שומרים על משקל גם בחורף: טיפים להתגוננות מעשית

(0)
לדרג

חג החנוכה והסופגניות עתירות הקלוריות הן החזית הבאה במלחמה לשמירה על הגזרה בחורף. עמותת היקפים נותנת לכם מספר טיפים שימושיים לעבור את החורף בשלום וגם מתכון דיאטתי למרק טעים. הלילות הקרים יחד עם הרוחות מעבירים אותנו ל-"נוהל החורף" המוכר. מזג האוויר החורפי גורם לרבים מאתנו להישאר בבית, לצפות בטלוויזיה בחוסר תנועה ותוך כדי כך לאכול בצורה בלתי מבוקרת.

חג החנוכה מביא אתו את "איומי" החורף בדמות סופגניות שמנוניות עתירות קלוריות, כל סופגניה מכילה כ-450 קלוריות, ומסיבות החנוכה עלולות להסתיים בעלייה בלתי רצויה במשקל.

התוצאה היא שרבים מאתנו מגלים בתום החורף כי עלו במשקל ולקראת הקיץ מתחיל שוב "מבצע החילוץ" להעלמת הקילוגרמים המיותרים. עמותת היקפים, העמותה הישראלית לתזונה ובריאות נכונה, ממליצה על "טיפים" שימושיים למניעת העלייה המיותרת במשקל במהלך החורף.


איך שומרים על משקל בחורף?

שתייה מרובה עוזרת להתגבר על תחושת הרעב, והשתייה חשובה מאוד בתהליך ההרזיה. בנוסף, שתייה חמה בחורף עוזרת לחימום הגוף ונותנת הרגשה הטובה, וגם מרקים חמים משביעים ומעסיקים את הפה שלנו.

הרבו במשקאות ללא סוכר כמו מים, סודה, תה ומרקי ירקות, ובהמשך הכתבה תמצאו גם מתכון דיאטתי וטעים למרק ירקות חורפי.

בחורף, אנחנו נמצאים הרבה בבית ובשל כך יש לנו נטייה להתחיל "לנשנש". לכן חשוב מאוד לשמור גם בחורף על סדר ארוחות קבוע ולא לדלג על ארוחות כדי להימנע מרעב. חושב לזכור שהרעב הוא זה שגורם לנו לאיבוד שליטה על האכילה.

אפשר ליהנות משתים שלוש ארוחות ביניים קלילות, וכך להצליח לשמור על בקרת אכילה והן גם ארוחות קלות ליישום.

קבעו לעצמכם מטרה בעלת ערך לשמירה על המשקל. מטרה כזאת, שהיא חשובה מאוד עבורכם, תשמור עליכם מפני "סכנת" האכילה האוטומטית ותמנע מכם את זלילת היתר. חשוב גם שהמטרה תהיה אתם-עצמכם. המטרה יכולה להיות העלאת הביטחון העצמי שלכם, הצלחה גדולה יותר בעבודה, כמו גם נשים שהרזייה חיונית להן על מנת שיוכלו ללדת. ברגע שתדעו בוודאות איזה תועלת תפיקו מההרזיה, המטרה תקדש את האמצעים וההרזיה תהפוך לקלה יותר.

חישבו מה יספק לכם האוכל הנוסף שכל כך בא לכם לבלוע. האם בעיותיכם תיפתרנה בשל כך? כיצד תרגישו כאשר הטעם ייעלם? מה יקרה בתום החורף? האם כדאי לזלול בלי הבחנה?

את המאכלים המשמינים, השוקולד, הביסקוויטים, הפיצוחים ושאר מזונות מהסוג שקשה לעצור את צריכתם, מומלץ לאחסן במקום אליו הגישה קשה. אפשר לנסות "להחביא" אותם במזווה מאחורי קופסאות השימורים או מחוץ למטבח, ואפשר לנסות לוותר בכלל על קנייתם.

בחורף נמצאים הרבה בבית. השהייה הארוכה בבית גורמת לירידה בפעילות הגופנית, ולכן כדאי להעסיק את עצמכם בפעילות גופנית יזומה, שהיא טובה לחיזוק הגוף והנפש כאחד. אם מזג האוויר מאפשר - צאו לטיול מחוץ לבית.

אם אתם יכולים, כדאי ללכת לחדר כושר, ולא רק כדי לשרוף קלוריות אלא גם משום שבחדר הכושר נמנעים מאכילה.

כשאין חשק או אפשרות לצאת מחוץ לבית ניתן להתעמל גם מול הטלוויזיה, והאפשרויות לספורט הסלון הן רבות. אפשר לקפוץ בחבל, לבצע כפיפות בטן, לרכב על אופני כושר ועוד, ומספר דקות של התעמלות גם ימנעו מכם "לחטוף" דבר מאכל משמין מהמקרר.

ה-"מחיר" הקלורי של מאכלי החורף הוא גבוה, ולדוגמא ביסקוויטים מכילים כ-411 קלוריות, חלבה מכילה כ-502 קלוריות, שוקולד חלב כ-520 קלוריות ואילו משמש מיובש מכיל לא פחות מ-391 קלוריות (הנתונים הם ל-100 גרם).

לעומת זאת, המזונות דלי הקלוריות הם הבננה שמכילה כ-57 קלוריות בלבד, הגזר עם כ-34קלוריות, מלפפון מכיל כ-12 קלוריות, קלמנטינה כ-45 קלוריות, תפוז כ-41 קלוריות ואילו תפוח עץ מכיל כ-55 קלוריות בלבד.


מרק ירקות. גם טעים וגם שומר על הגזרה:

מתכון דיאטתי למרק ירקות:

מרק דיאטטי מומלץ מאוד בחורף. הוא טעים, דל קלוריות, פשוט וקל להכנה וגם משביע. כל מנה של מרק הירקות מכילה כ-135 קלוריות בלבד.

מרכיבים:
2 כפות שמן זית או קנולה, 1 בצל לבן, 1 קישוא, 1 גזר, רבע כרוב לבן, 2 כפות רסק עגבניות, 2 תפוחי אדמה בינוניים, 2 כפות שטוחות קמח לבן רגיל, 2 שיני שום, 1 כף שטוחה אבקת מרק עוף, קורט מלח ופלפל לפי הטעם, להוסיף 5-6 כוסות מים רתוחים.

אופן ההכנה לחמש מנות:
לחתוך את הירקות לקוביות קטנות ואת הכרוב לפסים דקים.
לטגן את הבצל בשמן עד שיזהיב.
לערבב ולהוסיף קמח - לבחוש כל הזמן.
להוסיף את המים ולהמשיך לבחוש.
להוסיף את הירקות.
כאשר מגיעים לרתיחה, להוסיף את רסק העגבניות, מלח, פלפל, אבקת המרק ולהמשיך לבחוש.
לבשל 30-40 דקות, תוך בחישה מתמדת.

אם אתם רוצים מרק דליל יותר, יש להוסיף מים. אם רוצים מרק סמיך יותר יש לבשל יותר זמן. אפשר לתבל במעט תימין, אורגנו או מיורן.

הטיפים באדיבות עמותת היקפים, העמותה הישראלית לבריאות ותזונה נכונה המפעילה מוקד מומחים (רופאים ודיאטניות קליניות) והוא פתוח לציבור הרחב לכל שאלה בנושא הרזייה, משקל, דיאטה ותזונה נכונה.



רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום