הריון לאחר ניתוח הרזיה - אפשרי

(0)
לדרג

מחקר מוכיח: ההמלצה להימנע מהריון כשנה עד שנה וחצי לאחר ניתוח לקיצור קיבה אינה בהכרח נכונה. פרופ' אייל שיינר: "יש מקום לשקול מחדש את ההמלצה הגורפת"

מאת: מערכת zap doctors

קרוב לשליש מהנשים בגיל הפוריות מוגדרות כסובלות מהשמנת יתר וכרבע נוסף מהנשים בשכבת גיל זו הן בעלות משקל עודף. השמנת יתר קשורה למספר מצבים בריאותיים ומחלות, כגון: מחלות לב, סוגי סרטן שונים, סוכרת, שבץ, בעיות נשימה ודלקות מפרקים. משקל עודף והשמנת יתר נקשרים גם עם סיכון מוגבר למספר סיבוכי הריון ולידה.

ההגעה למשקל תקין נעשית, בדרך כלל, על ידי שינוי בהרגלי התזונה, הגברת הפעילות הגופנית ושינויים התנהגותיים. בשנים האחרונות יותר ויותר נשים בגיל הפוריות הסובלות מהשמנת יתר, נוטות לבחור באלטרנטיבה של ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר.

כיום ההמלצות העולמיות הן לדחות הריון למשך שנה עד שנה וחצי מהניתוח על מנת להימנע מהריון במהלך הירידה המהותית במשקל. כאשר מדובר בנשים הסובלות מהשמנת יתר שמעוניינות להרות, ההמלצה בעייתית בעיקר לאור העובדה שרבות מהנשים מבצעות את הניתוח על מנת לשפר סיכוייהן להיכנס להריון, ודחיית הריון לשנה ויותר עלולה להיות בעייתית ביותר מבחינתן.

ירידה לצורך עלייה

מחקר חדשני שבוצע בבית החולים סורוקה ואוניברסיטת בן-גוריון, מראה שההמלצה הגורפת של הימנעות מהריון לאחר ניתוח לקיצור קיבה, בתקופה של שנה עד שנה וחצי, איננה בהכרח חיונית. מדובר בבדיקה הגדולה ביותר שפורסמה בספרות המדעית של יולדות לאחר ביצוע ניתוחי קיצורי קיבה למיניהם. החוקרים השוו תוצאות הריון בקרב 104 יולדות שהרו תוך שנה ופחות מניתוחי ההשמנה, לעומת 385 יולדות שהרו אחרי פרק זמן של מעל שנה מניתוחי ההשמנה.

המחקר שהוצג לאחרונה בכנס היוקרתי לרפואת אם-עובר בשיקאגו הציג תוצאות שוות בשתי הקבוצות: להפתעת החוקרים לא נמצא הבדל בסיבוכי הריון כגון לידות מוקדמות, משקלי לידה נמוכים, פיגור גדילה תוך רחמי וניתוחים קיסריים. כמו כן, לא נמצא הבדל בין הקבוצות בסיבוכים כירורגיים (כמו הקאות או החלקת טבעת) בעקבות ניתוחי ההשמנה. גם כאשר נבדקו בנפרד סוגי ניתוחי ההשמנה השונים, לא נמצא הבדל בין הריון תוך שנה מהניתוח לבין הריון לאחר שנה ויותר מהניתוח.

"מרווח של שנה ופחות בין ניתוח לקיצור קיבה להריון אינו קשור בעלייה בסיבוכי הריון, ובהתאם לכך, יש מקום לשקול מחדש את ההמלצה הגורפת להימנע מהריון למשך שנה ויותר", אומר פרופ' אייל שיינר, רופא בכיר בחטיבה למיילדות וגינקולוגיה בסורוקה. "מן הראוי כי כל אישה תעבור יעוץ פרטני עם הרופא הכירורג ורופא הנשים שלה לפני כניסה להריון על מנת לתכנן זמן הריון מומלץ". לדבריו, "הניהול האופטימאלי של נשים הסובלות מהשמנת יתר צריך לכלול יעוץ טרום-הריוני, תכניות הרזיה לפני ההריון, בקרה על עלייה במשקל במהלך ההריון, בדיקות סקר לזיהוי סיבוכי הריון ומעקב לטווח ארוך במטרה לצמצם את התוצאות החברתיות והכלכליות השליליות בקרב הרות הסובלות מהשמנת יתר. יש להתאים את צריכת המזון בהריון למינימום הדרוש להתפתחות נורמאלית של העובר. נחוץ מעקב ארוך-טווח למניעת הרעה בהשמנת היתר האימהית לאחר הלידה וכן, יש לעקוב אחר עקומות הגדילה של הילד".

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיית השמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום