חדיש, חדש ומחודש

(0)
לדרג

מה עבר עלינו השנה? מה צופן בחובו העתיד? עולם של טכנולוגיה ומכשור רפואי, מתקדם קדימה בצעדי ענק עבור כולנו - בתקווה לעתיד טוב יותר

ה"עורך הגנטי" של התא

צוות מדענים ממכון ויצמן למדע ומהאוניברסיטה העברית בירושלים הצליחו לפענח את המבנה המרחבי התלת-ממדי של אברון תוך-תאי המשמש מעין "עורך מולקולרי" של המידע הגנטי שלפיו מיוצרים בתא החלבונים, שהם עיקר מניינו ובניינו של הגוף. שיבושים וטעויות בפעולתו של "העורך המולקולרי", הקרוי ספלייסוזום, אחראים להפרעות בריאותיות ולהתפתחות מחלות שונות. לפיכך, פיענוח המבנה של האברון המדובר והבנת מנגנון פעולתו ו"שיקולי העריכה" שלו, פותחים אפשרויות לפיתוח דרכים חדשות להילחם במחלות אלה.

לכתבה המלאה

בפעולה מתמדת

מכשיר חדש מתוצרת GE שנכנס לשימוש בחודשים אלה במכון הדימות במרכז הרפואי "שיבא", מאפשר לראשונה סריקת לב באיכות שלא ניתן היה לקבלה בעבר: "כיוון שהלב נמצא בפעילות מתמדת", מסביר פרופ' יצחק יעקב, מנהל אגף הדימות בשיבא, "הטכנולוגיה שהייתה קיימת עד כה לא הצליחה להביא לסריקה של כלל הפעילות במהירות הנדרשת. הפיתוח החדשני - מאפשר הפקת תמונות של סריקת הלב בחיתוך מהיר של יותר מ- 20 תמונות לשנייה(!), ןע"י כך לקבל סרטים המדגימים את תנועת הלב מכל זוית רצויה."

לכתבה המלאה

פריצת דרך, האמנם?

לראשונה תרופה כימותרפית הוכחה כיעילה לטיפול בסרטן הערמונית בשלב מתקדם שני מחקרים שהוצגו בכנס האונקולוגים האמריקאי מוכיחים כי טקסוטר מאריכה את חיי החולים בכ-20% ומפחיתה את הכאב.

שני מחקרים שהוצגו בכנס האונקולוגים האמריקאי שנערך בתחילת החודש בניו אורלינס מוכיחים כי הטיפול בתרופה טקסוטר מאריך את חייהם של חולי סרטן הערמונית במצב מתקדם, שאינם מגיבים לטיפול הורמונלי. בעקבות תוצאות המחקרים אושר הטיפול בתרופה על ידי ה-FDA בזמן שיא של 112 יום בלבד. כמו כן גם בישראל אישר משרד הבריאות את הטיפול לחולים אך טרם הכניסו לסל הבריאות.

לכתבה המלאה



חבר לעט

עט פיוריגון - עט להזרקה עצמית, מהפכני וידידותי, מאפשר למטופלת בטיפולי פוריות הזרקה עצמית בכל מקום בכל עת. השימוש מאפשר התאמה מדויקת של המינון המוזרק (כולל מינונים נמוכים במיוחד), וחשוב לא פחות - תוך שמירה על איכות ושגרת החיים

בשביל מה בכלל צריכים את זה?
לראשונה בישראל משיקה חברת אורגנון את "עט פיורגון" (Puregon Pen), המצאה מהפכנית המקלה מאוד על שגרת חייהן של המטופלות ומאפשרת להן הזרקה עצמית, יומיומית, בבית (או בכל מקום אחר).

כ-10%-15% מהזוגות בעולם המערבי וכן בישראל, סובלים מבעית פוריות. זוגות אלו יעידו כי טיפולי הפוריות הם תהליך מאוד תובעני, קשה, מתסכל ומייסר. חלק מהסבל נובע מהצורך לקבל זריקות יומיומיות של הורמונים מהלך כל הטיפול עד הביוץ או שאיבת הביציות שהתפתחו. בדרך כלל זריקות יומיות אלו כרוכות בביקור אצל אחות ויוצרות תלות במרפאה ובאחיות.
הצורך להגיע מדי יום אל האחות המזריקה גורם למטופלות לאי נוחות, משבש את שיגרת יומן, פוגע בדיסקרטיות הטיפול ומחייב אותן לשתף את הסביבה בבעייתן הרפואית (האחות המזריקה, צוות סניף קופת החולים אליה היא שייכת, שכנים וחברים אותם היא פוגשת בסניף הקופה וכ').
מטלה יומיומית זו הופכת להיות מטלה כובלת ומסורבלת המכבידה על חיי המטופלת. עם קושי נוסף מתמודדות המטופלות בסופי השבוע ובחגים בהם סניפי הקופה סגורים, ואז, בנוסף על חיפוש אחות תורנית או מוקד רפואי, ההזרקה כרוכה בתשלום מיוחד.

לכתבה המלאה


קר ומאושר

בכל סרטי המדע בדיוני תמיד מגיע הקטע בו הגיבור מתפשט, מחליק לתוך תא של חנקן נוזלי ו: (עכשיו קורה אחת מהשתיים) או שהוא מוקפא לשנים ארוכות של טיסה בחלל (ותמיד משהו משתבש באמצע) או שהוא יוצא משם צעיר בעשרות שנים, מוחלק ומיושר, מחייך ומוכן לקרב (שיבוא בקרוב) העתיד כבר כאן?

על מה אנחנו מדברים? קריותרפיה מהי?
כבר בימי קדם, כפי שמעידות על כך תעודות פפירוס שנשתמרו ממצרים העתיקה, השתמשו בני האדם בקור ובנוזלים קרים לשיכוך כאבים מסוגים שונים.

כיום טיפול באמצעות קור הוא שיטה מדעית שלמה בתחום הפיזיותרפיה הנקראת קריותרפיה. השיטה נפוצה בעיקר ביפאן ובאירופה.
העיקרון הבסיסי של הקריותרפיה הוא חשיפת גוף האדם לטמפרטורות קיצוניות של °c 100- עד °c180-.
במקור פותחה השיטה כדי לתת מענה לאסטרונאוטים השוהים בחלל, האסטרונאוטים השוהים בתנאי חוסר כבידה הזדקקו לשיטה שמטפלת בדלקות, נפיחויות וכאבים ללא שימוש בתכשירים כימיים.
חלוץ השימוש בקריותרפיה הוא חוקר יפאני, טאימו ימאוצ'י, שהתחיל להשתמש בשיטה ב-1981 לריפוי דלקת מפרקים.

במכון "אלסקה בודי" הישראלי מיישמים זה זמן מה את עקרונות השיטה, בדוד גדול של חנקן נוזלי, כשלגופו רק בגדים תחתונים וזוג גרבי צמר נכנס המטופל לתוך תא דמוי גליל מבודד לחום ולקור, שחלקו העליון פתוח. לתוך התא נדחסת באמצעות מתקן מיוחד תערובת של אוויר וחנקן נוזלי בטמפרטורה של °c 170- עד °c180-. המטופל נחשף לתערובת הגזים הקרה עד גובה כתפיו במשך 1-3 דקות, בהתאם לצורך. במשך כל זמן הטיפול תנועותיו של המטופל אינן מוגבלות, אבל קר, קר..

לכתבה המלאה

שתהיה לכולנו שנה טובה ומלאת חידושים והמצאות.
והעיקר? בריאות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום