להקשיב לכאב ולטפל בו

(0)
לדרג

חולי סרטן רבים מתמודדים עם כאבים חזקים. התרופה אקטיק, המאושרת בסל התרופות, מיועדת לטיפול בכאב אונקולוגי מתפרץ ומשככת כאבים תוך דקות ספורות

מאת: מערכת zap doctors

מרבית חולי הסרטן מתמודדים עם כאב, חלקם מדווחים על כאב חד ומתפרץ המגיע בתדירות גבוהה ומתואר כבלתי נסבל. "זר לא יבין זאת, זה כאב בלתי אנושי שאי אפשר לעמוד בו, הוא כמעט כמו מוות", מספרת אסתי חולה בסרטן השד. אקטיק, טיפול ייחודי בצורת לכסנית (מעיין סוכרייה על מקל) הציל את אסתי ועוד חולים רבים שלמדו להקשיב לכאב ולטפל בו.

כאב אונקולוגי אינו מספיק מוכר בקרב הציבור, זאת למרות שמדובר באחת הבעיות הכאובות ביותר איתן מתמודדים חלק ניכר מחולי הסרטן. על פי מחקרים והערכות, מרבית מהחולים האונקולוגיים חווים כאב תמידי בכל שלבי המחלה הממארת וסובלים מאוד מייסורי גוף ונפש הפוגעים באופן ניכר באיכות חייהם.

כאב אונקולוגי מתפרץ מוגדר ככאב המופיע תוך דקות ונמשך בממוצע כ-30 דקות אצל חולי סרטן עם כאב בסיסי מתמשך המטופלים במינונים קבועים של אופיואידים סביב השעון. לכאב מסוג זה יש השפעה גדולה על איכות החיים של המטופל והמטפלים. מטופלים עם כאב מתפרץ מתפקדים פחות טוב בחיי היומיום שלהם ונוטים יותר לחרדות ולדיכאון. טיפול לא מספק בכאב מתפרץ יכול להוביל לאשפוזים רבים.

החולים סובלים מכאבים

על פי נתוני מחקר ראשון מסוגו בעולם, שערך ארגון הכאב העולמי EPIC לפני כשנה וחצי בקרב חולי סרטן מאירופה ומתמקד בכאב ממקור סרטני, עולה כי אחד מתוך שני חולים אונקולוגיים סובל מכאב בינוני עד חמור ברמה יומיומית. מחקר סקירה עולמי מחודש יולי 2008 מעלה כי רק כ-50% מקרב חולים אלו מקבלים טיפול ראוי לכאבם.

מחקרים נוספים מצביעים על כך שבין 64%-86% מהחולים האונקולוגיים סובלים גם מכאב אונקולוגי מתפרץ המוגדר ככאב בעוצמה בינונית-חמורה, המופיע תוך כמה דקות כ-4 פעמים ביום ונמשך בממוצע כ-30 דקות.

טיפול בכאב אונקולוגי מתפרץ

לפני כשנה וחצי נכנסה לסל התרופות בישראל תרופה חדשנית, אקטיק, היחידה המיועדת לטיפול בכאב אונקולוגי מתפרץ. התכשיר הרפואי הייחודי מציע יתרון משמעותי מול כל משככי הכאב הקיימים כיום - השפעה תוך 5 דקות מרגע הלקיחה לעומת כחצי שעה, זמן ההשפעה הממוצע המקובל עד כה זאת בנוסף להיותו זמין, נוח וקל לשימוש. עבור חולה הסובל מכאב מתפרץ כשלוש פעמים ביום במשך כשלושה חודשים, מדובר בשיפור משמעותי ביותר באיכות החיים, שכן כל דקה שעוברת ללא כאב הינה קריטית עבורו.

במחקרים קליניים שנערכו לתרופה הוכח כי אקטיק מספקת הקלה טובה ומהירה יותר להתקפי כאב מתפרצים בהשוואה למורפין בשחרור מידי. התרופה צברה עד כה ניסיון טיפולי מרשים, יותר מ-31 מיליון ימי טיפול ברחבי העולם.

התרופה מאושרת בסל התרופות וניתן להשיגה בבתי המרקחת של כל קופות החולים עם הצגת מרשם רופא.

למידע נוסף על אקטיק - הקליקו כאן

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום