האם נמצא הגורם לפסוריאזיס?

(3)
לדרג

חוקרים מהמרכז הרפואי ת"א (איכילוב) הצליחו להוכיח כי החלבון IGFBP7 קשור בהופעת מחלת הפסוריאזיס. בקרוב תנוסה המולקולה שהתגלתה, בחיות מעבדה

מאת: מערכת zap doctors

פריצת דרך בתחום המחקר על מחלת הפסוריאזיס: מספר חוקרים מהמרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב) הצליחו להוכיח כי חלבון קטן בשם IGFBP7, ככל הנראה קשור בהופעת המחלה.

ממצאי המחקר מראים כי היעדר חלבון ה-IGFBP7 משפיע על מהלך מחלת הפסוריאזיס ברמת תאי העור ולא ברמת תאי מערכת החיסון, כפי שחשבו עד היום. "חלק לא מבוטל של הטיפולים השונים בפסוריאזיס קשורים בסיכון יתר לסרטן. ל-IGFBP7 סגולות אנטי-סרטניות ידועות, דבר ההופך את החלבון הזה לאטרקטיבי כטיפול עתידי במחלה. יחד עם זאת, עד לתרגום ממצאינו לטיפול רוטיני, הדרך ארוכה מאוד. בקרוב תנוסה המולקולה שהתגלתה על ידי החוקרים, בחיות מעבדה", אומר פרופ' אלי שפרכר, מנהלת מחלקת עור ומין, במרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב) וראש קבוצת המחקר. המחקר פורסם במגזין הרפואי Journal of Investigative Dermatology, המוביל בין עיתוני רפואת העור.

ד"ר ג'אנה נוסבק, חוקרת במעבדה לדרמטולוגיה מולקולארית במרכז הרפואי-תל-אביב, אשר הובילה את המחקר יחד עם חוקרים מהדסה ורמב"ם, מסבירה: "תאי האפידרמיס (השכבה השטחית של רקמת העור) אצל חולי פסוריאזיס נוטים לחלוקה מהירה יותר ועמידות גבוה יותר למוות מתוכנן מאשר תאי אפידרמיס רגילים. ראינו כי קיים חסר של IGFBP7 בעור של חולי פסוריאזיס אשר מביא לחלוקה מואצת של תאי העור. חשוב עוד יותר, הוספה של החלבון לתאי העור מדכאת את קצב חלוקתם ומשרה בהם תהליך של מוות מתוכנן. ממצאים אלה מראים כי לחלבון ה-IGFBP7 פוטנציאל טיפולי במחלת הפסוריאזיס".

ניסיון להבין את שורשי המחלה

פסוריאזיס הינה מחלה תורשתית המופיעה בכ-200 אלף ישראלים ומתבטאת בהופעת רבדים אדומים מכוסי קשקש על פני העור, דבר המלווה לעיתים קרובות עם גרד עז. המחלה פוגעת, גם באזור אשר מכוסה בשערות, בציפורנים ואף עלולה להופיע, בשפתיים ובלשון.

ב-15% מחולי הפסוריאזיס מחלת העור מלווה על ידי מחלת פרקים. לאחרונה אף התברר כי מחלת הפסוריאזיס מהוה חלק מה"תסמונת המטבולית" - קבוצת מחלות הכוללת גם סוכרת ומחלות לב, אשר נחשבות כגורם המשמעותי ביותר לתחלואה ותמותה בעולם המערבי. מכאן, ברור כי קיים עניין רב בלנסות ולהבין טוב יותר את שורשי המחלה, במטרה לפתח גישות טיפוליות חדשות.

ב-27.10 (ג') יתקיים במרכז הרפואי ת"א ערב בריאות בנושא פסוריאזיס - הפתוח לקהל הרחב, ובו תוצג תערוכת צילומים בינלאומית לציון יום הפסוריאזיס העולמי.

בואו לדבר על זה בפורום פסוריאזיס: תמיכה ומידע אודות המחלה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום