כולסטרול: האם הזוקור מסוכן?

(1)
לדרג

מינהל התרופות האמריקני מזהיר מפני נטילת מינון גבוה של התרופה זוקור לטיפול בכולסטרול. ד"ר אוסאמה חוסיין: "יש ליטול את התרופה בזהירות ע"פ הנחיית הרופא"

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

מינהל התרופות והמזון האמריקני (FDA) הזהיר אתמול (שבת) מפני נטילת מינון גבוה של התרופה זוקור המיועדת להורדת הכולסטרול. התרופה, המשווקת בשם סימבסטטין, עלולה לפגוע בשרירים כאשר היא ניטלת בשילוב עם תרופות מסוימות אחרות.

"התרופה סימבסטטין נמצאת בשימוש למעלה מעשר שנים, והיא מורידה את הסיכוי לאוטם שריר הלב ב-30%", אומר ל-doctors ד"ר אוסאמה חוסיין, מנהל מחלקה פנימית א' במרכז הרפואי זיו. "עד כה ידענו שהתרופה גורמת לנזק ב-1-2% מהמקרים, כמו כאבים או נזק לשריר הלב אך בסך הכל מדובר בתרופה שמצילה חיים".

נזק לכליות

על-פי נתונים ממחקר חדש, נמצא כי נוצר נזק לשרירים אצל כ-1% מהחולים שהשתמשו במינון של 80 מיליגרם של זוקור, לעומת 0.02% מהחולים שהשתמשו במינון של 20 מיליגרם מהתרופה. ד"ר חוסיין מציין כי בעקבות המחקר וההמלצות יש ליטול את התרופה בזהירות רבה יותר: "כשנוטלים את התרופה אסור לשתות מיץ אשכוליות, מכיוון שמיץ זה מעכב את פירוק התרופה. כמו-כן, כשיש חום מעל 38 מעלות, צריך להפסיק ליטול את התרופה כדי לא להחמיר את המצב הבריאותי". עוד הוא אומר כי ישנם סוגי אנטיביוטיקה שאסורים בשילוב עם התרופה וגם תרופות נגד פטריות דרך הפה".

על-פי פרסומי ה-FDA, אסור ליטול זוקור כשנוטלים את אחת מהתרופות הבאות: איטראקונאזול, קטוקונאזול, אריתרומיצין, קלריטרומיצין, טליתרומיצין, מעכבי פרוטאז HIV
הנפאזודון. נטילת זוקור של 10 מיליגרם ומעלה אסורה כשנוטלים את התרופות הבאות: גמפיברוזיל, ציקלוספורין ודנזול.

לגבי המינונים, ד"ר חוסיין אומר כי "ידוע שמינון גבוה של זוקור עלול לגרום לנזק לכליות ואף לאי ספיקת כליות, אך נתוני המחקר הראו אחוזי פגיעה גדולים יותר ולכן תוצאתיו מפתיעות". לדבריו, "אנשים בעלי מסת שריר קטנה, אנשים עם בעיה בבלוטת התריס ואנשים זקנים יכולים ליטול את התרופה במינונים נמוכים יותר, וכך גם להוריד את הסיכון לפגיעה, כל זאת לאחר התייעצות עם רופא".

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ תרופתי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום