עישון מביא לדלקות

(0)
לדרג

עישון נקשר לסיכון מוגבר של זיהום פצעים, גם כשמדובר בפצעים פשוטים, כך עולה מניסוי מבוקר שפורסם החודש. ואולם, ארבעה שבועות של הימנעות מעישון מפחיתים את הסיכון לרמה המקבילה אצל אנשים שלא עישנו מעולם, בלי קשר לשימוש במדבקות ניקוטין, אם כי ההמנעות מעישון לא השפיעה על מקרים של קריעה בפצעים.
"מעשנים שעוברים ניתוח כללי או אורטופדי נמצאים בסיכון מוגבר לזיהומים בחתך בהשוואה ללא מעשנים" אומר ד"ר לארד טו סורנסן, מבית החולים ביספרביירג בקופנהגן. "המנגנון ככל הנראה מופעל על ידי השפעות העישון על החמצן ברקמות, שפוגע בתהליך השיקומי של החלמת הפצע וההגנה של תאי הדם הלבנים כנגד פתוגנים ניתוחיים".
מבין 78 הנבדקים הבריאים שלקחו חלק במחקר, ושנמצאו במעקב במשך 15 שבועות, 48 היו מעשנים ו- 30 לא עישנו מעולם. במהלך השבוע הראשון, המעשנים עישנו 20 סיגריות ביום, ולאחר מכן שוייכו באופן אקראי לקבוצות של המשך העישון, הימנעות, ושימוש במדבקות ניקוטין (25 מ"ג ביום), או הימנעות עם מדבקות פלצבו.
בסוף השבוע הראשון, בסוף השבוע הרביעי, השמיני וה- 12 לאחר השיוך לקבוצות, כל המעשנים ושישה לא מעשנים עברו חיתוך מאוזן בעצה על מנת ליצור פצעי ביופסיה. 24 הלא מעשנים הנותרים עברו חיתוך אחד במקום הזה. החוקרים עקבו אחר כל הפצעים במשך שבועיים על מנת לבדוק את התפתחות הפצע ואת הסיבוכים.
שיעור הזיהומים עמד על 12% בקרב מעשנים, ו 2% בקרב לא מעשנים. למרות שהזיהומים היו בשיעור נמוך בהרבה אצל הנמנעים מעישון בהשוואה לאלה שהמשיכו לעשן, לא נראה הבדל בין הנמנעים מעישון שקיבלו מדבקות ניקוטין לאלה שקיבלו מדבקות פלצבו.
המנעות מעישון לא השפיעה על מספר הקריעות בפצעים בטווח של 12 שבועות לאחר הפסקת העישון, הבדל הקריעות בפצעים בקרב מעשנים לעומת אלה שלא עישנו היה עקבי בניסויים הראשוניים והקליניים, בהם נמצא פחות ייצור של קולגן, ונוכחות גבוהה של רקמות פוסט-ניתוחיות בקרב מעשנים. העובדה שלא נראה הבדל בשיעור הקריעות בפצעים בין מעשנים ונגמלים מטיל ספק בהשערה כי היפוקסיה (חוסר חמצן) של הרקמות הנובעת מעישון, היא הסיבה העיקרית להפחתת ייצור הקולגן אצל מעשנים.
במאמר מערכת נלווה, כתבו מספר חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד שהנתונים החדשים לגבי הביולוגיה של הניקוטין מעלים שאלות חדשות לגבי תפקידו של הניקוטין במחלות תלויות עישון.
למרות שהניקוטין עשוי להיות הסיבה לכך שמעשנים מתקשים להפסיק את ההרגל, ברור שההשפעות הקליניות והפיסיולוגיות של עשן הסיגריות הן תוצר מורכב של היחסים בין כל הכימיקלים הקיימים.
אכן יש חוקרים המייעצים לחולים להפסיק לעשן לפני ניתוח בטן, ויש מנתחים פלסטיים המסרבים לבצע ניתוחי פנים במידה שהמנותחים הם מעשנים בפועל.
הנתונים האלה מראים שהמנתחים צריכים להיות פעילים יותר בהמלצות להפסיק לעשן.

יש להירשם לאתר, ללא תשלום.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום