הכמוסה שתילחם בשומן

(0)
לדרג

יזם צעיר יצר אלטרנטיבה חדשנית לניתוחים מסוכנים שנועדו לטפל בהשמנה.
דן ברנט היה סטודנט לרפואה באוניברסיטת דיוק כאשר נבהל ממספר החולים השמנים מאוד שהגיעו למרפאה. הוא גם הוטרד מהנטייה הגוברת לבחור בניתוח מעקפים גסטרולוגי, שמביא לירידה דרמטית במשקל, אבל יש לו תופעות לוואי לא נעימות.
כאלטרנטיבה לא פולשנית, ברנט הוציא כמוסה שמיוצרת מפולימר המרחיב את הקיבה, ומביא לתחושת שובע מוקדם יותר.
"מבחינת הרופא, ניתוח ברברי הוא פשוט התקפה פנומנלית על גוף האדם" אומר ברנט. "אתה קורע חתיכות מתוך האיברים הפנימיים, ומחבר אותן ביחד בצורה שאינה פיזיולוגית, ואחר כך המשקל צונח כל כך מהר, שמופיעים מליון סיבוכים".
ניתוח מעקפים גסטרולוגי אולי הציל את חייהם של אנשים רבים שהיו סובלים מבעיות בריאותיות הקשורות להשמנה קיצונית, כמו מחלות לב, סוכרת ובעיות בזרימת הדם. ואולם הניתוח מסתיים ב 1-2 אחוזי מוות, ויכול גם להביא לדליפות פנימיות, כאבים ובעיות בתזונה.
ההמצאה של ברנט, שנמצאת כרגע בשלבי הבחינה בפיתוח, לא תחייב ניתוח. החולה צריך לבלוע גלולה בגודל הדומה לכמוסת ויטמינים גדולה. בטווח של 15 דקות עד חצי שעה הכמוהה מתרחבת בקיבה. היות שיש סיכוי קטן שהכמוסה תגיע למקום שהיא לא אמורה להגיע אליו, כמו האזופגוס או המעי, ברנט הינדס את הכמוסה כך שתתרחב רק עד כדי קוטר של כשני וחצי סנטימטר.
על ידי כך הקיבה לא תתמלא עד כדי להשביע את האדם הממוצע, וניתן יהיה להסתגל למשטר של כמוסה אחת ביום. כל כמוסה נמסה בקיבה בטווח של עד שבוע, כך שתחלופת הכמוסות תהיה רצופה.
"למטופלים יהיו שישה או שבעה כדורים כאלה בבטן בכל זמן נתון" אומר ברנט. "הם לוקחים אחד ליום, ואחרי שבעה ימים למעשה מגיעים למצב קבוע".
"בלי ההגבלה הזו עלול להיווצר מצב של מחסום" הוא אומר. "מחסום כזה יכול להיות קטלני, והוא לא יתקבל כסכנה אפשרית לטיפול הזה".
חוקרים בודקים את הגלולות על חיות גדולות, וברנט צופה שהניסויים בבני אדם יתחילו בספטמבר. היות שמדובר במכשיר שאינו תרופה, תהליך האישור על ידי מרשות המזון והתרופות צפוי לקחת פחות משנה.
ברנט אומר ששימוש לא נכון הוא סוגיה שאיתה התמודד כשיצר את הכמוסה, ואת המינון של אחת ליום, כמו גם על ידי יצירת תכשיר נגד שיכול להמיס את הכמוסות אם נלקחו יותר מידי.
"הגישה הזו מאוד מיוחדת בהרבה מובנים, והחברה שלהם שונה מחברות אחרות שיש היום" אומרת בקי רוברטסון, מייסת שותפה של חברת וורסנט וונטורס, ושופטת בתחרות בה זכו ברנט ושותפו. "מדובר בשוק גדול, ובצורך קליני שלא מצליחים לעמוד בו".
ניתוחים הופכים להיות האמצעי הבולט לטיפול בהשמנה קיצונית. מספר הניתוחים שילש את עצמו מאז 1999, ועומד על 120000 בשנה.
ניתן למצוא אתרים רבים על השמנה קיצונית, וברובם נראים צילומים משכנעים של "לפני ואחרי". אבל עדויות אחרות מדברות על תופעות לוואי קשות, ואף חרטה על הניתוח.
ברנט אומר שהוא מקווה שהכמוסה שהמציא תהפוך את הניתוחים לנחלת העבר. אם לא, הוא אומר שיש עוד כמה דברים בתכנון, כולל תכשיר לניקוז הנוזלים באיזור הבטן לאחר כשל בכבד. הוא מקווה להמשיך ולהחזיק בתפקיד המחקר והפיתוח בחברות שהקים.
"הייתי רוצה לשמור לפחות על כמה אצבעות בתחום העסקי כדי שאמשיך להינות מרגעי ה"אאוריקה"", אומר ברנט.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום