המלצה לסוכרתיים בשנות ה-40: להתחיל טיפול בסטטינים

(0)
לדרג

מסתבר שכדאי להתחיל טיפול בסטטינים בכל הסוכרתיים בשנות ה-40. מדוע? הטיפול יעיל בהורדת שיעור אירועים של מחלה קרדיווסקולרית

מאת: מערכת zap doctors

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוגוסט של Diabetes Care, עולה כי טיפול בכל הגברים הסוכרתיים מעל גיל 40 ובכל הנשים הסוכרתיות מעל גיל 45 בסטטינים יעיל בהורדת שיעור אירועים של מחלה קרדיווסקולרית (CVD).

אסטרטגיות להתחלת שימוש בסטטינים בקרב מבוגרים עם סוכרת למניעת מחלה קרדיווסקולרית ראשונית כוללות טיפול בכל החולים או טיפול בחולים הנמצאים בסיכון לפתח CVD. החוקרים חיפשו לשלב בין שתי האסטרטגיות כדי לקבוע מה הגיל המתאים להתחלת שימוש בסטטינים בקרב סוכרתיים.

האנליזות במחקר הנוכחי כללו 60,258 חולי סוכרת, מתוכם 11,005 גברים ונשים בין הגילאים 30 עד 74 שהתאימו לקריטריונים של מניעת CVD ראשונית. החוקרים בדקו 4 אסטרטגיות להורדת אירועי CVD על ידי טיפול בסטטינים בסוכרתיים :

א. אסטרטגיה של אוכלוסיה בריאה - טיפול בכל החולים הסוכרתיים.

ב. אסטרטגיה של סיכון בנקודת ההתחלה - טיפול בחולים בעלי סיכון CVD בינוני או גבוה בנקודת ההתחלה.

ג. אסטרטגיה של גורם סיכון אינדיבידואלי - טיפול בחולים עם כולסטרול של 90 mg/dl ומעלה.

ד. אסטרטגיה של חתך גילאים - טיפול בחולים מעל גיל (לפי מין המטופל) מתאים, שנקבע משילוב של אסטרטגיות של אוכלוסייה בריאה ושל סיכון בנקודת ההתחלה.

המעבר מסיכון נמוך לפתח CVD בנקודת ההתחלה לסיכון בינוני/גבוה קורה סביב גיל 40.6 ו-44.2 בגברים ובנשים בהתאמה. על ידי שימוש בגילאים אלה, הרגישות והספציפיות עבור זיהוי סיכון קרדיווסקולרי המצריך טיפול בסטטין היו 92.2% ו-84.4% עבור גברים ו-90.3% ו-81.3% עבור נשים.

אסטרטגיה של חתך גילאים הייתה יעילה כשיושמה באוכלוסייה הכללית, כאשר 11,094 אירועים נמנעו עם NNT של 25.1 למניעת אירוע אחד. האסטרטגיות הכי פחות יעילות היו של טיפול אם הכולסטרול גדול מ-90 mg/dl, או אם הסיכון בנקודת ההתחלה גבוה.

החוקרים מסכמים ואומרים כי בהעדר אינדיקציה ספציפית לטיפול בסטטין (כגון מיקרואלבומינוריה, היסטוריה משפחתית או אישית של סיכון של CVD וכו'), יש לתת טיפול שגרתי בסטטין לכל הגברים והנשים עם סוכרת מעל גיל 40 ו-45 בהתאמה למניעת CVD ראשוני.

מקור: Diabetes Care 2007;30:2025-2029

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום