כאב כרוני-קה ידועה מראש

(0)
לדרג

לרגל יום הכאב הבינלאומי החל ב-12 בספטמבר: על כאבים שלא נפסקים ומרפים. כיצד, אם בכלל, מתמודדים עמם

מאת: מערכת zap doctors

בואו נתאר מצב שבו בכל רגע מחיינו אנו חשים כאבים עזים כמו שריפה בוערת, דקירות או שוקים חשמליים. הכאב יכול להיות באזור מוגדר אחד או באזורים רבים בגוף. אפילו המגע הנעים של יד מלטפת הופך לתחושה של התחשמלות או דקירת סכין. בשביל אלפי ישראלים, זו המציאות.

אחד מכל חמישה ישראלים סובלים מכאבים כרוניים (מתוך Study of Pain IN Europe) ורבים מהם סובלים מכאבים נוירופטיים. כאבים נוירופטיים נובעים מפגיעה, מחלה או הפרעה במערכת העצבים המקומית או ההיקפית. אצל רבים הכאבים לא נפסקים לעולם, והם לא מרפים עשרים וארבע שעות ביממה. אפילו הלילה איננו מעניק הקלה, כיוון שכאב נוירופטי מלווה בהפרעות שינה משמעותיות ובבוקר תמיד קמים עם תחושה של לילה ללא שינה.

ממחקרים מראים, כי 35% מהאוכלוסיה בגיל 18 עד 65 ו-50% מהאוכלוסיה מעבר לגיל 65 סובלת מכאב כרוני, מתוכם 12% סובלים מכאב עז ביותר בכל רגע נתון. בעוד שכאב חד הוא לרוב סימן אזהרה, המאותת לנו כי משהו אינו כשורה, כאב כרוני, לעומת זאת, הינו מחלה הנמשכת, לעיתים, תקופה ארוכה ביותר.

כאב ללא גבולות

תחושת הכאב משתנה מאדם לאדם. הכאב הוא חוויה אישית ומורכבת, המושפעת מגורמים תחושתיים רגשיים, חברתיים, מניסיון החיים שלנו ומהמערך הגנטי של כל אחד ואחת. תחושת כאב עלולה להיווצר עקב נזק, או דלקת ברקמה (כדוגמת: דלקת פרקים), פציעה (שבר או מתיחת שריר), או מחלה מסוימת (סרטן, למשל). לעתים קיימת תחושת כאב גם במקרים בהם אין מחלה, או פציעה.

"דמיינו לעצמכם שמבקשים מכם לנהל את תפקידכם החשוב כל כך, כאשר כל הזמן על אוזנכם אוזניות ווקמן המופעל בווליום הגבוה ביותר", אומרת מנדי לייטון, פעילה למען זכויות אנשים מוגבלים בישראל, מקימת 'העמותה למאבק בכאב' ומנהלת פורום תמיכה לסובלים מכאב כרוני באתר דוקטורס. "בו זמנית, אתם נדרשים להמשיך בעבודה היומיומית שלכם, כולל פגישות ומסיבות עיתונאים ולעולם אינכם יכולים ללחוץ על כפתור ה'עצור'. זוהי למעשה החוויה של חיים עם כאבים נוירופטיים".

ישראלים רבים סובלים מכאב נוירופטי, המהווים כשני אחוז לפחות מהאוכלוסייה בישראל. ביניהם חולי הסכרת, כמחצית מחולי האיידס, כשליש מחולי הסרטן ורבים אחרים שנותרים ללא אבחנה. כאב נוירופטי משפיע על כל תחומי החיים, והתוצאה יכולה להיות הרסנית. חיים עם כאבים כה קשים הם מאבק אחד גדול המשליך על היכולת לתפקד ביום יום. זה משפיע על החיים האישיים, על חיי החברה, על היכולת לעבוד ולהיות פרודוקטיביים. לפי סקר שנערך בבריטניה, בין הסובלים מכאב נוירופטי, 74% אינם מסוגלים עוד לעבוד בשל הכאב, ושניים מתוך שלושה מהסובלים אינם מסוגלים ללכת ללא מכשירי עזר.

ב-16 באוקטובר 2004, הכיר ארגון הבריאות העולמי בזכות לקבלת טיפול לכאבים, כזכות אדם בסיסית. ואילו הפרלמנט האירופאי מכיר בכאב כרוני כמחלה בפני עצמה.

יצוין כי יום הכאב הבינלאומי ייערך ב-12 בספטמבר.

בואו לדבר על זה בפורום תמיכה לסובלים מכאב כרוני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום