קץ לנחירות ושינה טובה

(0)
לדרג

הנחירה הטורדנית והקולנית בזמן השינה, נגרמת בדרך כלל כתוצאה מחסימת מעברי הנשימה באף

מאת: מערכת zap doctors

הנחירה הטורדנית והקולנית בזמן השינה, נגרמת בדרך כלל כתוצאה מחסימת מעברי הנשימה באף. הישן, מתחיל לנשום בכבדות דרך הפה ולנשימתו מצטרפת נחירה ,לעיתים קולנית מאד, מאד, מאד. מחקרים מלמדים שלמעלה מ 60% מהגברים שעברו את גיל 40 ומשקלם יותר מ 70 ק"ג, נוחרים בשנתם עד כדי סכנת דום נשימה. NOZOVENT מכשיר חדש המונע נחירות הינו פטנט חדש בתחום. שינה טובה...

NOZOVENT מכשיר חדש המונע נחירות הינו פטנט המורכב מהתקן קטן ופשוט הנכנס בקלות לנחירי האף לפני השינה, מרחיב את מעברי האויר באף, מאפשר נשימה קלה ורעננה חסרת נחירות במשך כל הלילה ומקטים את סכנת דום הנשימה.שינה טובה...

כאמור הנחירה הטורדנית והקולנית בזמן השינה, נגרמת בדרך כלל כתוצאה מחסימת מעברי הנשימה באף. הישן, מתחיל לנשום בכבדות דרך הפה ולנשימתו מצטרפת נחירה (לעיתים קולנית מאד, מאד, מאד). מחקרים מלמדים שלמעלה מ 60% מהגברים שעברו את גיל 40 ומשקלם יותר מ 70 ק"ג, נוחרים בשנתם עד כדי סכנת דום נשימה. הקושי בנשימה והנחירה הקולנית המצטרפת אליו, אף מגדילה אצלם מאד, את הסכנה של התקפי לב.

השימוש ב NOZOVENT והנחיריים המורחבים, מאפשר בזמן השינה מעבר חופשי וזורם של אויר דרך האף, מונע לחלוטין שאיפת האוויר דרך הפה, הנחירה הקולנית נעלמת וקטנה מיד הסכנה של דום נשימתי. ההתקן, העשוןי פלסטיק רפואי, אף מתאים ומשפר מאד את תחושת הגודש באף הנגרמת בשעת השינה, בעת הצטננות או אלרגיה.

ה NOZOVENT פותח על ידי צוות רופאי אף אוזן גרון בסקנדינביה, מיוצר בארצות הברית ומאושר לשיווק על ידי מנהל המזון והתרופות של ארה"ב (FDA) והוכיח את יעילות בניסויים קליניים. ה NOZOVENT משווק בישראל ללא מרשם רופא ומופץ בבתי המרקחת וחנויות הפארם.
מיובא לישראל בלעדית ע"י SP LTD Israel - מחיר מומלץ לצרכן 89.90 שינה טובה ומבורכת.

כיצד נוזובנט משתיק את הנוחרים!

מידע ועובדות:

קיימות מספר סיבות לכך שאנשים נוחרים בזמן השינה. סיבה נפוצה היא שכמות בלתי מספקת של אוויר נכנסת דרך הנחיריים. מעבר האוויר נחבא בתוך הנחיריים, כאשר חתך רוחב של כרבע מן האזור מצוי עמוק יותר בתוך האף. מכאן שההתנגדות לאוויר הנשאף בדרכו לריאות היא לרוב גבוהה ביותר בחזית האף.

בעת נשימה עמוקה, תת-הלחץ בחזה עשוי להיות של 4 ס"מ H2O והאוויר נשאף אז עם כמות ניכרת של אנרגיה לתוך הריאות. כשנושפים החוצה, האוויר נדחק אל מחוץ לריאות. כאשר הפרשי הלחץ בין הנשיפה לשאיפה נעשים חריגים, החך מתחיל לרעוד. התוצאה: נחירות. הרחבת הנחיריים באמצעות נוזובנט מאפשרת ליותר אוויר להיכנס דרך האף, כאשר תת הלחץ בחזה עשוי לרדת ל- 2 ס"מ ונדרשת פחות אנרגיה כדי לנשום. מהירות האוויר העובר באף יורדת והמעבר עדין יותר, והחך אינו יכול לרעוד עוד בקלות כה רבה. נוזובנט מגדיל את חתך הרוחב שבחזית האף מ- 1.4 ס"מ לכדי 2 ס"מ.

עד כמה נפוצה בעיית הנחירה?

בעבר חשבו ש- 10% מן האוכלוסיה נוחרת. היום מעריכים שהשיעור גבוה בהרבה: כ- 20 עד 30% מן האנשים סובלים מנחירות. כל אדם שלישי המתקבל למחלקת אף-אוזן-גרון סובל מבעיה הקשורה לנחירות. במקרים מיוחדים, נחירות עשויות להוביל להשהייה זמנית של הנשימה, תופעה הקרויה דום נשימה (apnea), עם השלכות חמורות כגון שבצים, התקפי לב ולחץ דם גבוה. ד"ר אוף הויכר מגוטנבורג הציג לאחרונה דו"ח רפואי בו הוא מוכיח שנוזובנט משפיע לטובה על חולים בדום נשימה.

האם יש לנוזובנט יתרונות אחרים?

כאשר האוויר עובר דרך האף, הוא מתחמם ונעשה לח יותר ובה בעת גם מתנקה. הפה והגרון מתקשים יותר למזג את האוויר. נשימה דרך הפה מייבשת את הקרום הרירי בפה את הגרון ואת קנה הנשימה. אוויר קר יותר, יבש יותר ולעתים גם מאובק יותר נכנס לקנה הנשימה וגורם לשיעול. כאשר הנחיריים מורחבים בעזרת נוזובנט, אין עוד הכרח לנשום דרך הפה והאדם יכול להמשיך לנשום דרך האף.
האוויר שהאדם נושם מחומם אז דרך האף, כפי שצריך להיות. לרוב קצת יותר קשה לנשום דרך האף במצב שכיבה. עם נוזובנט, קל יותר לנשום ונדרש פחות מאמץ להוריד אוויר אל הריאות.

האם נוזובנט מתאים לכל אחד?

נוזובנט אמור להתאים לרוב האפים. כדי למנוע נפילה, הצדדים המעוגלים מעט נלחצים בעדינות אל העור בחלק הפנימי של הנחיריים. המשטחים תוכננו במיוחד כדי לשפר את השחיקה עם העור. החלק התחתון מעוצב לפי צורת האף כך שחדר האף הקדמי מחזיק אותו במקום. אין סכנה של דימום באף. מרגע שנוזובנט הוחדר ונמצא באף מספר דקות, אין עוד שום תחושה כך שאינך חושב עליו עוד. זה כמו לשאת שעון על הזרוע, שוכחים עד מהרה את קיומו.

האם יש חסרונות?

בעת שימוש בנוסובנט במהלך היום, הוא נשאר בקלות במקומו. במהלך הלילה, הוא עשוי ליפול כשהשינה טרופה אם האף נדחף בחוזקה אל תוך הכרית. ב- 80% מן המקרים, ניתן לישון עם נוזובנט במשך כל הלילה; במקרים אחרים, הוא עשוי ליפול מדי פעם. קיימת אפשרות להדביק את נוזובנט אל האף כדי לעזור לו להישאר במקומו, אם יש צורך.
בדקות הראשונות ולמשך שעה, נוזובנט עשוי לגרום אי נוחות מסוימת כאשר הנחיריים מתרחבים. אי הנוחות נעלמת לאחר שימוש ממושך. רצוי להחדיר את נוזובנט לפני השינה.כעבור מספר חודשי שימוש, גמישות הפלסטיק של נוזובנט נחלשת בהדרגה. צבע הפלסטיק מתכהה בשל השפעת הקרינה האולטרא-סגולית.

שינה משופרת, פה רענן, תוצאות בדיקה:

שעור של 80% מתוך קבוצה של 50 איש שהשתמשו בנוזובנט בלילה חשבו שהשינה שלהם השתפרה. 60% רצו להשתמש בו בכל לילה.רבים מן המשתתפים בניסוי נהגו קודם לכן לישון בפה פתוח והתעוררו פעמים רבות בבוקר עם גרון יבש. אצל כ- 30% התלונות אלה נעלמו כליל ואצל 50% נוספים פחתה חומר הנוחות לאחר שימוש בנוזובנט.
כמחקר בו השתתפו 10 נוחרים כבדים, הנחירות פחתו באופן ניכר. מתוך 50 לילות, 14 היו נטולות כל נחירות. בממוצע, רמת הנחירות ירדה מעוצמה "גבוהה" לעוצמה "חלשה" דהיינו מרעש כמעט בלתי נסבל ללחשוש חלוש.

במחקר נוסף עם 17 נוחרים, הדפוס היה דומה. רוב האנשים נחרו פחות עם נוזובנט. בלילות ללא שימוש בנוזובנט, הופרעה השינה על-ידי נחירות אצל 20% מן המקרים בהשוואה ל- 1% כלילות בהן נעשה שימוש בנוזובנט.
במחקר יפני שבוצע על-ידי פרופסור שינקאווה מאוניברסיטת טוקאי על קבוצת ניסוי של 15 נוחרים כבדים, הנחירות נחלשו באופן ניכר ממוצע של "הפרעה ניכרת" ל"נחירות קלות" בעת שינה עם נוזובנט. חולים רבים בבתי חולים מפריעים לסביבתם בשל רמה חריפה של נחירות. כדי להעריך את התועלת הנגזרת מן השימוש הכללי בנוזובנט במקרים חריפים, אחיות הלילה במחלקת אוזניים ובה 20 חולים גילו שמחצית החולים אינם נוחרים כלל כשהם משתמשים בנוזובנט. החולים עצמם חשו שהם ישנים טוב יותר מאשר בבית למרות שבדרך כלל קשה יותר לישון בבית חולים מאשר בבית.

במחקר שנערך לאחרונה על-ידי מעבדת שינה בגוטנבורג, ד"ר אולף הויכר הראה ששכיחותה של השהיית הנשימה הזמנית בזמן השינה פוחתת מ- 18 ל- 6 בשעה, כאשר החולה ישן עם נוזובנט. בנוסף, תכולת החמצן בזמן הייתה גבוהה באופן ניכר כשהאדם ישן עם נחיריים מורחבים.

לדברי ביורן פטרוסון, בדיקות שנערכו במעדבות שינה מצביעות על כך ש- 30% מן הנוחרים הכבדים מתרפאים לחלוטין בעזרת נוזובנט, ועוד 50% נוחרים יותר בשקט. יתרת 20 האחוזים אינם חשים בשום הבדל.

מאילו חומרים מורכב נוזובנט?

נוזובנט מיוצר מפלסטיק רפואי בלתי רעיל (פלסטיק מסוג UPC Class VI) שאושר לשיווק על-ידי מנהל המזון והתרופות של ארה"ב. חומר זה ידידותי לחלוטין לסביבה והופך למים וחמצן כששורפים אותו. נוזובנט מיוצר על-ידי Polymed Hygienic AB, Hillerstorp, Småland. הצריכה השנתית הנוכחית של המוצר נאמדת בכמה מיליון פריטים.

האם נוזובנט יעיל למטרות אחרות?

אצנים, רוכבי אופניים, גולשים ושאר ספורטאים משתמשים בנוזובנט באופן סדיר. במזג אוויר קר, נשימה דרך הפה עלולה לגרום להצטננות חריפה של קנה הנשימה, דבר המפחית את הביצועים. אוויר קר, יבש ולעתים גם מאובק יותר חודר לקנה הנשימה ועלול לגרום לשיעול. נוזובנט מגביר את מעבר האוויר דרך האף עד כדי תוספת של 50%. הדבר מאפשר לאדם לבצע פעילות גופנית רבה יותר כאשר פיו סגור. הכושר הגופני משתפר וסכנת החולי מצטמצמת.
יתרון נוסף לאצנים, למשל, הוא שהפה נשאר לח כאשר נושמים דרך האף. זה מבטל כל חשש מהתייבשות הגרון, הנגרמת לרוב בעקבות ריצה. ניסויים על רוכבי אופניים הראו שלחץ הדם המוגבר בעת מאמץ גופני מירבי הופחת ב- 10% כאשר הנחיריים הורחבו בעזרת נוזובנט. המחקר היה כדלקמן:

עשרה גברים בריאים בגילאים 26 עד 49 רכבו על אופניים בהפרשים של יומיים, עם נוזובנט ובלעדיו. נעשה שימוש באותם פרמטרים ממוחשבים של העמסה, עד למכסימום עבודה גופנית. לחץ הדם נמדד מדי דקה בעזרת מנומטר.
בעת שאיפה מכסימלית, תת הלחץ בחזה עשוי להגיע ל- 16 ס"מ H2O. אם חתך הרוחב המירבי של מעבר האוויר גדל מ- 1.4 סמ"ר ל- 2 סמ"ר, תת הלחץ לא צריך להיות יותר מ- 4 ס"מ H2O כדי להחדיר אותו נפח אוויר אל תוך הריאות. הנחקרים נתבקשו לנשום דרך האף עד שחשו אי נוחות ואז להתחיל לנשום דרך הפה. עם נוזובנט, זרימת האוויר דרך האף גדלה בממוצע ב- 29%, מ- 0.68 ל- 0.88 ליטר בשנייה, ב- 150Pa.

ללא נחיריים מורחבים, החלו הנחקרים לנשום דרך הפה כעבור 11 דקות בממוצע, בהספק של 198 וואט. כשהשתמשו בנוזובנט, כולם יכלו לרכב מבלי לנשום דרך הפה, בהספק ממוצע מירבי של 222 וואט. לדרגה זו של מאמץ הם הגיעו כעבור 13 דקות בממוצע. בעת רכיבה ללר נוזובנט והחלו לנשום דרך הפה, הלחץ הסיסטולי גדל בכ- 85 mm Hg בממוצע. באותו הספק, בעת רכיבה עם נוזובנט, לחץ זה גדל ב- 70 mm בלבד. ניתן היה לעבוד קשה יותר, ולחץ הדם עלה פחות בעת רכיבה על אופניים עם נוזובנט.

מתי נוהגים אנשים להשתמש בנוזובנט?

בבית, במיטה, בבית חולים, בשדות תעופה, ברכבות, בחופשות קמפינג ועל מסלול הריצה. נראה שישנם עוד שימושים.

הצגה של NOZOVENT®

ביורן פטרוסון, M.D, Ph.D.

נוזובנט, העשוי פלסטיק רפואי, מרחיב את הנחיריים ומשפר את הנשימה דרך האף. כאשר זרימת האוויר באף גוברת, תוצאה אפשרית היא הפחתת הנחירה. נוזובנט גם מפחית את הצורך לנשום דרך הפה ובכך גם את היובש בפה ובגרון.
חתך הרוחב של החלק הקדם-חזיתי של האף, שסתום האף, מהווה רק רבע מחתך הרוחב של פנים האף. מסיבה זו, יותר ממחצית סך ההתנגדות לאוויר בדרכי הנשימה נובע מן הנחיריים.

כשהנחיריים הורחבו עם נוזובנט וזרימת האוויר דרך האף נמדדה כאשר הרינומנומטריה האחורית עמדה על 150 Pa אצל 36 נחקרים בריאים, ערך החציון עמד על 0.85 l/sec (SD 0.11, טווח 0.61 עד 1.0) בהשוואה ל- 0.681 l/sec (SD 0.09, טווח 0.52 - 0.81) שנמדדו ללא נוזובנט. הפפרש הזה מובהק (p<0.01). דרך כלל, רוב האנשים נושמים דרך האף. בצורה כזו, האוויר מחומם, מורטב ומנוקה. לפה ולגרון קשה יותר למזג את האוויר, והמשמעות היא שאוויר קר, יבש ומלוכלך יותר מגיע לסימפונות. הדבר עלול לגרום לשיעול.
תמיד קשה לנשום דרך האף במצב שכיבה. עם נוזובנט קל יותר לנשום והאדם מרגיש יותר נינוח.

משך מאות שנים נחשבה הנחירה כבעיה חברתית יותר מאשר כמחלה. במהלך 10 השנים האחרונות התברר ממחקרים אפידמיולוגיים שיותר מ- 10% מן האוכלוסיה הם נוחרים קבועים.

כדי להעריך את השפעת נוזובנט על הנחירה, עשרה נוחרים קבועים נבדקו עם נוזובנט כל לילה שני משך 10 לילות. השותף לשינה קבע ניקוד לנחירות מדי בוקר. הפחתה משמעותית נרשמה ובממוצע הנחירות עבור מרמת רעש "כמעט בלתי נסבלת" לרמה"נסבלת". המחקר פורסם על-ידי ENT Journal של האגודה הרפואית של ארה"ב.
במחקר שהוצג ב- 1990 בפני כנס של האגודה האירופית לרינולוגיה בלונדון, אחיות הלילה של אחת ממחלקות בית חולים גילו שמחצית החולים יכלו לישון מבלי לנחור כאשר נוזובנט מרחיב את הנחיריים שלהם.

נוזובנט מיוצר מפלסטיק רפואי העומד בדרישות פלסטיק USP Class VI.

כדי למנוע נפילה ספונטנית של נוזובנט, לוחצים את לשוניות הקצה כנגד העור ולא כנגד המרירה הפגיעה. החלק החיצוני של לשוניות הקצה מכוסה בכפתורים כדי להגביר את השחיקה. החלקים הפנימיים מעוצבים כדי להתחבר לרצפת האף כמו וו. לאחר היותו במקום משך מספר דקות, הלחץ על העור מתואר על-ידי רוב האנשים כאילו היה מדובר בשעון יד על זרועם.

בשעות היום, נוזובנט אינו נופל בצורה ספונטנית. במהלך השינה הוא עלול ליפול אם האף נדחף כנגד הכר. אצל 80% מן הנחקרים שנבדקו בלילה, נוזובנט לא זז ממקומו. אצל נחקרים אחרים הוא נפל לעתים רחוקות.
במקרה של הופעת אדמומית או גירוי באף בעת שימוש בנוזובנט, יש להפיסק את השימוש בו. כאשר נמשך הגודש באף למרות השימוש במוצר, יש להיוועץ ברופא.
במקרה של שבירה, סדק, התקשחות או עיוות יש להחליף את המכשיר. כעבור מספר חודשים, צבע המכשיר נעשה צהבהב בשל השפעת האור האולטרא-סגולי. הוא אז מתרכך, עשוי לאבד מעט מגמישותו ויש להחליפו.

ביורן פטרוסון, 54, הוא רופא בכיר במרפאת האוזניים של ביה"ח סולגרן בגוטנבורג, שם הוא עובד מאז 1960. ביורן פטרוסון בחר בקריירה של רופא אף-אוזן-גרון משום שרצה לעבוד עם אנשים בכל הגילאים. הוא הפך לרופא מנתח והתמחה בתחום מוגדר היטב.

אחד ההיבטים העיקריים של מחקר זה נוגע לדימומים באף. לאחר שנות מחקר רבות הוא הציג ב- 1988 הסבר מלא לסיבה לכך שאנשים מסוימים סובלים מדימומים באף יותר מאנשים אחרים. תחום חשוב נוסף של מחקרו נוגע לתפקוד קרומי האף וההצטננויות החוזרות.

ב- 1984 הוא פיתח שיטה פשוטה יותר שאינה מחייבת ניתוח של הנחיריים. הוא עיצב חתיכה קטנה של פלסטיק כדי להרחיב את הנחיריים וכך להקל על החולה לנשום. חולים רבים גילו פתאום שלא רק שקל להם יותר לנשום, אלא שהם נחרו פחות וחלקם אף הפסיק לגמרי לנחור.

נדרשו חמש שנים נוספות של מחקר ופיתוח כדי שרכיב הפלסטיק יקבל את צורתו הסופית. "תחילה לא היה לי מושג שהמצאתי משהו חשוב, אך כשהגענו לעיצוב הדגם הסופי לפני כשש שנים התחלתי להבין שתהיה לו השפעה מהפכנית. אני עצמי ישן עם נוזובנט, ראשית כל מפני שאני ישן טוב יותר, ושנית, משום שאני מעוניין לבדוק את המכשיר", מסכם הממציא והמרצה, ביורן פטרוסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום