חמצן זורם בכפות ידייך

(44)
לדרג

מהי סטורציה? איך מודדים אותה? ואיך ימדדו אותה בעתיד? על מכשיר חדש, נייד ויעיל למדידת רווית החמצן בדם - הדור החדש כבר פה

מאת: ניצן פלד, מתנדב מד"א

תחנת מד"א, אי-שם. את צליל הרמת השפופרת בצד השני של הקשר כולם מזהים היטב. עוד לפני שהקול בוקע ממנה בקריאת ההזנקה הקבועה, הנפשות הפועלות כבר במצב הכן. כמו הצוות, כך המכשור שמחכה להם בניידת דרוך לא פחות. ברוב המקרים, לא נעים להודות, אולי אפילו יותר.

המכשירים הניידים נהנים מטיפול מסור ומסוללות שאסור לשכוח לטעון. בזירת האירוע מגלה הצוות מטופל שהכרתו נודדת לה בין חופי התודעה והעילפון. מיד מתחברים אליו בזה אחר זה המוניטור ובלון החמצן. מכיסו הצדדי של תיק-הנשיאה הכבד של המוניטור שולף החובש עוד מכשיר, מגושם מעט ובעל חוט חשמל עדין ובקצהו מה שנראה כאטב. החלק האחרון מתיישב בעדינות מתוחה על אחת מאצבעותיו של החולה. תוך שניות יקבל הצוות עוד שבב מידע חיוני ביותר. רמת ריווי החמצן בדם.

בין אם אתם שואלים עצמכם מהי בכלל אותה רמת-ריווי-חמצן-בדם, ובין אם שמעתם פעם או פעמיים בחייכם את המלה "סטורציה" (השם בלעז), עכשיו הגיע הזמן להכיר את המונח לעומק. שחקן חדש בתחום נכנס למגרש, והוא גורם לשאר לאבד את הראש.


חמצן טוב הוא חמצן רווי

שיעור בסיסי בביולוגיה מלמד אותנו שאחד הרכיבים החשובים בדם האנושי הוא ההמוגלובין. הוא מתקשר לסיפורנו בכך שהוא הרכיב שלוקח את החמצן יד ביד, באופן מופשט ביותר, ודואג שהוא יכנס אל תוך התא, ממש כמו הורה טוב שלא עוזב את מגרש החניה שניה לפני שילדו האהוב והחשוב מכל נכנס אל בין כותלי הגן. אך לא הכל מושלם. ההמוגלובין הזה, עם כל אהבתו העזה לחמצן והצורך הקיומי של הגוף בקיום אותו קשר, אוהב הרבה יותר פחמן חד-חמצני, למשל. אותו אויב מר נקשר להמוגלובין בקשר חזק פי עשרות מונים מאשר החמצן. לפיכך, לשם העברתו התקינה של החמצן אל תוך התאים (שנעשית, להזכיר, ע"י ההמוגלובין) תמיד חייב להתקיים מצב בו הדם, ובכן, רווי בחמצן.

למען העברה תקינה של החמצן לתאים על מלוא מולקולות ההמוגלובין להיקשר לחמצן ועקב כך משנה את צבע הדם; דם עורקי רווי חמצן- אדום בהיר. דם וורידי רווי פחמן דו חמצני- אדום כהה. לצורך בדיקה כי כך אכן מבוצע קיים מכשיר ה-PulsOximeter.

החשיבות ברורה; אם ההמוגלובין לא יקשר לחמצן, האחרון לא יכנס לתאים, לא תתבצע נשימה ברמה התאית משמע, הגוף לא ייצר אנרגיה ופשוט יקרוס.

איך בודקים את זה? בקלות. ההמוגלובין משנה את צבעו כאשר הוא קשור לחמצן ועקב כך משנה את צבע הדם; דם עורקי רווי חמצן- אדום בהיר. דם וורידי רווי פחמן דו חמצני- אדום כהה. לרשות שרותי הרפואה המתקדמת בכל רחבי העולם, עומד מזה כעשרים שנה מכשיר הנקרא PulsOximeter. מד-דופק-חמצן, בתרגום של אחד-לאחד. אותו מכשיר מתלבש כאטב (כן, אותו האטב מפסקת הפתיחה) על קצה אצבע, או כל איבר מתאים אחר, תנוך האוזן למשל, שולח אור אל תוך האיבר, כך מזהה את צבע הדם, מבדיל בין רמות רווי הדם העורקי אל מול הוורידי, ומחשב לפי כך את רמת רווי החמצן בדם כולו. עם כך, המכשיר מיועד לניטור רווית החמצן בדם, שהוא המדד האמין ביותר למידת חמצון המוח והגוף כל זאת דרך פעולה לא חודרנית שאינה גורמת כאב או סבל (פרט לסירבול שבחיבור למכשיר)

מדד תקין, ברוב המקרים, יראה על 96-99% מההמוגלובין כקשור לחמצן. ירידה בנתון הזה, משמעותה שיש בעיה כלשהי בכמות החמצן שמגיעה לדם. לדוגמא, כתוצאה מכשל נשימתי כלשהו. זוהי בדיקה זריזה, און-ליין, שמתעדכנת בכל רגע וחיונית להערכת מצבו של חולה, תהליך זה משמש באופן קבוע בתי חולים במהלך עשרים השנים האחרונות וביסס מעמדו כמכשיר מדידה חיוני בקורסי הכשרת נותני שירותים בתחום הרפואה לשמירה על רמות חמצן מתאימות ומניעת קשיי נשימה. רווית החמצן הינה אחד הסימנים החיוניים ביותר לניטור במהלך הטיפול במחלות ופעילויות רבות.

ומה עושים עכשיו?

עם בוא הקידמה, גם תחום זה לוקח צעד משמעותי קדימה. חשיבותה של בדיקת הסטורציה לצד חסרונות מכשירי המדידה, הביאו לפיתוח מכשיר חדש. תיאור מכשיר ה-"פאלס-אוקסימטר" מה"דור הישן" הובא כאן קודם.

מכשיר בגודל של טרנזיסטור מיושן המחובר לכלי דמוי-אטב בכבל עדין, עם סוללה הדורשת הטענה תכופה. גוף המכשיר מגושם, כבד ודורש תיק נשיאה משל עצמו. האטב מתקשה לתת קריאה בתנועה ואף נוטה לפול מאצבע החולה לעתים קרובות. לא עוד! חברת SPO Medical הוציאה לשוק מכשיר חדש. הדבר הראשון ששמים לב אליו כשמסתכלים על המכשיר, הוא העובדה שאין לו שום כבל, שום גוף שדורש תיק נשיאה. אפילו לא אטב. המכשיר החדש, הכולל צג וכפתור ההפעלה, מרוכז כולו באצבעון קטן-מידות. למכשיר תכונות ייחודיות רבות, והשוואה קלה מול הקיים בשוק, מוכיחה ניצחון מוחץ ל-5500.

שלא כמו רוב המכשירים האחרים, הוא קורא דרך לכה המרוחה על הציפורן. צג המכשיר, עליו חווי הדופק והסטורציה, הינו מטכנולוגיית LCD ומאפשר קריאה מכל זווית ראיה, גם כשהשמש קופחת ישירות עליו. הטכנולוגיה החדישה שמפעילה את ה-5500, שמורה כפטנט של חברת SPO Medical ומתוכננת לעבוד בהספק נמוך ביותר, מה שמאפשר למכשיר לתת 1,000 שעות עבודה, או במלים אחרות כ-40 יום ברציפות! מידותיו ומשקלו, 51 גרם (כולל סוללה), הינם זניחים והמכשיר כמעט שלא מורגש על היד, בטח שלא בתיק חובש או בארון תרופות ביתי. למותר לציין שהוא נמוך בהרבה ממשקל מתחריו. זה ממש לא הסוף. מחיר המכשיר הזה, על כל יתרונותיו ועל-אף הטכנולוגיה החדישה שמשמשת אותו, נמוך בעשרות אחוזים ממחיר מתחריו.

עולם הטכנולוגיה, זה שמביא לחיינו שיפורים למכביר והמצאות, חדשות לבקרים, משפר את איכות החיים שלנו ועוזר להבטיח אריכות ימים, טכנולוגיית המיזעור לא פוסחת גם על המיכשור הרפואי - שאל כל חולה, כל מאושפז בבית חולים, כל חולה כרוני כמה שפחות חוטים, כמה שיותר קל, נייד ומעשי, כך ייטב לכולנו.

החל ממקרי חירום בשטח, דרך מטופלים ששוכבים בבית-החולים ועד חולי אסטמה או בצקת ריאות המבלים בביתם וחיים את חייהם המכשיר הזה מוצא את עצמו חיוני באין-ספור מקרים, צפויים או פתאומיים. כעת, עם חדירתו לשוק של ה-PulsOx 5500, בדיקת הסטורציה החיונית כל-כך, יכולה להיות בהישג יד, בכל-עת. יתרונותיו הברורים של המכשיר; ניידותו וגודלו, תפעולו הידידותי לכל, עמידתו בתנאים רבים ואורך חייו הופכים אותו לשימושי לכל.

ניידות טיפול הנמרץ, אוכלוסיות בסיכון גבוה ובני משפחותיהם ואף צוותי רפואה בבתי-החולים, בעצם כל מי שאי-פעם עלול להזדקק לבדיקה הזו, ימצא את המכשיר החדיש הזה נוח כל-כך, עד שלא יבינו איך פעם חיו עם כל מד-דופק-חמצן אחר.


ליצירת קשר עם כותב המאמר: ניצן פלד

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום