סוכרת: מתי וולסרטן עדיף על אמלודיפין?

(0)
לדרג

הידעתם? התרופה וולסרטן עדיפה על פני אמלודיפין בהפחתת נוקשות עורקים בחולי סוכרת עם יתר לחץ דם

מאת: מערכת zap doctors

מחקר חדש בראשותו של Karalliedde מקינגס קולג' באנגליה, שהוצג בבזל במסגרת כינוס של האגודה האירופאית למחקרי סוכרת מצביע על כך שטיפול ב-Valsartan עם הידרוכלורותיאזיד (קו-דיובן) בחולי סוכרת סוג 2 עם יתר לחץ דם, מפחית את נוקשות העורקים, אשר כידוע מהווה סמן לסיכון מוגבר לשבץ והתקף לב. הסיכון להתפתחות נוקשות עורקים עולה בגיל מבוגר, אך קשור בעיקר במחלת הסוכרת וביתר לחץ דם.

וולסרטן הציג במחקר עליונות משמעותית ומובהקת על אמלודיפין (amlodipine), תרופה נפוצה לטיפול ביל"ד מקבוצת חוסמי תעלות הסידן, בהפחתת מדד קשיחות העורקים, וזאת על אף שההורדה ברמות לחץ הדם הייתה זהה בשתי הקבוצות שטופלו.

המדד לקשיחות העורקים הוא ה-Ao-PWV (המודד מהירות זרימת דם), כאשר הירידה הממוצעת במדד זה במטופלי הוולסרטן הייתה גבוהה יותר ב-1.1 m/s, מאשר בקבוצת האמלודיפין, ועם מובהקות סטטיסטית. כמו כן ה-AER (אלבומינוריה) פחת בקבוצת הדיובן ב-35% בהשוואה לעלייה של 24% באמלודיפין.

יש לציין שעלייה של 1 m/s ב-PWV נמצאה במחקרים קודמים כקשורה לעלייה של 39% בסיכון לאירועים קרדיווסקולרים.

במחקר השתתפו 131 מטופלים עם סוכרת סוג 2 ורמות לחץ דם סיסטולי של מעל 140 מ"מ כספית, אשר קיבלו בתחילת המחקר במשך 4 שבועות טיפול מקדים ב-moxonidine במינון של 400 מ"ג ליום, שלו השפעה מינימלית על מאפייני דפני העורקים, וזאת בכדי למנוע יתר לחץ דם לא נשלט של מעל 180 מ"מ כספית.

המטופלים חולקו רנדומלית לקבלת וולסרטן במינון 160 מ"ג ליום או אמלודיפין במינון 5 מ"ג ליום. לאחר 4 שבועות התווסף לטיפול בוולסרטן גם הידרוכלורותיאזיד (HCTZ).

לחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי בשתי הקבוצות ירד באופן דומה לאחר 24 שבועות של טיפול לרמה של כ-135-137 מ"מ כספית לחץ סיסטולי. כאמור, ה-AER ירד ב-35% בקבוצת הוולסרטן לעומת עלייה של 24% בקבוצת האמלודיפין. האיזון הגליקמי היה יציב ודומה בשתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים שבקבוצה זו הנמצאת בסיכון גבוה לתחלואה קרדיווסקולרית של חולי סוכרת סוג 2 עם יתר לחץ דם, הטיפול בוולסרטן במשך 24 שבועות שיפר את גמישות העורקים באופן מובהק יותר מאשר באמלודיפין למרות הורדת לחץ דם דומה. זאת וגם הירידה הגדולה יותר של אלבומינוריה עשויים להסביר את ההגנה העדיפה למערכת הכלייתית-לבבית של הוולסרטן ותרופות ממשפחת ה-ARB.

מקור: מתוך אבסטרקט שהוצג בכנס הסתדרות המחקר האירופאית של הסוכרת.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום