת. היקף המידע הרפואי מוכפלת אחת ל- 14 חודשים. עודף המידע גורם לניצול בלתי יעיל של הזמן, למתח ולחץ נפשי, לעייפות ופגיעה בחיים האישיים, תחושת חולי, ולהשפעה על איכות קבלת ההחלטות. הרפואה הפכה למתגוננת בשל הזמן שהתקצר עבור כל חולה ובשל חשש של הרופאים מתביעות משפטיות. על כן קיימת נטייה בקרב רופאים לשלוח את החולים לעודף בדיקות טכנולוגיות.

"בכך מעלה הרופא את קרנו בעיניי המטופל ומרוויח זמן, אך המערכת משלמת ביוקר: כמיליארד ש"ח בשנה על בדיקות מיותרות, שגם עלולות לגרום נזק לחולה (למשל קרינה). נמצא ש-60% מהרופאים שולחים לבדיקות דם ו-CT מיותרות, 30% מפנים לאשפוז מיותר, 40% רואים בכל חולה תביעה פוטנציאלית, 25% היו חשופים לתביעה, 50% ידווחו על תקלות רק אם יינתן להם חיסיון. רופאים שזכו ליותר זמן עם כל חולה נחשפו לפחות תביעות ושלחו לפחות בדיקות מיותרות".

~~ ל-7% מהילדים - הפרעות קשב וריכוז~~

נושא נוסף שנדון בוועידה הוא הפרעת קשב וריכוז. ד"ר מיכאל דוידוביץ' ממכבי שירותי בריאות אמר כי "המחלה פוגעת כיום בכ-7% מהילדים, אך גם ב-4% מהמבוגרים. היא מדאיגה בגלל הבעיות הנלוות: הפרעה מתנגדת מרדנית, הפרעת התנהגות, חרדה, דיכאון, הפרעת קואורדינציה התפתחותית, לקות למידה. חוסר טיפול במחלה גורם התנהגות אנטי- סוציאלית, שימוש בסמים, חוסר תעסוקה, תפקוד נמוך בעבודה ולתאונות דרכים.

השימוש בתרופות הפך פופולארי, בעיקר בשל תפיסתן כפתרון מהיר המתאים לכל מצב של חוסר ריכוז. זו גישה מוטעית ויש להקדיש מאמצים ומשאבים לאבחון נכון והיקפי של כל מטופל, ולתת מענה לכל התופעות הנלוות לכך".

את החלק הרפואי בכנס חתם פרופ' שלמה מור-יוסף, מנכ"ל הדסה, שדיבר על הרפואה בשירות החוץ ובשירות הכלכלה הישראלית. הוא עמד על הדילמות היומיומיות של הטיפול בפלסטינים, חלקם מחבלים, התייחס לטיפול הרפואי הניתן על ידי הדסה ובתי חולים אחרים לנזקקים מרחבי העולם ולפוטנציאל הכלכלי העצום שטומן בחובו הידע הישראלי בתחומי רפואה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר
פורום קשב, ריכוז ויכולות למידה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום