תשניק נשימה: לילה לא שקט

(4)
לדרג

הפסקת נשימה במהלך שינה פוגעת בבריאות ובאיכות החיים. המטרה: לישון כמו תינוק; האמצעי: אבחון וטיפול מתאים במכון שינה

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

אם אתם מפסיקים לנשום מספר פעמים רצוף תוך כדי שינה, הנכם סובלים ממצב הנקרא תשניק נשימה בשינה. יתכן ואתם מתעוררים כדי להתחיל לנשום מאות פעמים בלילה, מבלי שתהיו מודעים לכך. מסתבר, כי לתופעה זו יש ההשפעה על בריאותכם, איכות חייכם ועל התפקוד המיני שלכם.

90% מקרב הסובלים מתשניק נשימה בשינה - Sleep Apnea, אינם מודעים לכך. בדרך כלל הפרטנר במיטה הוא שסובל מהנחירות העזות והמאבק לאוויר בעת השינה. התופעה מגבירה את הסיכון ליתר לחץ דם, מחלות לב, בעיות בתפקוד המיני, שבץ מוחי, החמרת מצב כלי הדם בחולי סוכרת. בנוסף היא גורמת לסיכון מוגבר לתאונות דרכים ועבודה. נחירות בשינה שונות מתופעה זו - הן פשוט קול רם של הנשימה בעת השינה ואין זה אומר שהפסקתם לנשום.

סימני אזהרה

רשימת הסימנים היא ארוכה וכדאי לשים לב, אם סבלתם מהפסקות נשימה חוזרות בעת השינה, שיעול, חנק וצורך באוויר במהלך השינה, נחירות רמות, התעוררות פתאומית לשם חידוש הנשימה, תחושת עייפות לאחר שנת לילה, כאב ראש, יובש בגרון ופה יבש בבוקר לאחר הקימה, ישנוניות לאורך היום, עליה מהירה במשקל, אובדן זיכרון וקשיי לימוד, טווח קשב קצר ושיקול מוטעה.

הגורמים

הפסקות הנשימה בשינה נובעות לרוב מהפרעה בזרימת האוויר בדרכי הנשימה, על ידי: הלשון, השקדים, סטיית מחיצת האף ובמקרים רבים על-ידי לחץ של רקמת שומן בצוואר על קנה הנשימה.

אבחון

לפני שאתם ניגשים לרופא המשפחה להיבדק, שאלו את הפרטנר שלכם שאלות, כגון: האם אתם נוחרים? האם אתם מתקשים בנשימה בלילה? האם אתם מתעוררים כל הזמן? רופא המשפחה קרוב לודאי ישלח אתכם למרפאת שינה לשם אבחון. מערכות האבחון במכון השינה מאפשרות לערוך בדיקות שינה בבית או במכון השינה, בהתאם לשיקול של רופא המכון.

המכשיר בעזרתו נערכת האבחנה מורכב ממחשב זעיר. מערכת חיישנים המוצמדת לגוף הנבדק, באמצעות מדבקות קטנות, מעבירה מידע לגבי מדדים פיזיולוגים של השינה. מערכת האבחון והחיישנים מעוצבים, כך שלא יפריעו לשנתו של המטופל. הבדיקה כוללת: רישום גלי מוח (EEG), תנועות עיניים (EOG), מתח שרירים (EMG) סנטר ושרירי הרגליים, נחירות, זרימת אויר באף ובפה, תנועת בית חזה וסרעפת, דופק, EKG ורמת ריווי חמצן בדם, לפי פרוטוקול בינלאומי סטנדרטי.

הטיפול המומלץ

תשניק נשימה בשינה מטופל בעיקר על-ידי מכשיר CPAP, המסייע לנשימה בשינה ומפחית נחירות. התאמת המכשיר וניסיון ההסתגלות אליו נעשה בבית המטופל, תוך מעקב רופאי המכון. אחד הטיפולים המובילים בתופעה הינו ירידה במשקל. אנשים שמנים שמורידים 10% ממשקלם, מפחיתים משמעותית את תשניק הנשימה בשינה וגם ישנים טוב יותר. חשוב להימנע מאלכוהול, עישון וכדורי שינה, לנסות לשכב על הצד. כמו כן, רצוי להתרגל לזמני שינה קבועים.

ד"ר אסנת רזיאל היא מומחית בניתוחי הרזייה ומנהלת מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר במתחם אסותא.

בואו לדבר על זה בפורום חיך ושפה שסועים, הפרעות דיבור ובליעה, נחרה ודום נשימה בשינה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום