שאלות נפוצות מפורום רפואת ילדים

(0)
לדרג

הילד מצונן? בשביל מה הויטמינים? זה תקין שהילד עוד לא זוחל? ולמה הוא בוכה?? כל התשובות: היום

שאלה: בני קיבל לפני שבוע את החיסון המחומש, במקום בו ניתן החיסון יש מן בליטה עדיין לא נבדקנו אצל רופא הילדים. מה זה יכול להיות? האם יש מקום לבהלה?

תשובה: מה שאת מתארת זה קרוב לוודאי הצטברות של חומר חיסוני בשריר עקב פיזור איטי, או יתכן שזה תגובה של הגוף לחיסון.
במקרים נדירים יתכן שיתפחת זיהום באיזור ומה שאתם רואים יכול להיות במקרים אלו תחילתו של אבצס. לכן, שימו לב שלא מתפתח באיזור תהליך זהומי שמתבטא באודם, רגישות (קיימת גם ללא זיהום), חום מקומי או סיסטמי, או הגדלת הגוש . באם כל אחד מאלו קיים יש לפנות לרופא לבדיקה ולטיפול.
באם הנפיחות אכן היא ללא צבע, זה לרוב חולף תוך מספר ימים. ניתן לעשות קומפרסים באיזור, כפי שהסבירו לכם בטיפת חלב.

שאלה: בני בן 4.5 חודשים ניזון מסימילק כבר שבועיים. מאז יש לו "עצירות" ויציאה אחת ליומיים שלושה, איך אוכל לעזור לו?

תשובה: שינוי בכלכלה יכול להוביל לעיתים לשינויים ביציאות.
מכיוון שעברו כבר שבועיים ולפי מה שאת מתארת אין הטבה במצב, הייתי ממליצה לך לנסות כלכלה אחרת.
לרוב אינני אוהבת שינויים רבים ותכופים בכלכלה, אבל אם זה המצב, ואני לא חושבת שטיפול במרככי צואה הם הדבר הנכון לעשותו, הייתי ממליצה על נסיון לביצוע שינוי .
אם יעברו שוב שבועיים והתמונה לא תשתנה, או אז כדאי להתייעץ שוב.

שאלה: בתי בת השנה וחצי מחרחרת ולקחתי אותה לרופא שאמר ויראלי ולא נתן טיפול היום היינו שוב אצל הרופא וחוזר חלילה, שאלתי האם זה יכול להתפתח למשהוא חמור והאם יש טיפול כלשהוא שניתן לעשות?

קרוב לוודאי שמדובר בחירחורים שמקורם עליון ולא מהריאות. לעיתים, מחלה ממושכת המלווה בהרבה ליחה, יכולה להתפתח גם למחלה של דרכי נשימה נמוכות יותר.
בהחלט ניתן בגיל הזה לטפל בנזלת ובליחה באם הם מפריעים לאכילה או לשינה. באם בתך מתפקדת כרגיל, מלבד הנזלת, אך תאבונה לא נפגע, והיא אוכלת היטב וישנה ללא הפרעה, לא צריך לעשות דבר מעבר לאוורור טוב של הבית, אולי מכשיר אדים בלילה, ומעט מי מלח לאף.
באם ישנה הפרעה באחד מהדברים שציינתי, פני לקבלת טיפול.

שאלה: מה עושים עם תינוק בן 5 חודשים כאשר הטמפ' בחורף בבית יורדת ל- 14 מעלות צלזיוס בלילה. מה הסכנה של ירידה/ עליה בחום גוף התינוק? קראתי שיש קשר בין מוות בעריסה חלילה לחימום יתר. מתי זה חימום יתר?

טמפרטורה מומלצת לחדרו של תינוק היא 22-23 מעלות.
מזגן נחשב לאחד מאמצעי החימום הביתיים היותר בטוחים. יש לזכור שמאד מייבש את האויר ולכן כדאי להשתמש במקביל במכשיר אדים.
אם ידיו של התינוק חמות, הרי סביר שלא קר לו. יש אכן לבדוק אם לא חם ומסורבל לו יתר על המידה. באם חום גופו תקין, והוא ערני ופעיל, הרי סביר להניח שהכל בסדר.
אכן חימום יתר וחוסר תנועה נחשבים לאחד מהגורמים החשודים לגרימת מוות בעריסה. מדובר בתינוקות שהולבשו במספר חליפות, כוסו במספר שמיכות, והושמו ליד התנור בחדרים מאד מחוממים. חימום היתר וחוסר היכולת לבצע תנועות, על מנת להפטר מהחום, גרמו למותם.
השכבה על הגב או הצד, הלבשה בצורה הגיונית, נוחות ואי סרבול, חימום ושמירה על טמפרטורה תקינה, הם דברים שיש לשים לב אליהם בתינוקות.

שאלה: הבן שלי סובל מעצירות מאז שהוא נולד, הוא סובל כאשר הוא מנסה. התזונה שלו מאוד מגוונת, שותה המון מים, מיץ פירות, הרבה ירקות, קיבלתי המלצה לעשות לו חוקן ואני קצת חוששת...

עצירות בילדים אינה דבר נדיר, אך עצירות מלידה מחייבת בירור הכולל בדיקת האיזור ובירור לגבי מצבים העשויים לגרום לעצירות מלידה. אני מקווה שכל זה נעשה. באם לא, פני לרופא המטפל וגם לכירורג ילדים לשלול מצבים היכולים להיות סיבה.
אני אישית לא אוהבת לטפל בחוקנים, כי כל התעסקות נוספת באיזור מיותרת ואינה נחוצה לדעתי. אני מעדיפה טיפול בסירופ אבילק, למתן קבוע במשך מספר חודשים אם צריך, בתוספת לשמן פרפין.
כל זה כמובן בתנאי שאין סיבה לעצירות, ולכן יש לבצע את הבירור קודם.

שאלה: איזו כמות של ויטמין C מותר לתת ביום לילדה בת 4 ? הרוקחת אמרה לנו שבפרי הדר כבר אין הרבה ויטמין C עם כל הטכנולוגיות של היום, ככה שכדי לתת ויטמין C בנוסף. האם זה נכון?

בכלכלה מגוונת יש מספיק ויטמינים. אני בדרך כלל אומרת להורים, שמזון מגוון עדיף מבחינתי, על כל מתן של תוספת ויטמינים זו או אחרת.
כמות יומית של ויטמין 35C מג/יום. כלומר - 595 מ"ג לבתך. ויטמין זה נמצא בפירות וירקות כמו פרי הדר, פלפל אדום, עגבניה וכדומה.

שאלה: לפני כ21 יום בערך הייתי אצל חברים בחו"ל שלילד שלהם היה מחלה שנקראת באיטלקית varicelaהאם תוכלו לנסות לומר לי מה שם המחלה בעברית? האם יש סיכון לאנשים בוגרים? מדבקת?

המחלה שאתה מדבר עליה, היא אבעבועות רוח. ואכן ההסתמנות שלה היא כפי שתארת ותקופת הדגירה גם היא מתאימה.
ראשית כדאי לברר אם היה לך, לרוב זוכרים, או שיש צלקות קטנות מפצעים שגרדת. היום יש חיסון אך הוא חדש, כך שחיסון לא קבלת
הטיפול הוא סמפטומטי וכולל משהו נגד גרד, כמו פנסטיל או אהיסטון.
תכשיר לבן שמורחים על הפצעים כמו לוציו - קלמין. ניתן לרכוש בבית מרקחת.
אקמול אם יש חום.
לבוש קל לא סינטטי או צמר, כי זה מאד מגרד ואז נשארות צלקות.
אפשר לעשות אמבטיה עם עמילן (קורנפלור), זה מרגיע את הגרד.
לא לקחת אספרין!
מחלות ילדים יכולות להיות קשות יותר במבוגרים, אך לא בהכרח. עליך לזכור שכל עוד יש לך שלפוחיות רטובות וטריות, אתה מדבק, המשך הוא בערך שבוע.

שאלה: תינוקי בן כמעט 7 חודשים, אנחנו גרים בדירת חדר ובימים האחרונים בגשם ובקור התינוק לא יצא לטייל בחוץ. אני רואה את פניו חיוורים האם יש לזה קשר שהתינוק לא מקבל אוויר צח מבחוץ? מה לעשות?

יתכן שהחיוורון מקורו אכן בפחות חשיפה לשמש, ובעונת החורף. אם הילד בריא ואין לו כל בעיה אחרת הרי לא צריך לדאוג. אם התינוק מראה סימני חולי יש כמובן לפנות לרופא.
יתכן שהגבלת השינה ביום תעזור להרדמות בלילה, אבל יתכן גם שלא. יש לבדוק אם לא קר לו מדי, חם לו מדי, לא נח וכ"ו. כל אלו סיבות שיכולות להפריע להרדמות. באם יש סימני מחלה אחרים, יש לפנות כמובן לרופא.

שאלה: רציתי לדעת לשם מה ניתנים תוספי הויטמינים A+D שמעתי שזה עוזר בסגירת המרפס - האם זה נכון ?

מומלץ לתת תוספת זו מגיל 1-12 חודש. מטרתם העקרית, מניעת רככת של העצמות. ויטמין D קשור לספיגת סידן בעצמות. רובו של ויטמין D מסונטז בעור בעזרת השמש, אך בגיל הינקות החשיפה לשמש מעטה וקיים חשש להווצרות רככת שזאת מחלה המתבטאת בחוסר בנייה של העצמות, וגורמת להווצרות עצמות רכות, ועקומות. לכן מומלץ מתן בצורת טיפות, על מנת שיעבור ספיגה במעי. ויטמין A קשור בראיית לילה, מערכת החיסון ועוד.
אכן, אחד מהדברים שלהם גורם ויטמין D היא סגירה של המרפס, כחלק מבניית העצם.

לפורום רפואת ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום