תזונה ומיתוסים

(6)
לדרג

האם השמנה גברית מסוכנת יותר מהשמנה נשית? האם ברזל נהרס בבישול? האם בקיווי יש יותר ויטמין C מבתפוז?

מאת: מספר עובדות חשובות בתחום התזונה: לעשות סדר בבלגן

מאת: צחי כנען, דיאטן קליני

1. האם נכון שבארה"ב אנשים אוכלים הרבה אוכל עשיר בשומן ולכן הם יותר שמנים.

לא נכון!

דווקא בעשור האחרון חלה ירידה באחוזי השומן בתפריט של האמריקאים מ 44% ל-36%, מנגד, כמות האנשים בעודף משקל דווקא עלתה. הסיבה לכך היא שסה"כ ההוצאה האנרגטית (קלוריות) ירדה עקב אורח חיים פעיל פחות. השומן בתפריט של האמריקנים הוחלף במאכלים חסרי ערך תזונתי, עתירי סוכר ועמילנים, אך זהים בכמות הקלוריות שלהם לאלו עם שומן.
חשוב לזכור: אלו מבניכם שחושבים כי מוצר מופחת שומן הוא בהכרח מופחת קלוריות טועים!
הפחתת שומן בתפריט אינה מבטיחה ירידה במשקל.

2. ההשמנה הגברית (כרסית) מסוכנת הרבה יותר מההשמנה הנשית (השמנה באגן).

נכון!

ההשמנה אצל רוב הגברים מצטברת באזור הכרס ונקראת השמנת "תפוח", לעומת השמנה נשית המצטברת באזור הירכיים ונקראת השמנת "אגס". חלק מהגברים הם גם "תפוחים" וגם "אגסים" כך גם הנשים. לאלו הסובלים מהשמנה בחלק העליון של הגוף יש יותר נטייה לפתח מחלות כרוניות כמו סוכרת,יתר לחץ-דם, מחלות לב וכלי דם. יחד עם זאת השמנה גברית מגיבה לטיפול תזונתי בצורה טובה יותר בהשוואה לעודף משקל דומה אצל נשים. ההשמנה הנשית גורמת לבעיות אורטופדיות וגם הטיפול בהרזיה קשה יותר.

3. לתזונה תפקיד מפתח בתסמונת "העייפות הכרונית".

נכון!

הסימפטומים העיקריים לעייפות כרונית הם: עייפות כבר משעות הבוקר, הרגשת חסר באנרגיה, ליקוי בזיכרון ועוד. המחלה יכולה לתקוף אנשים העובדים באווירה של לחץ , שעות ארוכות, מתמודדים עם מצבים בלתי צפויים וככלל אלו מבנינו החיים בסגנון חיים לחוץ. כדי להתמודד טוב יותר מומלצת תזונה מאוזנת תוך חלוקת ארוחות נכונה לפי סדר היום הצפוי. מומלץ להימנע מצריכה עודפת של סוכר, קפה ואלכוהול, להימנע מדיאטות "כסאח" ולעיתים מומלץ אף לקבל חיזוק באמצעות תוספי מזון למיניהם.

4. שמן זית בריא יותר משמן חמניות.

נכון!

שני סוגי השמנים, זית וחמניות מקורם מהצומח, אך הרכב חומצות השומן בהם שונה ולכן המשמעויות התזונתיות שונות. בשמן הזית ישנן חומצות שומן מסוג חד בלתי רווי שמייחסים להן השפעה חיובית על ערכי כולסטרול בדם וירידה בסיכון לתחלואה ממחלות לב וכלי דם. המגמה כיום היא ליצור מוצרים פונקציונאליים המכילים שמן זית כמו גם מרגרינות.

5. אין קשר ישיר בין תזונה וסרטן.

לא נכון!

כיום ידוע על סוגים מסוימים של סרטן שלמזון תפקיד מכריע במניעתם או בהתפתחותם. לדוגמא: הקשר המגן בין סרטן הקולון (מעי הגס) לצריכת סיבים תזונתיים הנמצאים בעיקר בפירות, ירקות, קטניות ודגנים מלאים. בנוסף, חשוב לדעת כי צריכה גבוהה של שומנים מעלה את הסיכון לגידולים מסוימים וחוסר ברכיבי תזונה דוגמת ויטמינים נוגדי חמצון-ויטמין E,C,A עלול לפגוע במערכת החיסון.

6. ברזל נהרס בבישול

לא נכון!

הברזל הוא מינרל, ומינרלים אינם נהרסים בחום או בבישול. ספיגתו של הברזל במעיים נפגמת בנוכחות חומרים מן הצומח הנקראים פיטים וטנינים המפריעים לספיגתו.לעומת זאת ספיגת הברזל מן החי גבוהה יותר, כי הברזל קשור להמוגלובין שבדם ולכן מומלץ יותר לאנשים עם אנמיה לצרוך סוג זה. אין ספק כי צמחונים וטבעונים צריכים להיות מודעים לכך.

7. עוגיות ללא סוכר הן דלי קלוריות.

לא נכון!

במוצרים ללא סוכר כמו שוקולד הוחלפו הסוכרים בד"כ עם שומנים ועם סוכרים אלכוהוליים על מנת לשמר את הטעם המקורי ככל האפשר ולכן סה"כ ערכם הקלורי דומה ברוב המקרים לאלו הרגילים.

8. אין קשר בין תזונה ויכולת שכלית.

לא נכון!

הרפואה כיום נמצאת בתחילת דרכה בכל הנוגע לקשר בין תזונה ומחלות ניווניות במוח (דמנציה). לאחרונה נבדקים כמה כיווני מחקר בטיפול בתוספי מזון המאטים את הירידה ביכולת הקוגנטיבית, הזיכרון והמחשבה. כנראה שהתזונה המומלצת למניעת מחלות לב וכלי דם מתאימה גם למניעת פגיעה ברקמות המוח.

9. צריכת סוכר מזיקה

לא נכון!

במשך שנים האשימו את הסוכר בשורה של תחלואים: מעלה שומנים בדם (טריגליצרדים),מעלה את הסיכון לנזק לכליות, מעלה את הסיכון לסרטן השד והשחלה, גורם לכאבי ראש, מעודד היפראקטיביות בקרב ילדים וכיו"ב. כיום מצטברות עדויות שפרט ל"תרומה" של הסוכר להיווצרות עששת בשניים אין הסוכר מזיק לבריאות. המפתח לשימוש נכון בסוכר הוא לא אחר ממינון נמוך של צריכתו!

10. ב 1 גרם אלכוהול יש יותר קלוריות מ 1 גרם סוכר.

נכון!

ב 1 גרם אלכוהול יש 7 קלוריות בעוד שבסוכר יש רק 4 קלוריות.

11. בקיווי יש יותר ויטמין C מאשר בתפוז (ב 100 גרם מזון)

נכון!

קיווי הוא הפרי בעל כמות וויטמין C הגבוהה ביותר - 380 מ"ג לשם השוואה בפלפל אדום-175 מ"ג וויטמים C, בתפוז- 45 מ"ג ובחזרת- 100 מ"ג של וויטמין C

12. מזון מהיר- Junk Food הוא אכן חסר ערך!

לא נכון!

בכל מזון יש ערך תזונתי מסוים, תווית "זבל" לכל המזונות הללו אינה נכונה. כך למשל: פיצה אינה פסולה! היא מכילה ויטמינים ומינרלים אבל יש לצרוך אותה בכמות מוגבלת וזאת עקב כמות השומן הרבה המצויה בה. דוגמא נוספת הוא הפלאפל, הנחשב למאכל נהדר עשיר בדגנים וקטניות המשלימים זה את זה מבחינת תזונתית. החסרון הוא בהיותם מטוגנים, ולרוב דוכני הפלאפל נוהגים למחזר את השמן ומכאן ההשלכה השלילית של צריכת פלאפל.

13. חלוקת הארוחה למנות (מנה ראשונה , שניה וכו..) עוזרת בדיאטה.

נכון!

חלוקת הארוחה למנות מאפשרת לקיבה לאותת למוח על הרגשת שובע. תחושת השובע מורגשת רק לאחר 15-20 דקות מתחילת הארוחה ולכן חלוקה למנות חשובה ואולי בשל מספר סיבות נוספות ובהן: עזרה בהאטת קצב האכילה, פעולת הלעיסה והטחינה טובה יותר, שיטה זו מגדילה את זמן ההמתנה לשובע.

רוצה להתחיל להרזות? לחץ/י על דיאטה אונליין.

בואו לדבר על כך בפורום תזונה נבונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום