יעילות אפדרה בהפחתת משקל

(0)
לדרג

סקירה מקפת על יעילות ובטיחות אפדרין להפחתה במשקל ולביצועים אתלטיים.

מאת: סקירה מקפת על יעילות ובטיחות אפדרין להפחתה במשקל ולביצועים אתלטיים.

הקשר:
אפדרה ואפדרין משמשים לעיתים לעידוד הפחתה במשקל ושיפור היכולת האתלטית, ואולם יעילותם ובטיחותם של מרכיבים אלה לא ידועות.

מטרה:
להעריך את יעילות ובטיחות אפדרה ואפדרין כשהם משמשים להפחתה במשקל ולשיפור היכולת האתלטית.

מקורות המידע לסקירה המקפת:
נחקרו 9 מאגרי מידע המשתמשים במילים אפדרה, אפדרין, השפעת ההיפוך, תופעות לוואי, יעילות, יעיל, ורעיל. נכללו ניסויים שלא פורסמו ותיעודים בשפות אחרות מאנגלית. אירועים חריגים שדווחו על ידי רשות התרופות והמזון האמריקאית הוערכו.

בחירת המחקר:
ניסויים תקפים היו ניסויים מבוקרים של אפדרה או אפדרין להפחתה במשקל או לשיפור היכולת האתלטית, ודיווחים על אירועים חריגים שנקשרו בשימוש זה. מחקרים תקפים להפחתה במשקל כללו מחקרים בבני אדם שכללו לפחות שמונה שבועות מעקב, ולשימוש לשיפור היכולת האתלטית מחקרים שלא הצריכו מינימום מעקב. דיווחים תקפים כללו תיעוד על כך שאפדרה או אפדרין נלקחו בטווח של 24 שעות לפני תיאור המקרה, או שאפדרין או מוצרים קשורים נמצאו בשתן או בדם, או שהוצאו מגדר הסביר גורמים אחרים. מבין 530 המאמרים שנבדקו, 52 ניסויים מבוקרים ו 65 מקרים נכללו בניתוח העל. מבין למעלה מ 18000 מקרים אחרים, 284 עברו סקירה מעמיקה.

הוצאת הנתונים:
שני סוקרים עברו על הניסויים בנפרד כדי להעריך יעילות ובטיחות בשימוש באפדרה ואפדרין להפחתה במשקל או לשיפור היכולת האתלטית. אי הסכמות גושרו על ידי הסכמה. דיווחי המקרים נסקרו בשיטות ישירות ועקיפות.

עיבוד הנתונים:
אף אחד מהניסויים שהוערכו לא נעשה על פני תקופה העולה על שישה חודשים. השוואת התוצאות שרוכזו בין אינבו ובין אפדרין, אפדרין וקפאין, אפדרה, ואפדרה ועשבי מרפא המכילים קפאין, הראו את ההערכות הבאות (ביחס לאינבו) של הפחתה במשקל :
0.6 ק"ג לחודש - עם אפדרין, 5 מחקרים.
1.0 ק"ג לחודש - עם אפדרין וקפאין, 12 מחקרים.
0.8 ק"ג לחודש - עם אפדרה, מחקר אחד.
1.0 ק"ג לחודש - עם אפדרה ועשבי מרפא מכילי קפאין, 4 מחקרים.

לא נמצאו ניסויים לגבי אפדרה והיכולת האתלטית. 7 ניסויים באפדרין היו הטרוגניים מידי מכדי עיבוד הנתונים. נתוני הבטיחות מ- 50 ניסויים הראו הערכות של עלייה פי 2.2-3.6 בתסמונות פסיכיאטריות, אוטונומיות או גסטרואינטסטינליות, ודפיקות לב מואצות. הנתונים לא מספיקים על מנת להגיע למסקנות לגבי השפעות הלוואי השליליות המתרחשות בשיעור של פחות מאחד לאלף. מרבית תיאורי המקרה לא מתועדים מספיק על מנת לאפשר הערכה משמעותית.

מסקנות:
אפדרין ואפדרה מעודדים הפחתה מתונה במשקל לטווח הקצר בניסויים הקליניים. אין נתונים לגבי ירידה לטווח הארוך, והעדויות התומכות בשימוש באפדרה ליכולת אתלטית לא מספיקות.
השימוש באפדרה ואפדרין וקפאין נקשר להגברת הסיכון לתסמונות פסיכיאטריות, אוטונומיות או גסטרואינטסטינליות, ודפיקות לב מואצות.

לא בכדי מנסות הרשויות לבלום שימוש באפדרה, ראו מאמר קודם:
http://www.doctors.co.il/news/1095

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום