קיבלה אזרחות ועברה השתלה

(0)
לדרג

השתלת כבד דחופה הצילה תיירת בת 19. פרופ' רן טור-כספא: "לולא עברה השתלה בזמן, לא היתה שורדת"

מאת: מערכת zap doctors

מרים, צעירה בת 19 מגאורגיה (גורי שבגרוזיה) שהגיעה ארצה במסגרת פרויקט "תגלית" (ביקור צעירים יהודים לסיור הכרות בישראל), הועברה במצב קשה לבילינסון מביה"ח יוספטל באילת, אליו הגיעה בעקבות בצקת בגפיים ותפיחות הבטן. הצוות הרפואי אבחן מיד שהיא סובלת מדלקת כבד סוערת על רקע התפרצות חריפה של מחלת וילסון (מחלת כבד חריפה). חייה של הצעירה היו בסכנה והאפשרות היחידה שעמדה בפני הרופאים להצלת חייה היתה ביצוע השתלת כבד דחופה. ביה"ח יצר קשר עם אמה של מרים בגיאורגיה וזו הגיעה ארצה על מנת לתרום לבתה אונת כבד להצלת חייה. אולם, יום לפני ניתוח ההשתלה המיועד, נמצאה תרומת כבד מתאימה.

במקביל לדרמה הרפואית, הנהלת בילינסון פנתה בדחיפות לארגון " נתיב" - משרד ראש הממשלה (העוסק בקשר הרציף עם יהדות ברית המועצות לשעבר), בבקשה להנפיק למרים אשרת עליה, על מנת שתוכל לעבור את ההשתלה בארץ והחל מרוץ נגד הזמן לאשר הזכאות במשרדי הממשלה. הרופאים העריכו כי הצעירה לא תשרוד את הטיסה חזרה לגיאורגיה והשתלה דחופה היא הסיכוי היחיד להציל את חייה.

"לנוכח מצבה הרפואי הקשה של הבחורה, היה ברור לי שחובתנו לעשות כל שביכולתנו כדי להציל את חייה", אמר ד"ר בעז תדמור, מנהל ביה"ח בילינסון. "מרגע שקיבלנו את ההחלטה, למרות שלא היה לכך מימון, החלו מאמצים קדחתניים להשיג עבורה אשרת עלייה".

מרים עברה תהליך התאזרחות מהיר ושירותי בריאות כללית קלטה אותה כמבוטחת ומימנה את ההשתלה שעלותה 850 אלף ש"ח. תוך שלושה ימים מתהליך האזרוח נמצא כבד והאישה הובהלה במהירות לחדר הניתוח, בו בוצעה השתלת הכבד על ידי פרופ' איתן מור, מנהל מחלקת השתלות בבילינסון וד"ר יבגני סלומונוב, רופא בכיר במחלקה. לאחר ההשתלה, היא טופלה ביחידה לטיפול נמרץ. מצבה מוגדר טוב, והיא מחלימה מהניתוח כשלצידה אמה ואחיה שגם ביקש לממש זכאות לעלייה לישראל.

לדברי פרופ' רן טור-כספא, מנהל מחלקה פנימית ד' ומכון הכבד בבילינסון, "מחלת וילסון היא מחלה גנטית בה קיים פגם במטבוליזם הנחושת בגוף הגורם לשקיעת נחושת בכבד ולעיתים גם באיברים אחרים כגון המוח. בחלק מהמקרים, כמו במקרה זה, החולה אינו מודע לקיומה של המחלה עד להתפרצותה החריפה שמובילה לפגיעה קשה בכבד, בכליות ובמערכת הדם. הסיכוי היחיד להצלת חייו של חולה במצב זה הוא השתלת כבד, שמשמשת מעין ריפוי' מהמחלה, שאינה מופיעה בכבד המושתל".

תמונת שער (באדיבות ביה"ח בילינסון): מרים (מימין), אחיה ופרופ' איתן מור.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום כירורגיה של הכבד ודרכי המרה
פורום רפואה דחופה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום