מחלת הגבהים: מאבדים גובה

(0)
לדרג

תוצאות מחקר חדש, שנערך בהרי ההימלאיה: למטפסים ישראלים רבים אין ידע ואמצעים מספקים להתמודדות עם מחלת גבהים

מאת: מערכת zap doctors

בשנים האחרונות גבר קצב הישראלים המטיילים בארצות טרופיות בגבהים. בהקשר הזה חשוב לציין כי חשיפה לגבהים עלולה לגרום לתסמינים של מחלת גבהים - מחלה הניתנת למניעה ולטיפול. השכיחות של מחלת גבהים נעה בין 15%-75% והיא תלויה במספר גורמים: גובה, קצב העלייה ורגישות המטייל. סיבוכים מסכני חיים של מחלת גבהים מתרחשים ב-1% מאלה העוברים 3,000 מטר.

על-מנת לבדוק מהו הידע של המטייל הישראלי, בהשוואה לעמיתו האירופי בנוגע למחלת גבהים והאם עושים מספיק במרפאות המטיילים בארץ, כדי לידע את המטיילים לגבי הסכנות הכרוכות בטיפוס לגובה, בוצע מחקר. המחקר הייחודי נערך בהרי ההימלאיה, על-ידי ד"ר אלונה פז, ד"ר אירינה שטיינפלד ופרופ' ישראל פוטסמן ממרפאת המטיילים במרכז הרפואי בני ציון בחיפה.

ממצאי המחקר

בחודשים יולי עד אוקטובר 2004, חולקו 192 שאלונים בהרי ההימלאיה למטפסים, ביניהם 106 ישראלים. השאלונים התכוונו למפות את הידע על מחלת גבהים ואת האמצעים הננקטים בפועל על-ידי המטיילים כדי למנוע את המחלה.

תוצאות המחקר הראו, כי 68% מהמטיילים קיבלו אינפורמציה על מחלת גבהים טרם הטיול. שני-שליש מהישראלים קיבלו מידע במרפאות מטיילים, לעומת רק 9% מהאירופאים. נתון נוסף הראה, כי ל-90% מהמטיילים היה "ידע סביר" על מחלת גבהים (הכרת 2 סימפטומים לפחות). לאלו שקיבלו הדרכה במרפאת המטיילים, היה ידע רב יותר על תסמיני המחלה ועל אפשרויות המניעה והטיפול.

סובלים בשקט

מסתבר שידע הישראלים בנושא הנ"ל לא מספק: רק 2% מהישראלים, לעומת 16% מהאירופאים ידעו שחמצן הוא מרכיב חשוב בטיפול. בנוסף, כמחצית (47%) מהמטיילים במחקר זה סבלו מסימפטומים של מחלת גבהים, שהחלה בדרך-כלל מעל 3,000 מטר. ל-37% מאלה שסבלו מהמחלה היו טבליות למניעתה, אך רק 40% מהם השתמשו בפועל בטבליות.

הכנה לטיפוס

"מסקנתנו מהמחקר היא שיש לשפר את הידע של המטייל הישראלי בנוגע למחלת גבהים", אומר פרופ' ישראל פוטסמן, מנהל מרפאת המטיילים במרכז הרפואי בני ציון, ומוסיף, "יש לשים דגש על עצות פרקטיות למטיילים, כגון: לדרוש אינפורמציה על המחלה במרפאות המטיילים, לקחת כדורים למניעה ולטיפול בכל מצב שמרגישים רע, לוודא טרם הטיפוס האם והיכן יש בלוני חמצן וכמובן - לא לטפס מהר".

המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת היוקרתי journal of Travel Medicine.

בואו לדבר על זה בפורום התנהגות בריאותית ובפורום ביטוח בריאות ונסיעות לחו"ל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום