עקיצת יתוש: הקלה בשישים שניות

(5)
לדרג

היתושים לא מפסיקים לעקוץ? במקום לרדוף אחריהם עם עיתון מקופל או נעלי בית - כדאי שתקראו את המדריך המקיף למניעה וטיפול מהיר. וגם: נשים נעקצות יותר מגברים

מאת: ד"ר רון יניב

בקיץ אנו חשופים יותר לעקיצות יתושים הגורמות לתגובה אלרגית בעור - תגובה המתבטאת באודם מקומי ובגרד ואף עלולה להוביל להתפתחות דלקת ו/או זיהום.

ה"אחראיות" על העקיצות הן היתושות, הזקוקות לדם שלנו על מנת להזין את העוברים שלהן. ידוע כי היתושות "בוחרות" את מי לעקוץ, על פי פרמטרים שונים, שעדיין אינם ידועים לנו. כך, למשל: הוכח כי נשים נוטות להיעקץ יותר מגברים.

ניתן לחלק את ההשפעה של העקיצות על הבריאות - להשפעה ישירה ולהשפעה עקיפה (שלמרות היותה עקיפה - הינה משמעותית יותר).

תינוקות וילדים נוטים לפתח תגובה אלרגית חזקה יותר לעקיצות. צילום: שאטרסטוק
תינוקות וילדים נוטים לפתח תגובה אלרגית חזקה יותר לעקיצות. צילום: שאטרסטוק

מהי ההשפעה הישירה של עקיצת יתוש?

בתהליך העקיצה מוחדרים חומרים שונים, הגורמים לתגובה אלרגית בעור (מקומית, כללית או רב מערכתית). האלרגיה הינה ההשפעה הישירה של העקיצה.

אלרגיה מקומית: באה לידי ביטוי בתפרחת מקומית, גרד באזור העקיצה ו/או בליטה אדומה. תינוקות וילדים נוטים לפתח תגובה אלרגית חזקה יותר לעקיצות, מאחר שמערכת החיסון שלהם חלשה יותר - ולכן מגיבה באופן קיצוני יותר.

אלרגיה כללית: אצל חלק מהאנשים, עלולה להתפתח תגובה אלרגית כללית חריפה שבאה לידי ביטוי במקומות נוספים בגוף, כגון פריחה.

אלרגיה רב-מערכתית: במקרים נדירים, ישנה אלרגיה קשה לעקיצות יתושים (בדומה לאלרגיה מעקיצות דבורים), העלולה לגרום לשוק אפילפטי - ומחייבת הגעה דחופה למיון.

מהי ההשפעה העקיפה של עקיצת יתוש?

זיהום חיידקי של העור כתוצאה מעקיצה - הוא אחד הסיבוכים השכיחים ביותר של עקיצות יתושים, בעיקר בקרב ילדים שחשופים יותר לחיידקים ולזיהומים (כך, למשל, בעקבות: משחקים בחוץ, גן הילדים, ארגז חול, אי הקפדה על היגיינה נאותה בשירותים וכו').

העקיצה גורמת לנקב קטן בעור (אותו ניתן לראות במרכז אזור העקיצה) - והגירודים גורמים ליצירת סדקים קטנים בעור. הסדקים והפתח שנוצר בעור, עלולים לקבל זיהום חיידקי משני, שנגרם כתוצאה מחדירת חיידקים דרך הפתחים שנוצרו - אל הגוף.

כיצד ניתן להימנע מעקיצות?

בדומה לתחומי הרפואה האחרים, גם בכל הנוגע לעקיצות יתושים - הטיפול הטוב ביותר הוא "טיפול מונע". כך ניתן לנסות להימנע מעקיצות.

טיפול בסביבה: ייבוש מאגרי מים עומדים (שבהם מתרבים יתושים); התקנת רשתות על החלונות בבתים, התקנת מכשירים חשמליים שונים, המיועדים ללכידת מעופפים, פיזור בחצרות מנורות ולפידים העשויים מצמח הצינטרונלה שריחו מרחיק יתושים; אפשר גם לטפטף מעט שמן ארומטי, המבוסס על צינטרונלה, בסביבת תינוקות (על מזרן המיטה/ העגלה וכו').

הגנה אישית: מומלץ למרוח על הגוף תכשירים ייעודיים להרחקת יתושים.

כדאי לפזר בחצרות לפידים העשויים מצמח הצינטרונלה. צילום: שאטרסטוק
כדאי לפזר בחצרות לפידים העשויים מצמח הצינטרונלה. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן לטפל בעקיצה?

במקרה שהמניעה לא הצליחה - ונעקצתם, חשוב למרוח על העור תכשירים ייעודיים, שירגיעו את התגובה האלרגית בעור, ימנעו גרד ויקטינו את הסיכון לחשיפת העור לזיהומים משניים, שיזהמו את המקום וייצרו בו דלקת. לדוגמה, תחליב ההרגעה Calming Lotion, של קמדיס, הפועל באופן מיידי ומרגיע את אזור העקיצה. התכשיר מבוסס על צמחים, בעלי תכונות אנטי דלקתיות ותכונות מרגיעות גרד, כגון: סקוטלריה, ליקוריץ, קנידיום ורובארב, ללא פרבנים וללא בישום (גורמים העלולים להחמיר את התגובה הדלקתית), התכשיר בטוח לשימוש יומיומי לאורך זמן. טיפולים נוספים: סירופ/ טיפות/ כדורים של אנטיהיסטמיניקה לדוגמה טיפות פניסטיל, סירופ לורסטין, כדורי אהיסטון וכ"ו.

במקרה שהגרד מחמיר או מתפשט, מומלץ להגיע לבדיקה אצל רופא עור, שיבחן את המצב - וייתן טיפול מתאים, באמצעות משחה אנטיביוטית מקומית (לטיפול או למניעת זיהום, שמתחיל להתפתח). במקרים קיצוניים, מתבצע הטיפול באמצעות משחות סטרואידים מקומיות.

חשוב להבין: הגרד הוא אינסטינקט בלתי נשלט - ולכן אין טעם לדרוש מילד שיפסיק לגרד, אלא יש לסייע לו לצמצם את תחושת הגרד וחוסר הנוחות, באמצעות עזרים שונים (כמפורט לעיל).

לסיכום: קשה להימנע לחלוטין מעקיצות יתושים. ניתן להקטין את הסיכון לעקיצה, באמצעים סביבתיים ובעזרת הגנה אישית. אם בכל זאת נעקצתם, מומלץ להיעזר בתחליב הרגעה. במקרה שהגירוד נמשך ומתפתחת תגובה חריפה יותר, מומלץ לגשת לרופא עור.

ד"ר רון יניב הוא מומחה לרפואת עור ואסתטיקה רפואית.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום