מכשירי החייאה במקומות ציבוריים

(0)
לדרג

יוזם החוק, ח"כ סטס מיסז'ניקוב, לדוקטורס: "הייתה תמימות דעים בין חברי הכנסת שהחוק ראוי". ח"כ אלדד: "החוק יציל חיי רבים"

מאת: מערכת zap doctors

חוק מציל חיים: מליאת הכנסת אישרה אתמול (יום ב') בקריאה שניה ושלישית הצעת חוק שמחייבת הצבת מכשירי החייאה במקומות ציבוריים. יוזמי החוק הם ח"כ סטס מיסזניקוב וח"כ פרופ' אריה אלדד.

על-פי הצעת החוק, מקומות ציבוריים שנקבעו בחוק יחוייבו להציב מכשירי החייאה. מדובר בקניונים, שדות-תעופה, נמלים, בתי-מלון, חדרי-כושר, משרדי ממשלה ועוד. הצבת מכשירי ההחייאה במקומות ציבוריים נועדה לאפשר מתן טיפול מיידי לאדם שלקה בדום לב.

השימוש במכשיר ההחייאה במקרים אלה בתום פרק זמן של דקות בודדות מרגע ההתמוטטות עשוי להציל חיים של רבים. החוק מטיל חובה על המחזיק או המפעיל של המקום הציבורי להציב במקום מרכזי ונגיש מכשיר החייאה אחד לפחות ולדאוג לתקינותו.

"החוק יציל חיי רבים"

שר התמ"ת, אלי ישי התמנה להיות השר הממונה על הנושא. האחריות כוללת: הוראות למיקום מכשיר ההחייאה והחלטות לגבי הצבת שילוט במקום הציבורי המפנה למכשיר ההחייאה. כמו כן, השר יהיה רשאי לקבוע מקומות ציבוריים שלגביהם תהיה חובה להציב יותר ממכשיר החייאה אחד. משרד התמ"ת התנגד לסעיף שמטיל עליו את האחריות לביצוע החוק וטען שמשרד הבריאות צריך לקבל אותה, אולם בסוף הוחלט שהאחריות תישאר בידיו.

ח"כ סטס מיסזניקוב, אמר לדוקטורס כי "הייתה תמימות דעים בין חברי הכנסת לגבי חשיבות החוק. לא בכל יום יוצא לחבר כנסת להציג הצעת חוק שמשמעותה הצלה מיידית של חיי אדם".

ח"כ אריה אלדד: "הפרעות קצב חמורות ודום לב הם מגורמי המוות העיקריים בישראל. החוק שהתקבל היום יכול להציל חיי רבים שייפגעו חלילה באחד מהמקומות הציבוריים שהחוק מחייב המצאות מכשיר החייאה בהם, כיוון שכל דקה קובעת - לחיים או למוות. הכנסת עשתה היום מעשה חשוב של הצלת חיים רבים".

החוק יופעל תוך 4 חודשים והתקציב הממשלתי שהועבר לרכישת מכשירים במגזר הציבורי הינו 4 מיליון ש"ח לרכישה חד פעמית של מכשירים. מקומות פרטיים שלא יפעלו על-פי החוק ולא יציבו מכשירים ייקנסו בסך 12 אלף ש"ח. במידה ותהיה עבירה נוספת (פעם שניה לא הוצב מכשיר), ינתן קנס מוכפל של 24 אלף ש"ח. עלות מכשיר הינה כ-2,000 דולר.

המלצה גורפת

מכשירי ההחייאה מאבחנים הפרעות קצב לב מסכנות חיים, ממליצים על מתן שוק חשמלי ומשגרים אותו, והכל באופן אוטומטי, בליווי הוראות קוליות ברורות בעברית למטפל. מדובר במכשירים קטנים וניידים, בעלי טכנולוגיה מתקדמת, הדורשים הכשרה מינימלית ומיועדים לשימוש גם על-ידי מי שאינם אנשי צוות רפואי.

לדברי ח"כ מיסז'ניקוב, "מבדיקה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, נמצא כי בברטניה ניצלו למעלה מ-70 איש בעקבות שימוש במכשיר. בנוסף, נמצא כי רוב התקפי הלב בבריטניה היו בשדות התעופה וברכבות תחתיות ולכן גם בישראל ניסינו לעשות התאמה למקומות הומים כגון שדות תעופה, תחנות רכבת וקניונים. במהלך תהליך החקיקה אף שמענו עדויות של אנשים שניצלו בעקבות שימוש במכשיר".

פרופ' בזיל לואיס, מנהל המערך הקרדיולוגי בביה"ח כרמל ונשיא איגוד הקרדיולוגי סייע בהצעת החוק. האיגוד הקרדיולוגי בישראל והמועצה הלאומית למניעת מחלות לב וכלי דם של משרד הבריאות אימצו את המלצותיהם של הגופים המקצועיים העוסקים בנושא ההחייאה בעולם והמליצו כי מכשירי החייאה אוטומטיים כאלה ייפרסו במקומות ציבוריים. בארה"ב יש חקיקה פדרלית בנוגע להצבת מכשירי החייאה במקומות ציבוריים.

חשוב לציין, כי אין כל אפשרות להשתמש במכשיר ככלי נשק או להפעילו בצורה לא נכונה. המכשיר משגר שוק חשמלי רק באם יש הפרעת קצב קרדיולוגית.

קרדיט תמונת שער: משרדו של ח"כ סטס מיסז'ניקוב.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום