כל הסודות, בדרך להנקה נכונה

(4)
לדרג

מה חשוב לדעת על תזונה בזמן הנקה? מדוע חלב האם כל כך חיוני, להתפתחות התינוק? עד מתי מומלץ להניק? כל מה שרציתם לדעת על הנקה

מאת: מירב נחום

הנקה היא הדרך האידיאלית, הטבעית והטובה ביותר - לספק לתינוקות שלנו את התזונה הטובה ביותר, לצורך גדילה והתפתחות תקינה. בנוסף לתרומתה הגדולה של ההנקה לבריאותם של התינוקות שלנו, הנקה מפחיתה תחלואה של אברי רביה ושד - ומהווה אפקט מגן בפני בריחת סידן.

האם הנקה "באה בקלות", לכל יולדת - בכל מצב? לא תמיד. עם זאת, יש לזכור כי הנקה, בבסיסה, הינה פעולה אינסטינקטיבית, טבעית - שגוף האישה מתכונן לה, לאורך כל חודשי ההריון.

בכל תנוחת הנקה חשוב שהתינוק יתפוס את השד באופן נכון. צילום: שאטרסטוק
בכל תנוחת הנקה חשוב שהתינוק יתפוס את השד באופן נכון. צילום: שאטרסטוק

האם קיימת המלצה מטעם משרד הבריאות בישראל כי מומלץ להניק?

ללא ספק. קיימת תמיכה של משרד הבריאות בהנקה.

משרד הבריאות ממליץ על הנקה מלאה, במשך שישה חודשים ראשונים לחיי התינוק; ולאחר מכן, משרד הבריאות ממליץ להמשיך את ההנקה עד גיל שנה ואילך, בתוספת של מזונות משלימים.

מדוע לא נדרש לתת לתינוקות עד גיל שישה חודשים תזונה נוספת, פרט לחלב אם?

עד גיל שישה חודשים, החלב מספק לתינוקות שלנו את כל הדרוש להם - לגדילה והתפתחות תקינה. חלב האם מכיל מרכיבים ייחודיים רבים ביניהם ויטמינים, מינרלים, חומרי יסוד שונים; ובנוסף, נוגדנים החיוניים להתפתחות המערכת החיסונית. מגיל שישה חודשים והלאה, יש צורך במזונות משלימים - ועדיין, חלב האם צריך להוות חלק מתזונת התינוק.

מהי ההמלצה הרווחת בעולם לתקופת ההנקה?

ארגון הבריאות העולמי ממליץ על הנקה עד גיל שנתיים או יותר.

האם יש שיטות שונות להנקה?

ישנן תנוחות שונות להנקה. למשל: ישנה תנוחה פיזיולוגית בהישענות לאחור, ישנה תנוחת מעבר, תנוחה צדית, תנוחה קלאסית - שאותה לרוב נראה מאוירת בספרי ההדרכה להנקה (אך פחות מומלצת לשלבים המוקדמים), תנוחה בשכיבה על הצד ועוד.

כאשר אם מתחילה להניק, היא צריכה לנסות ולבדוק איזה מכלל האפשרויות היא הנוחה לה ביותר. מה שחשוב, בכל שיטות ההנקה - שבכל תנוחה שהאם תבחר, חשוב שהתינוק יפתח פה גדול ויתפוס הרבה רקמת שד באופן נכון ושהאם תנהל הנקה באופן נכון - לסיים צד אחד קודם ולאחר מכן להציע צד שני. עוד חשוב לזכור שהנקה אינה מוגבלת בזמנים ושתינוק יונק לפי דרישה.

תפיסה נכונה הינה חשובה ביותר, כדי שמעבר לנוחיות לאם ולתינוק - תפיסה זו מבטיחה שהתינוק יקבל כמו שצריך חלב. תינוק שלא תופס נכון את השד עלול לגרום לפציעות בפטמות, ולקושי בהעברת חלב.

כיצד יש לשלב בין הנקה לתמ"ל?

ראשית, יש להבהיר כי תמ"ל הוא "תרכובת מזון לתינוקות" (ולא תחליף חלב). לא מומלץ לשלב בין הנקה לתמ"ל, מכיוון ששילוב כזה יגרום לירידה בתפוקת החלב - שכן גוף האישה מייצר חלב, בהתאם לצריכת התינוק. כאשר הצריכה יורדת, גם כמות החלב יורדת בהתאם. לרוב, ירידה בתפוקת החלב תביא לחוסר שביעות רצון בהנקה מצד התינוק והאם כאחד. ומשם, לרוב, הדרך לסיום ההנקה - תהיה מאוד קצרה.

כיצד ניתן לחשב את כמות תפוקת החלב בגוף האם?

חשוב להדגיש שהגוף שלנו יודע לייצר חלב. החל מעשרה ימים לאחר הלידה, תפוקת החלב של האישה תלויה בביקוש ובהיצע. ככל שהתינוק מפנה יותר חלב מהגוף - כך הגוף מייצר יותר חלב. בכל פעם שנותנים תמ"ל במקום הנקה, השד מפנה פחות חלב - ולכן זו הסיבה שנוצר פחות חלב.

בנוסף, יש לזכור שיש תינוקות שהמעבר בין בקבוק והנקה יגרום להם בלבול - והם יכולים להעדיף את הבקבוק, על פני ההנקה.

מאיזה גיל ועד איזה גיל מומלץ להניק?

מומלץ להניק מיד לאחר הלידה - ולהמשיך בהנקה מלאה עד גיל שישה חודשים. רוב התינוקות יגמלו את עצמם בין גיל שנתיים לארבע. למעשה, חלב אם טוב לתינוק - בכל גיל.

לכמה זמן ניתן לאחסן חלב אם מחוץ למקרר?

לפי הנחיות משרד הבריאות, ניתן לשמור חלב אם, עד עשר שעות בטמפרטורת חדר 19-22 מעלות צלזיוס; ועד ארבע שעות בטמפרטורת חדר 22-25 מעלות צלזיוס.

ובתוך המקרר?

חלב אם ניתן לשמור בעומק המקרר, בין חמישה לשמונה ימים.

לפני הליך של שאיבת חלב, מומלץ לקבל ייעוץ. צילום: שאטרסטוק
לפני הליך של שאיבת חלב, מומלץ לקבל ייעוץ. צילום: שאטרסטוק

מה חשוב לדעת על פעולת השאיבה - ונתינת חלב אם מבקבוק בזמן הנקה?

כאשר מדובר על שאיבת חלב, יש להבין לפני הכל - מהי הסיבה לשאיבה? האם מדובר בשאיבה לצורך הגברת תפוקת החלב, או שמדובר בשאיבה אקראית? לפני כל הליך של שאיבה, לפני רכישת משאבה מומלץ לברר מספר גורמים ולייעץ לאם על האפשרויות העומדות לפניה. בנוסף, לבדוק את גודל החצוצרה של המשאבה, לקבל ייעוץ ולהחליט מתי לשאוב, מהי טכניקת השאיבה הנכונה? וכיצד לחמם את החלב?

מה קורה אם לא מצליחים להניק?

אימהות לעיתים נתקלות באתגרי הנקה, מיד לאחר הלידה - ואף בהמשך הדרך. במקרה של קושי בהנקה, חשוב להתייעץ עם יועצת הנקה בהקדם האפשרי ולשמר את תפוקת החלב. כלומר: כל עוד התינוק לא יונק ישירות מהשד, חשוב לפנות חלב מהשד על ידי שאיבה או סחיטה ובמקביל, לקבל עזרה מקצועית.

מה תפקידה של יועצת ההנקה?

תפקידה של יועצת הנקה הוא לתמוך בהנקה, לתמוך באימהות, ביילודים ובמשפחה - בעקבות המצב החדש של התא המשפחתי. יועצת הנקה טובה תעניק לאם את הייעוץ המקצועי הטוב ביותר, תוך שמירה על עדכוני ידע ועל הקוד האתי.

מה חשוב לאכול בתקופה שבה מניקים?

הנקה הינה תהליך פיזיולוגי המתאים, בדרך כלל, לנשים בריאות. מכיוון שהנקה טומנת בחובה חשיבות רבה לנושא התזונה, אימהות רבות נמנעות (שלא לצורך) ממזונות מסוימים, במהלך ההנקה. התזונה של האם המיניקה צריכה להיות רגילה ומגוונת. למעשה, אין הנחייה שאוסרת מזונות מסוימים באופן גורף לכל האימהות.

מקובל להמליץ לאימהות מיניקות להימנע מחליטות תה (כמו, למשל, נענע ומרווה) העלולות להוריד כמויות חלב. עם זאת, אין מניעה משתיה אקראית של חליטות, מדי פעם. בנוסף, שתיית קפאין צריכה להיות מוגבלת - לשתיים עד שלוש כוסות ביום.

חשוב לזכור כי קפאין עובר בחלב וכי לתינוקות יש יכולת שונה מזו של מבוגרים, לפנות קפאין מגופם. גם שתיית אלכוהול דורשת התייחסות (מדובר על שתיה מרובה, על בסיס קבוע) - מכיוון שאלכוהול עובר לחלב ונמצא ברמה זהה לרמתו בדם של האם. לאחר שתיה מזדמנת ברמה סבירה, יש להימנע כשעתיים עד שלוש מהנקה (ובהנחה שהאם חשה שהיא אינה תחת השפעת אלכוהול).

כיצד רצוי להפסיק את ההנקה? מה חשוב לדעת לפני שמתחילים?

רצוי להפסיק הנקה באופן הדרגתי - פרט למקרים רפואיים, בהם נדרשת גמילה פתאומית; ומומלץ לקבל הדרכה נכונה מיועצת הנקה, אודות שיטות להתמודד עם אתגרים בתהליך הגמילה.

לסיכום: מומלץ להתחיל בהנקה מיד לאחר הלידה - ולהמשיך בהנקה מלאה עד גיל שישה חודשים. כדאי להסתייע בייעוץ הנקה, כדי לחבר ולנהל נכון את ההנקה וכדי למנוע ולהתמודד עם אתגרים במהלך תקופת ההנקה ולוודא שהתינוק מקבל כמו שצריך חלב.

מירב נחום היא מיילדת ויועצת הנקה, IBCLC ויועצת הנקה מורשית של משרד הבריאות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום