סקירה מחקרית: הממתיק המלאכותי אספרטאם אינו מזיק

(0)
לדרג

אפשר להירגע: אין הוכחה לכך שאספרטאם קשור בנזק נוירולוגי, בסרטן, או בבעיות בריאות אחרות בבני אדם

מאת: מערכת zap doctors

סקירה חדשה מראה, כי אין הוכחה לכך שהממתיק המלאכותי אספרטאם קשור בנזק נוירולוגי, בסרטן, או בבעיות בריאות אחרות בבני אדם.

הדו"ח, בן 100 העמודים, כלל סקירה של למעלה מ-500 מחקרים, כולל מחקרים טוקסיקולוגיים, קליניים ואפידמיולוגיים משנות ה-70 ועד למחקרים המאוחרים ביותר על הממתיק.

במסגרת המחקר, פאנל מומחים בלתי תלוי מעשר אוניברסיטאות ובתי ספר לרפואה התגייס לחקור את הבטיחות של הממתיק, המשמש בלמעלה מ-6,000 מוצרים ב-90 מדינות.

לדברי החוקרים, לא נמצאה הוכחה מהימנה לכך שאספרטאם הינו קרצינוגני, נוירוטוקסי או בעל השפעות שליליות כלשהן, גם כאשר נצרך ברמות גבוהות מאוד.

על אף שהמחקר מומן ע"י Ajinomoto Company Inc, חברה יפנית המייצרת אספרטאם וכן תבלינים, שמני בישול, מזונות ותרופות, הכותבים לא ידעו את זהות המממן עד לאחר שכתב היד יצא לפרסום. באופן דומה, החברה לא ידעה את זהות חברי פאנל המומחים.

רמות הצריכה הנוכחיות הן בטוחות

בעזרת הנתונים האחרונים ביותר מה-National Health and Nutrition Examination Surveys מהשנים 2001-2002, שנועדו לקבוע את הרמות הנוכחיות של צריכת אספרטאם, הצוות סקר מחקרים, שבדקו את מספר ההשפעות הבריאותיות של רמות משתנות של אספרטאם, כולל כמויות העולות בהרבה על הצריכה היומית המקובלת, בבעלי-חיים ובני אדם.

סה"כ, מסקנת הפאנל הייתה, כי אספרטאם הינו בטוח ברמות הנוכחיות של הצריכה, הנותרות נמוכות בהרבה מהרמות המקובלות בצריכה היומית המבוססת, גם בקרב אוכלוסיות עם שימוש גבוה, כגון: חולי סוכרת, היפראקטיביים וילדים הרגישים לסוכר.

ספציפית, החוקרים מדווחים כי: בהתבסס על התוצאות ממספר מחקרים ארוכי-טווח, אספרטאם אינו בעל פעילות קרצינוגנית או מעודדת סרטן. התוצאות ממחקרים המחקים חשיפה אנושית אינן מראות הוכחה להשפעות נוירולוגיות, כגון בעיות זיכרון או למידה, בעקבות צריכת אספרטאם.

סה"כ, משקל ההוכחות מצביע על כך שלאספרטאם אין השפעה על ההתנהגות, התפקוד הקוגניטיבי, התפקוד הנויראלי או פרכוסים באף אחת מהקבוצות שנחקרו. אספרטאם לא הראה השפעות שליליות על פעילות מערכת הרבייה או יצירת חלב.

מחקרים מסיקים כי אספרטאם הינו בטוח לשימוש ע"י סוכרתיים, ועשוי לעזור להם לדבוק בדיאטה נטולת סוכר. אין הוכחה התומכת בקשר בין צריכת אספרטאם והשמנה. להיפך, כאשר משמש בתכניות לשמירה על המשקל, אספרטאם עשוי לתרום לשמירה על המשקל בטווח הארוך.
המחקרים אינם תומכים בקשר בין אספרטאם והתפתחות גידולי מוח או גידולים המטופוייטים.

היסטוריית המחלוקת

הממתיק היה קשור הן בבעיות בטיחות והן במחלוקת אודות הנסיבות סביב אישורו ההתחלתי ע"י ה-FDA בשנת 1981.

נטען בעבר, כי מלבד היותו מבוסס על עוצמת ההוכחה המדעית, שאספרטאם הינו בטוח, אישור ה-FDA בשנת 1981 של החומר היה תוצאה של לחץ פוליטי שהופעל בעיקר ע"י Donald Rumsfeld, המנהל הראשי הקודם של GD Searle (שהחזיקה בפטנט של אספרטאם), שלבסוף הפך לחבר בצוות של US President Ronald Reagan's transition לאחר בחירת רייגן ב-1980.

מחקרים מוקדמים בבעלי-חיים במהלך שנות ה-70, הביעו דאגה אודות הבטיחות של אספרטאם, שקושר כמעלה סיכון אפשרי לנזק מוחי, גידולי מוח ופרכוסים אפילפטיים.

עם זאת, בסקירת כל הנתונים עד כה, כולל המחקר המוקדם, חבר המומחים בפאנל לא הצליח למצוא הוכחה התומכת בכך.

לדברי החוקרים, כמות העבודה ומספר המחקרים הנוירולוגיים שנעשו בכדי לקבוע האם אספרטאם בטוח או לא הינם מפתיעים.

מילה אחרונה?

החוקרים מוסיפים כי מחקרים נוירולוגיים רבים נעשו בבני אדם, כולל פרטים בסיכון גבוה, עם פרה-דיספוזיציה לפרכוסים, ואלה יצאו שליליים באופן עקבי.

באופן דומה, מחקרים בתחום הסרטן הן בבעלי חיים והן בבני אדם לא מצאו קשר בין צריכה פומית של אספרטאם וסיכון מוגבר לסרטן.

החוקרים סבורים, כי אין צורך במחקרים נוספים. לדבריהם, מדובר בסקירה נרחבת שפורסמה במגזין טוקסיקולוגיה רם-דרג.

מקור: Crit Rev Toxicol. 2007;37:629-727

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום