ישראל ב-OECD: נתונים רפואיים

(0)
לדרג

לרגל הצטרפותנו לארגון ה-OECD, מציג משרד הבריאות נתונים חדשים: תוחלת החיים גבוהה, שיעור מיטות האשפוז נמוך, מספר רופאי השיניים גבוה ומספר האחיות נמוך

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות פירסם היום (ג') לראשונה, לאור הצטרפות ישראל לארגון ה-OECD, מסמך מיוחד אשר משווה את ישראל ל-30 מדינות הארגון במדדי בריאות שונים הנכונים לשנת 2007. את הפרסום הכינו ניר קידר וד"ר טוביה חורב מהאגף לכלכלה וביטוח בריאות במשרד.

על-פי הממצאים עולה כי אוכלוסיית ישראל הינה צעירה יותר ביחס למדינות ה-OECD. בישראל, אחוז הקשישים עומד על 9.8% לעומת ממוצע של 14.7% במדינות הארגון. לעומת זאת, אחוז התושבים מתחת לגיל 14 הוא השני בגובהו בקרב המדינות החברות בארגון ועומד על 28.4% לעומת ממוצע של 17.7% במדינות הארגון. חיבור שני הנתונים הללו וחישוב "יחס התלות" אשר מבטא את היחס שבין מספר התושבים מתחת לגיל 14 ומעל לגיל 65 לשאר התושבים (גילאי 15-64) הינו הגבוה ביותר בקרב המדינות החברות בארגון, ומבטא את הנטל המוטל על גילאי 15-64 בחברה הישראלית.

עוד עולה מהנתונים, כי תוחלת החיים בישראל גבוהה מן הממוצע במדינות ה-OECD. תוחלת החיים הממוצעת של גבר ישראלי גבוהה בשנתיים וחצי בהשוואה לממוצע בקרב גברים בשאר המדינות - 78.8 לעומת 76.2. בקרב נשים, הפער נמוך יותר ועומד על 0.7 שנה בלבד (82.5 לעומת 81.8). שיעור תמותת התינוקות בישראל הינו מתחת לממוצע הקיים במדינות ה-OECD ועמד בשנת 2007 על 4.1 מיתות לאלף לידות חי. שיעור זה הינו נמוך יותר מאשר בארה"ב, קנדה ובריטניה, אולם גבוה יותר מאשר בגרמניה וצרפת.

ירידה במספר הרופאים

שיעור מיטות האשפוז הכללי בישראל הינו הנמוך ביותר במדינות ה-OECD, מלבד מקסיקו ועומד על שתי מיטות לאלף נפש, לעומת ממוצע של 3.8 במדינות ה-OECD. שיעור מכשירי ה-MRI בישראל הינו הנמוך ביותר בקרב מדינות הארגון. עם זאת, לאור הקצאה ייעודית למטרה זו, ממשרד הבריאות נמסר כי במהלך שנת 2010 כמעט ויוכפל מספר מכשירי ה-MRI בישראל.

שיעור הרופאים לאלף נפש בישראל הינו גבוה ביחס לממוצע ה-OECD. עם זאת, חשוב לציין כי תחזיות משרד הבריאות הן כי שיעור הרופאים בישראל ירד בשנים הקרובות אל מתחת לשיעור הממוצע במדינות ה-OECD, אשר נמצא בעלייה.

מהנתונים עולה כי שיעור האחיות לאלף נפש בישראל הינו נמוך ביחס למדינות ה-OECD ונמצא במגמת ירידה מתמדת. שיעור האחיות בישראל עמד בשנת 2007 על 5.7 לעומת ממוצע של 9.6 במדינות ה-OECD. לעומת זאת, שיעור רופאי השיניים בישראל הינו השני בגובהו במדינות הארגון ועומד על 1.08 רופאי שיניים לאלף נפש לעומת ממוצע של 0.62 במדינות ה-OECD.

השקעה נמוכה בתחום הבריאות

ההוצאה הלאומית לבריאות בישראל כאחוז מהתמ"ג הינה נמוכה ביחס למדינות ה-OECD ועומדת על 7.7% לעומת 9.0% במדינות הארגון. אחוז ההוצאה הפרטית לבריאות הינו מן הגבוהים במדינות הארגון ועמד בשנת 2007 על 43% לעומת 27% בלבד במדינות הארגון.

"החל מחודש יולי הקרוב, יפרסם ארגון ה-OECD את נתוני ישראל באופן שוטף, יחד עם נתוני שאר המדינות החברות בארגון", אומר ד"ר טוביה חורב, סמנכ"ל לכלכלה וביטוח בריאות. "ההשוואה לשאר החברות בארגון מראה כי מצב הבריאות בישראל הינו טוב יותר מאשר הממוצע במדינות החברות בארגון, בעוד התשתיות המושקעות בבריאות, הן יחסית נמוכות יותר. עם זאת, ראויה לציון העובדה ששיעור המימון הציבורי במערכת הבריאות בישראל נמוך בהשוואה למקובל במדינות ה-OECD. שיעור גבוה של מימון פרטי במערכת בריאות עלול להשפיע לרעה על הנגישות של אוכלוסיות חלשות כלכלית לשירותי בריאות".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום