אמצעי מניעה לנשים: סקירה כללית

(0)
לדרג

היריון לא רצוי עלול להותיר צלקות נפשיות לא קלות נוסף על הסיבוכים הלא שכיחים של עצם הפסקתו. לפיכך, לאחר החלטה על התחלת קיום יחסי מין, ורצוי עוד לפני קיום יחסי המין, כדאי להיוועץ ברופא נשים בדבר הדרכים למניעת היריון.

מאת : ד"ר משה זלוצובר, מומחה בגינקולוגיה ואנדוקרינולוגיה, המכון האנדוקריני ומחלקת נשים ויולדות, המרכז הרפואי רמב"ם, חיפה

היריון לא רצוי עלול להותיר צלקות נפשיות לא קלות נוסף על הסיבוכים הלא שכיחים של עצם הפסקתו. לפיכך, לאחר החלטה על התחלת קיום יחסי מין, ורצוי עוד לפני קיום יחסי המין, כדאי להיוועץ ברופא נשים בדבר הדרכים למניעת היריון. חשוב לבוא לרופא המטפל עם מידע על מחלות במשפחה ובייחוד על הפרעות בקרישת הדם. יש לזכור שמלבד היריון לא רצוי יש ביחסי מין לא מוגנים סכנה של הידבקות במחלות המועברות במגע מיני ויש להתחשב גם בכך בבחירת אמצעי המניעה המתאים. להלן סקירה של אמצעי המניעה הזמינים לנשים צעירות בארץ.

גלולות למניעת היריון

הגלולה היא אמצעי המניעה המומלץ ביותר למתבגרות ואף לנשים מבוגרות יותר, לעיתים עד תחילת גיל המעבר. הגלולות מכילות אסטרוגן ופרוגסטרון בדומה לאלו המיוצרים באופן טבעי בשחלה ובשליה ההריונית, וכך מונעות את ההיריון. מניעת ההריון ע"י גלולות היא מרבית. למעשה, אם לא שכחת לקחת גלולות ואינך משלשלת או מקיאה (כי אז גלולות עשויות שלא להיספג), הסיכוי להיריון לא רצוי הוא אפסי. הגלולות למניעת היריון מפחיתות במקצת את מחלות המין, אך לא ביעילות של הקונדום.

גלולות למניעת היריון מכילות תערובת של שני הורמונים - אסטרוגן ופרוגסטרון. ההבדלים בין הגלולות הם בסוג ההורמון ובמינון ההורמון בגלולה. הגלולות מחולקות לדורות, ודור מתקדם יותר מאפשר צמצום תופעות לוואי כגון עלייה במשקל וגודש בחזה. האסטרוגן זהה בכל הגלולות וההבדל הוא במינון. המינון יורד במרוצת השנים. בשוק הישראלי כיום, יש מבחר גלולות במינונים נמוכים.

גלולות מיניפיל מכילות פרוגסטרון בלבד. סוג זה יעיל פחות מהגלולות המשולבות (אסטרוגן ופרוגסטרון), גורם ליותר דימומים בין הווסתות, ולמעשה שימושי רק לנשים שמסיבות רפואיות אינן יכולות להשתמש בגלולות המשולבות או לנשים המיניקות זמן ממושך. זריקות פרוגסטרון למניעת היריון - אמצעי מניעה לא פופולרי זה - זריקת פרוגסטרון אחת לשלושה חודשים - חשוב אף הוא לנשים שאינן יכולות ליטול אסטרוגן.

יעילות מניעת ההיריון למשתמשות לפי ההוראות היא כמעט 100 אחוזים. תופעות לוואי העלולות להופיע הן הכתמות דמיות (לא דימומים חזקים), שינויים במצב הרוח, עלייה במשקל וגודש בחזה.תופעות אלו שכיחות יותר מבגלולות מיניפיל עקב מינוני הפרוגסטרון הגבוהים יותר.

גלולות המכילות פרוגסטרון בלבד משמשות גם כגלולות היום שאחרי למצבי חירום בלבד (למשל קריעת קונדום, שכיחת גלולה, וכו') . לא נדרש מרשם רופא לקנייתן. את הגלולה הראשונה (מתוך חפיסה של שתיים) יש לקחת קרוב ככל האפשר למגע המיני - עד 72 שעות. כעבור 12 שעות מלקיחת הגלולה הראשונה, יש לקחת את הגלולה השנייה. היריון נמנע ב- 95 אחוזים מהמקרים.

לאחר הטיפול יש לגשת לבדיקה של רופא נשים כדי לוודא שלא נוצר היריון, בייחוד היריון מחוץ לרחם ששכיחותו עולה במעט בעקבות הטיפול. רוב ההריונות המועטים לאחר הטיפול הם הריונות תקינים בתוך הרחם. דימום הנראה וסתי עלול להטעות, כי אצל לא מעט נשים יש בתחילת ההיריון דימום נרתיקי תקין הנמשך עד סוף ההיריון.

קונדום

הקונדום הוא אמצעי המניעה היעיל ביותר למניעת מחלות מין וכן למניעת היריון. חוץ מאי-נוחות מינימלית בהלבשת הקונדום ובשימוש בו, אין תופעות לוואי. זה גם אמצעי המניעה היחיד המשתף את הגבר באחריות למניעת היריון ומחלות מין. הקונדום מומלץ גם למשתמשות בגלולות למניעת היריון לשם הגנה מפני מחלות מין. אל תסכימו לקיים יחסי מין עם בן/בת זוג שלפחות בתחילת היחסים אינו/אינה מוכן/מוכנה להשתמש בקונדום.

טבעת IUD - התקן תוך רחמי

לא נהוג להתקין התקן תוך-רחמי בנשים שטרם ילדו, אך מתקינים אותו בנסיבות מסוימות, בייחוד בנשים המנועות מלהשתמש בגלולות למניעת היריון. ההתקן מונע היריון ביעילות, אולם קשה להתקינו בנערה שלא הרתה, והוא יעיל פחות מגלולות. כמובן, ההתקן אינו מונע מחלות מין.

משגל נסוג

זוגות צעירים מרבים להשתמש במשגל נסוג כאמצעי מניעה. אמצעי זה אינו יעיל והריונות לא רצויים רבים קורים עקב הקושי בשליטה במשגל הנסוג. כמו כן הצורך הקריטי "לצאת בזמן" והמתח הנלווה ליחסי מין לא מוגנים אלה גורעים מן ההנאה. סוג זה של "מניעה" אינו מגן מפני מחלות מין.

גלולת היום שאחרי

גלולות המכילות פרוגסטרון בלבד משמשות כ"גלולות היום שאחרי" למצבי חירום בלבד (למשל קריעת קונדום, שכיחת גלולה וכו'). לא נדרש מרשם רופא לקנייתן. את הגלולה הראשונה (מתוך חפיסה של שתיים) יש לקחת קרוב ככל האפשר למגע המיני - עד 72 שעות.

כעבור 12 שעות מלקיחת הגלולה הראשונה, יש לקחת את הגלולה השנייה. היריון נמנע ב- 95 אחוזים מהמקרים. לאחר הטיפול יש לגשת לבדיקה של רופא/ת נשים כדי לוודא שלא נוצר היריון, בייחוד היריון מחוץ לרחם ששכיחותו עולה במעט בעקבות הטיפול.

רוב ההריונות המועטים לאחר הטיפול הם הריונות תקינים בתוך הרחם. דימום הנראה וסתי עלול להטעות, כי אצל לא מעט נשים יש בתחילת ההיריון דימום נרתיקי תקין הנמשך עד סוף ההיריון.

לסיכום, אמצעי המניעה המומלץ לנשים צעירות, בייחוד לנשים עם בן זוג קבוע, הוא גלולות משולבות (אסטרוגן-פרוגסטרון) למניעת היריון. למקיימות יחסי מין לעתים רחוקות או עם בן זוג לא קבוע - הקונדום הוא אמצעי המניעה המומלץ כשילוב מיטבי למניעת היריון ומחלות. אפשר ומומלץ לשלב גלולות למניעת היריון עם קונדום למניעת מחלות מין.

חשוב לזכור שבהפסקת היריון ייתכנו סיבוכים וסיכונים, בטווח הקרוב ובטווח הרחוק, יותר משייתכנו בשימוש בכל אמצעי מניעה שהוא, ולכן הפסקת היריון יזומה, גרועה מכל אמצעי אחר למניעת היריון! יש היום אמצעי מניעה מצוינים עם תופעות לוואי מזעריות וחבל להיקלע למצב של היריון לא רצוי.

באדיבות האגודה לקידום בריאות נשים בישראל

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום