"חסרות כ-3,000 מיטות אשפוז"

(0)
לדרג

כך אומר ל-doctors ד"ר מאיר אורן, מנהל המרכז הרפואי הלל יפה. לדבריו, "גם אם יוחלט להוסיף עכשיו מיטות אשפוז, הדבר יוכל להתבצע בפועל רק בעוד כ-5 שנים"

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

בתי החולים ברחבי הארץ עמוסים והתפוסה במחלקות הפנימיות הינה מעל ל-100%. אמנם הנושא עלה בימים האחרונים לסדר היום הציבורי, אך היה מי שצפה את הבעיה כבר לפני שנים רבות.

"כל סוגיית העומס איננה בבחינת הפתעה, אלא תסריט ותרחיש ידוע מראש", אומר ל-doctors ד"ר מאיר אורן, מנהל המרכז הרפואי הלל יפה. "לצערנו, משרד האוצר מזה למעלה מ-20 שנה מתעלם מהצורך בתוספת מיטות אשפוז בכמות הראויה ובזמן הראוי. שיעור המיטות הכלליות במדינת ישראל עומד על 1.98 מיטה לאלף תושבים, שזהו השיעור הנמוך ביותר בעולם המערבי. בעבר, שיעור המיטות היה 2.4 לאלף תושבים וגם אז הייתה צפיפות רבה במחלקות האשפוז. למעשה, לפני 20 שנה, קליטת גל העלייה ממדינות חבר העמים לשעבר הביאה לכך שאוכלוסיית ישראל גדלה מ-4.5 מיליון איש ל-7.5 מיליון איש - גידול של כ-66% באוכלוסיית המדינה, כאשר בתקופה המקבילה נוספו כ-2,000 מיטות אשפוז, שהם פחות מ-20% מהצורך האמיתי".

איכות הטיפול נפגעת

ד"ר אורן מציין כי נכון לעכשיו חסרות במערכת הבריאות למעלה מ-3,000 מיטות אשפוז כלליות, על מנת שיובטח טיפול רפואי נאות וכן תובטח שמירה על כבוד האדם בעת האשפוז בבית החולים. "לצערנו, גם אם יוחלט ברגע זה ממש להוסיף מיטות אשפוז, הדבר יוכל להתבצע בפועל רק בעוד כחמש שנים (במינימום), ולו רק בגלל ההיערכות שתוספת שכזו דורשת מהמערכת", הוא אומר.

כתוצאה מהתפוסה הגבוהה במשך כל ימות השנה, משך השהייה בבית החולים מתקצר והוא מתחת ל-4 ימים בממוצע. סבב המיטות, כלומר, מספר החולים העוברים במיטה אחת ביממה עולה באופן משמעותי ביותר. כתוצאה מכך, גם איכות הטיפול נפגעת באופן משמעותי. "ברור שבמצב זה, שבו אחוז התפוסה הממוצע השנתי עומד גם כך על כ-100%, הרי שכל גורם או כל שינוי עונתי, כגון מחלת השפעת ואחרים גורם מיד לתפוסת יתר קיצונית", אומר ד"ר אורן. "במרכז הרפואי הלל יפה עומד שיעור התפוסה היום על 154% במחלקות הפנימיות. בית החולים לא סוגר את שעריו משום שאין אנו מעוניינים להעמיד קושי בפני משפחות המטופלים. מבחינתנו, עדיף לתת טיפול רפואי גם בתנאים פחות נוחים, מאשר לא לתת טיפול בכלל".

מסתבר שגם בתי חולים נוספים מתמודדים עם העומס ללא צעדים קיצוניים. המרכז הרפואי "בני ציון" נמצא בתפוסה מלאה עם תנודות קיצוניות ברווחים של יום יומיים ויכול להגיע לתפוסה של 130% בימים רבים בעיקר בחודשי החורף. מדוברות בני ציון נמסר כי "העומס בימים בהם התפוסה קיצונית הוא רב וזוהי בעיה מערכתית שקשורה למספר המיטות ומספר החולים שמספרם וחומרת מחלתם עולה בתקופות מסויימות. מעולם לא סגרנו חדר מיון, מתוך גישה שבעיית התפוסה היא כללית ומשתנה בכל בתי החולים השכנים, הנמצאים במצב דומה ועלינו לתת שרות רפואי סביר לאוכלוסיית חיפה בכל מצב מערכתי".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום