מה מאזן את לחץ הדם?

(0)
לדרג

מחקר חדש מוכיח כי מפגשי רופא-מטופל תכופים מסייעים לאיזון טוב יותר של לחץ הדם. האחריות על קיום המפגשים בתכיפות גבוהה מוטלת על הרופאים והמטופלים

מאת: מערכת~~ doctors בשיתוף e-Med~~

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון Hypertension ב-24 במאי, עולה כי חולי סוכרת עם יתר לחץ דם אשר נפגשו עם רופאיהם יותר מפעם בחודש היו מועדים לאיזון טוב יותר של לחצי הדם שלהם, בהשוואה לאלו שעברו הערכות רפואיות באופן פחות תכוף.

לדברי החוקרים, מדובר במחקר הראשון מסוגו, הנעשה בסדר גודל שכזה ומדגים את הקשר שבין מפגשי רופא-מטופל תכופים ובין איזון של לחץ הדם.

החוקרים מבצעים כעת מחקר התערבותי על מנת לאשר את ממצאיהם. הם מדגישים כי המפגשים אינם צריכים בהכרח להיות פנים מול פנים, והתקשורות יכולה להתבצע באמצעות טלפון או דואר אלקטרוני, לדוגמה. יש לעודד את המטופלים לבדוק עצמונית את ערכי לחץ הדם שלהם ולדווח לרופאיהם.

תיעוד של לחץ הדם

החוקרים מסבירים כי הנחיות ה-The Seventh Report of the Joint National Committee on Prevention, Detection, Evaluation, and Treatment of High Blood Pressure ממליצות למטופלים עם יתר לחץ דם לא מסובך בשלב 1 לבקר את רופאיהם לפחות אחת לחודש עד לאיזון לחץ הדם.

לאלו עם יתר לחץ דם גבוה יותר או גורמי סיכון נוספים לתחלואה קרדיו-וסקולארית, מומלץ להפגש עם רופאיהם בתכיפות גבוהה עוד יותר. הלכה למעשה, רוב החולים הסובלים מיתר לחץ דם פוגשים את רופאיהם אחת לשלושה עד ארבעה חודשים בממוצע.

במחקר הנוכחי נבדקו באופן רטרוספקטיבי 5,042 חולי סוכרת עם יתר לחץ דם (>130 מ"מ כספית). החוקרים העריכו את הקשר בין תכיפות הביקורים הממוצעת, משך הזמן עד איזון לחצי הדם ושיעור בירידה בלחצי הדם לאורך תקופה של 5 שנים בין 2000-2005. המפגשים יכולים היו להיות פנים מול פנים או באמצעות כלי תקשורת, כל עוד הופיע תיעוד של לחץ הדם.

מתוצאות המחקר עולה כי לחצי הדם של אלו שביקרו אחת לחודש או יותר במרפאה הפכו לתקינים לאחר זמן חציוני של חודש וחצי בקצב של 28.7 מ"מ כספית בהשוואה לתקופה חציונית של 12.2 חודשים בקצב של 2.6 מ"מ כספית עבור אלו שעברו הערכות רפואיות בתכיפות נמוכה יותר.

משך זמן חציוני עד להשגת נורמליזציה של לחצי הדם עמד על 0.7 חודש לאלו שפגשו את רופאיהם אחת לשבועיים ויותר מול 1.9 חודש לאלו שפגשו את רופאיהם אחת לחודש. לאחר התאמה רב משתנית, עלייה של חודש אחד בממוצע המרווחים בין הביקורים הייתה כרוכה ביחס סיכון של 0.764 להתנרמלות לחץ הדם.

קיצור המרווחים בין הביקורים

החוקרים מציינים כי מרווחים קצרים יותר בין הביקורים במרפאות קשורים בירידה מהירה יותר של לחץ הדם ואיזון מוקדם יותר של לחץ הדם. התועלת המרבית הודגמה במרווחי ביקורים של שבועיים ופחות - מרווחים הקצרים יותר מאלו המומלצים בשלב זה על-פי ההנחיות.

החוקרים מדגישים כי אין בידיהם די מידע על מנת לשנות את המלצות ה-JNC8 העתידות להתפרסם בקרוב בנוגע לתכיפות הביקורים המומלצת, אולם הם מקווים כי ממצאיהם ישמשו כסיבה לאימוץ ההמלצות הנוכחיות שאינן מיושמות באופן אופטימאלי.

החוקרים מסכמים כי הן על הרופאים והן על המטופלים מוטלת חובת קיום המפגשים, ושני הצדדים צריכים לדאוג לתכיפותם הגבוהה.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום