פריצת דרך בתחום המאבק בסרטן הראות

(0)
לדרג

טרסבה תרופה חדשנית לסרטן הריאות נרשמה השבוע בישראל, ייחודה: תרופה ביולוגית חכמה

מאת: מערכת zap doctors
מה חדש?

חברת התרופות רוש פרמצבטיקה (ישראל) בע"מ מקבוצת הופמן לה רוש העולמית, הודיעה היום כי טרסבה, תרופה ביולוגית חדשנית לטיפול בסרטן הריאות, נרשמה השבוע בישראל.

לראשונה בתולדות המאבק בסרטן הריאות, נמצאה תרופה ביולוגית חדישה, טרסבה, שבניגוד לטיפול הכימי או הקרינתי הבלתי ממוקד, יודעת להתמקד בתאים הסרטניים בלבד.

טרסבה היא תרופה חדשה המעכבת את התפתחות המחלה בשלושה מנגנונים עיקריים: עיכוב התרבות התאים הסרטניים, עיכוב חדירתם לרקמות, ועיכוב יצירת כלי דם חדשים המזינים את הגרורות, ובכך נמנעת היווצרותן של גרורות חדשות.

אישור התרופה בארץ ובעולם התבסס על תוצאותיו של מחקר גדול שכלל 731 חולים. המחקר השווה טיפול בטרסבה לטיפול בפלסבו (תרופת דמה) בחולים עם סרטן ריאות מסוג התאים הלא-קטנים מתקדם או גרורתי, לאחר כישלון של טיפול כימי אחד או יותר. החולים שקיבלו את טרסבה חיו פרק זמן ארוך יותר באופן משמעותי מאלה שקיבלו פלסבו - שיפור של 42%. בנוסף הושג גידול משמעותי הן במשך הזמן לפני התדרדרות התסמינים אצל החולים, והן במשך הזמן שבו החולים היו יציבים ללא התקדמות במחלה. כמו כן חל שיפור של 45% בהישרדות לאחר שנה אחת בחולים שטופלו בטרסבה לעומת חולים שטופלו בתרופת הדמה

כיצד פועלת הטרסבה?

בתא הביולוגי הבריא מועברים מסרים מחלקו החיצוני של התא פנימה, בתיווך קולטנים. לעומת זאת, בתא שחלו בו שינויים גנטיים, קיימת פעילות "בלתי מבוקרת" של הקולטן, הפוקדת על גרעין התא להתחלק ולהתרבות באורח בלתי רצוי. תהליך זה מעודד היווצרות כלי דם חדשים אשר מספקים לתא הסרטני מזון, וכך מתפשטות הגרורות.
הטרסבה מתמקדת בקולטן האחראי להעברת המסרים בתא הסרטני, ומעכבת אותו. כך משתבש בתוך התא תהליך העברת הפקודות ונמנעת התרבות התאים הסרטניים.
יתרון נוסף לטיפול בטרסבה לעומת הטיפול באמצעים הכימיים או הקרינתיים הוא מיעוט תופעות הלוואי. טרסבה אינה גורמת למרבית תופעות הלוואי השכיחות של טיפול כימי דוגמת נשירת שיער ודיכוי מח עצם.
טרסבה ניתנת דרך הפה (כדור אחד ביום) ולפיכך החולה אינו נדרש להגיע לבית חולים לצורך קבלת הטיפול הכימי. הדבר זה מאפשר לו להמשיך באורח חייו הרגיל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום