חורף: על שמירת עור הפנים וטיפוחו

(15)
לדרג
תוכן מקודם

החורף כבר הגיע ועמו גם בעיות העור הנובעות מהקור והיובש. הקפדה על לחות ושמנוניות יסייעו לכולנו לעבור את החורף בשלום. מדריך מקיף

רופאת עור ומין ,מומחית לדרמטולוגיה-מחלות עור ומין
077-2310979 (מספר מקשר)

עונת החורף מאתגרת במיוחד עבור העור בכלל - ועור הפנים בפרט. ישנם מספר גורמים שמקורם בעונת החורף, המובילים להתייבשות העור באופן כללי - השינויים בטמפרטורה, התחזקות הרוחות והשימוש הקבוע במערכות חימום ביתיות. האזורים שנפגעים יותר מכל הם האזורים החשופים (עור כפות הידיים ועור הפנים).

במאמר זה, נשיב על שאלות בנושא עור הפנים. ואף נציע מספר טיפים - "עשי ואל תעשי" - על מנת לשמור על העור ולטפחו במהלך תקופת החורף.

מהן השפעות עונת החורף על עור הפנים?

התייבשות העור בתקופת החורף נובעת מפגיעה בשכבה השומנית המגנה עליו מפני פגעי החורף - ושומרת על לחותו. מדובר בתופעה שתוצאותיה לעתים חריפות - ומובילות לעור סדוק ומתקלף; ובמקרים חמורים גם לעור פנים דלקתי.

בנוסף על כך, תנאי החורף גורמים למחלות עור קיימות, כמו סבוריאה ואטופיק דרמטיטיס ("אסתמה של העור") להתפרץ, להחמיר עוד יותר ולהידרדר.

טיפ מספר 1: עור משומן הוא עור מוגן. צילום: שאטרסטוק
טיפ מספר 1: עור משומן הוא עור מוגן. צילום: שאטרסטוק

אז מה עושים?

כמובטח - להלן מספר טיפים, כיצד לשמור על עור הפנים בחורף ולטפחו.

עור משומן הוא עור מוגן: הטיפ מספר 1 - והחשוב ביותר, שהוא גם המלצה גורפת של כל רופאי העור: שמירה על שומניות העור (וכך גם על לחותו) באמצעות שומנים פשוטים (כגון: וזלין). הקפדה על שימוש במשחות וקרמים בעלי מרכיב מלחלח - כזה הקושר לחות, ומרכיב שומני - כזה המונע אובדן לחות מהעור, תמנע את רוב בעיות העור, המופיעות בעקבות החורף והשפעותיו.

ניקוי ושימוש במים וסבון - לא, ניקוי בתחליב - כן: בעונת החורף, חשוב לזכור שגם מים מייבשים את העור יותר מהרגיל. בשל כך, רצוי שלא לנקות את אזור הפנים יותר מפעם או פעמיים ביום; וגם אז, להשתמש בחומרי ניקוי רכים, כמו חלב פנים, סבון עדין לעור הפנים וכדומה.

אמבטיות ארוכות בחורף וספוגים להסרת תאים מתים - לא: מאותה סיבה בדיוק, אמבטיות ארוכות עם מים חמים הן אמנם כיפיות ומפנקות; אך הן רעות לעור הפנים - הן מסירות ממנו את השכבה השומנית שמגנה עליו מפני התייבשות, כשהוא נחשף לתנאי עונת החורף, בתוך הבית ומחוצה לו.

גם השימוש בספוגים, רכים ככל שיהיו, לצורך ניקוי הגוף והפנים - איננו מומלץ בחורף מאותה סיבה בדיוק: הספוגים "מגרדים" את השכבה השומנית - וחושפים את העור לאובדן לחות ולהתייבשות.

האם שתיית מים איננה מרעננת את העור?

זהו מיתוס נפוץ, אך שגוי לגמרי: הטענה כי יש קשר בין שתייה מרובה לבין שמירה על העור וריענון שלו היא שגויה מהיסוד ואינה נכונה. בפועל, שתית מים בריאה למערכות הגוף הפנימיות, אולם אין שום קשר בין מראה העור לשתיית מים.

האם ניתן להמשיך בטיפולי פילינג ביתיים, בתקופת החורף?

קילופי עור אגרסיביים ומסיכות פנים מייבשות מסוגים שונים - שמטרתן להצעיר את עור הפנים ולרענן אותו - עלולות לגרום בעיקר בחורף, לאדמומית, לקילוף ולאי נוחות, אם הן אינן נעשות בזהירות ותוך התאמה למצב העור האינדיבידואלי. ממש כמו הסבון הקשה, קילוף אגרסיבי מדי של שכבת העור העליונה גורמת לעור לאיבוד לחות דווקא, כמו גם לאובדן ההגנה - מפני נזקי הרוח והיובש של מערכות החימום. כך, העור מתייבש עוד יותר, נסדק ונפגע - והטיפול משיג את ההפך ממטרתו. מאידך, קילוף עור קל - בין אם על ידי תכשירים ביתיים או על ידי אנשי מקצוע - יכול להסיר את שכבת התאים המתים שעל העור, מה שיגרום לשכבות העור העליונות להתחלף ויעניק לעור מראה פחות אפור ונטול ברק.

האם עדיף להשתמש בתכשירים קוסמטיים של מותגי יוקרה?

ישנה תפיסה, שגויה מיסודה, כי תכשירים קוסמטיים יקרים, המיוצרים על ידי חברות קטנות - יגנו על עור הפנים טוב יותר, מתכשירים קוסמטיים זולים, המיוצרים על ידי חברות ענקיות. תפיסה זו איננה נכונה בהכרח, בעיקר משום שהגורם החשוב הינו סוג החומרים המרכיבים את התכשיר. עלות מוצר נקבעת על ידי גורמים רבים, כמו למשל המותג המייצר אותו או האריזה המפוארת, ופחות בשל החומרים הפעילים שבו.

האם כדאי לשנות את הרגלי השימוש בקרם בעת עונת החורף?

נשים רבות משתמשות בפרוטוקול קבוע של קרם יום או קרם בוקר, שמטרתו בעיקר הגנה מהשמש; וקרם לילה, שהוא שומני יותר - ושומר על לחות העור.

במהלך עונת החורף, מומלץ לעבור להשתמש בקרם שומני יותר גם במשך היום, משולב עם קרם הגנה, במיוחד כשהעור מגלה סימני יובש ראשוניים. יחד עם זאת, יש גם לדעת כיצד להשתמש בקרם עור שומני בצורה מאוזנת. מחקרים גילו שעור שמורחים עליו משחות ותכשירים קוסמטיים נוספים, גם אם הם שומניים, "שוכח" לייצר את השומן שלו - וכך, מאבד את יכולתו לשמור על לחותו.

משום כך, מומלץ ביותר לבחור לילה אחד או שניים בשבוע - שבהם מנקים את עור הפנים, מבלי למרוח עליהם קרם - ומסייעים לעור "לזכור" איך להפריש שומן בעצמו.

עוד חשוב לזכור, כי גם כאשר הקרם מצוין - ועושה מלאכתו נאמנה, העור מתרגל אליו; והקרם מפסיק להיות אפקטיבי. התרגלות של העור היא תופעה מוכרת; ולכן, מומלץ להחליף בין תכשירי קרם עור שונים מדי פעם, במיוחד בחורף - כשעוברים לעשות בו שימוש מוגבר. אם גם תחלופה קבועה בין קרמים מסוגים שונים איננה מסייעת - מומלץ לעבור לקרמים שדרגת השומניות שלהם גבוהה יותר.

האם תכשירים המכילים שומניות מתאימים לכל מצב?

חשוב לזכור כי כל מה שנכתב עד כה נכון אך ורק בתנאי שהעור אינו שומני מדי לכתחילה, בשל סיבות שונות (אקנה או סבוריאה).

במקרים כאלה, העור עשוי שלא "לאהוב" דווקא את התכשירים השומניים ולהגיב אליהם בצורה שלילית. במצבים אלה, יש אפוא להפסיק להשתמש בהם.

במקרה שהעור נותר יבש בשל כך, כדאי מאוד להתייעץ עם רופאת עור, המבינה את דקויות הטיפול - ותוכל להמליץ על תכשירים ותרופות המותאמים ספציפית.

אמבטיות ארוכות עם מים חמים הן רעות לעור הפנים. צילום: שאטרסטוק
אמבטיות ארוכות עם מים חמים הן רעות לעור הפנים. צילום: שאטרסטוק

האם יש חלופות, בדמות תכשירים לא שומניים - השומרים על לחות העור?

ישנם גם תכשירים שהם פחות שומניים (או בכלל לא שומניים), אך מכילים חומרים שונים הקושרים את הלחות אל העור - ומשמרים אותה. כך, למשל: קרמים המכילים גליצרין, סורביטול, או חומצות אלפא הידרוקסי או פולי הידרוקסי למיניהן - "יקשרו" לחות אל העור, ישפרו את עמידותו בתנאי הסביבה ויגרמו לו להיראות רענן, ואפילו צעיר יותר. חומרים אלה ודומיהם יכולים להוות אלטרנטיבה לקרמים השומניים.

כיצד הכנסת לחות למרחב המחומם עשויה לסייע בשמירה על עור הפנים?

אחד ה"טריקים" הישנים והידועים ביותר הינו הקפדה על שמירת רמת לחות בסיסית, בתוך הבית פנימה - כנגד היובש שנפלט מכשירי החימום השונים, באמצעות קעריות מים, אותן מניחים בקרבת מפזר החום, הרדיאטור או מכשיר ההסקה.

כך, החום מאדה את המים - ודואג כי הלחות תתפזר באוויר. ניתן גם להשתמש במכשירים מיוחדים, לייצור ופיזור לחות בחלל הבית.

לסיכום: ניתן לנקוט במספר אמצעים פשוטים, על מנת לשמור על עור הפנים מפני נזקי החורף - ולהמשיך ולדאוג לטיפוחו, ללא דאגה וחשש.

ד"ר בת-שבע מרקוס הינה מומחית לרפואת עור ומין, רופאת עור במסגרת קופת חולים מאוחדת. בעלת מרפאה לטיפולים אסתטיים בתל אביב.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום