מתכננת הריון? הדרך הבריאה והבטוחה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

לרגל שבוע המודעות לתכנון הריון בריא, מדריך מעשי להבטחת הריון בריא: ויטמינים, בדיקות גנטיות, בירור מחלות זיהומיות וייעוץ תרופתי. והכי חשוב: שינוי אורח חיים

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2310156 (מספר מקשר)

לכולן ידוע כי מעקב הריון כרוך בהרבה בדיקות ודילוגים בין מרפאות, אבל חלק מהנשים מופתעות לגלות כי שגרת המעקב, הבדיקות והטיפולים שיש לעשות - כדי להבטיח הריון בריא, מתחילה למעשה עוד לפני שההריון מתחיל. עוד בשלב בו את ובן זוגך מתכננים להיכנס להריון ובטרם תתחילו "לנסות" להרות, ישנן מספר פעולות שיש לעשות, כדי להבטיח כי ההריון יהיה תקין ובריא, ככל הניתן.

החלטתם להיכנס להריון - מה עושים עכשיו?

השלב המשמח, בו את ובן זוגך החלטתם להרות, הוא השלב בו עליך לקחת אחריות על גופך ועל שגרת חייך, כדי להבטיח את בריאותך, בריאות העובר ובריאות ההריון. בראשית הדרך, עליך לפנות לרופא נשים שייעץ לך בדבר הפעולות הנדרשות ממך "בגזרות" השונות - וידריך אותך כיצד עליך לפעול.
הגעה לייעוץ רפואי עוד בשלב תכנון ההריון - רצויה ומומלצת. צילום: שאטרסטוק הגעה לייעוץ רפואי עוד בשלב תכנון ההריון - רצויה ומומלצת. צילום: שאטרסטוק

מה ניתן לעשות במקרה של הריון, טרם הגעה לייעוץ אצל גניקולוג?

זה לא נורא! הגעה לייעוץ רפואי עוד בשלב תכנון ההריון - רצויה ומומלצת. זהו המצב האידאלי, אבל אם זה לא קרה ואת כבר הרה, גשי לייעוץ, עם היוודע דבר ההריון (שהרי גם בשלב זה, יש לייעוץ הרפואי חשיבות רבה).

איזה בדיקות והכנות יש לעשות לפני ההריון?

נטילת ויטמינים: לחומצה פולית יש חשיבות רבה - לבריאות העובר וההריון. מחסור בחומצה פולית עשוי לגרום למומים התפתחותיים בעובר. לפיכך, משרד הבריאות ממליץ לכל הנשים בגיל הפריון ליטול חומצה פולית באופן קבוע. אם את מתכננת הריון, התחילי בנטילת חומצה פולית - בהתאם למינון עליו ימליץ הרופא, לפחות שלושה חודשים טרם הכניסה להריון; וכן לפחות שלושה חודשים במהלכו.

כמו כן, חשוב מאד לוודא כי יש רמה מספקת של ויטמין D וויטמין B12. רמה תקינה של ויטמין D חשובה למניעת סיבוכים, כגון רעלת הריון. אם בדיקות הדם יעידו על מחסור בוויטמינים אלה, ינחה אותך הרופא בדבר נטילת תוספי תזונה מתאימים.

בדיקות גנטיות: בכל קופת חולים, ישנה אחות מייעצת שהוכשרה לתת לבני הזוג ייעוץ - בדבר הבדיקות הגנטיות המומלצות לביצוע טרם ההריון, בהתחשב במוצאם של בני הזוג. קיים מגוון רחב של בדיקות גנטיות, חלקן ממומנות על ידי משרד הבריאות ונכללות בסל הבריאות; עבור ביצוע בדיקות אחרות, תידרשי לשלם. חשוב להתעדכן בכל הבדיקות הקיימות, במידת נחיצותן וחשיבותן - ולהפעיל שיקול דבר, בדבר הצורך בהן. כך, למשל, קיימת כיום בדיקה פרטית, המאפשרת את ריצוף הגנים של בני הזוג ומאפשרת איתור סיכונים והיערכות מתאימה.

בדיקות לקיום מחלות זיהומיות: מומלץ לאישה לעבור בדיקות סקר, לגילוי מחלות זיהומיות, כגון CMV. חשוב לדעת האם האישה חלתה בעבר ב-CMV או אם לא חלתה בעבר ולא חוסנה ל-CMV ואז יש לעקוב אחר סטטוס CMV בהמשך הריון. כמו כן, מומלץ לבדוק נוגדנים לאדמת. אם האישה לא חוסנה נגד מחלת האדמת, עליה לקבל חיסון טרם ההריון - ורצוי להמתין שלושה חודשים, מקבלת החיסון - ועד הכניסה להריון.
נצלי את ההזדמנות להפסיק עם ההרגלים המזיקים. צילום: שאטרסטוק נצלי את ההזדמנות להפסיק עם ההרגלים המזיקים. צילום: שאטרסטוק

ייעוץ לגבי מחלות רקע ושימוש בתרופות: אם את סובלת ממחלות רקע כלשהן, עליך ליידע את הרופא המייעץ על מצבך - וכן לקבל ייעוץ מהרופא המטפל. כמו כן, אם הנך נוטלת תרופות באופן קבוע, התייעצי עם רופא בדבר אופן המשך נטילת התרופות, במהלך ההריון.

שינוי הרגלי החיים: לכל אישה מומלץ לשמור על אורח חיים בריא ולהקפיד על שגרת חיים, שתיטיב עם בריאותה. רבות מהנשים אינן עומדות באתגר, אך הרצון להבטיח הריון בריא וקל - יכול לשמש כתמריץ מצוין והזדמנות פז, לעשות את מה שתמיד רציתן. אם תתחילו את ההריון במשקל גוף תקין ובמהלך תכנון ההריון ובמשך ההריון תמשיכו לשמור על תזונה מאוזנת ופעילות גופנית מתאימה - תתרמו רבות לבריאות שלכן, לבריאות העובר ולבריאות ההריון. משקל עודף איננו מומלץ (באופן כללי); ובוודאי איננו מומלץ בהריון. משקל עודף נחשב גורם סיכון לסיבוכי הריון, כגון סוכרת הריון ועוד.

בהקשר זה, חשוב להתייחס גם להפסקת עישון - והימנעות מצריכת אלכוהול. אלכוהול וסיגריות מזיקים לבריאות בכלל ולבריאות העובר וההריון בפרט. אם את מתכננת להיכנס להריון, נצלי את ההזדמנות להפסיק עם ההרגלים המזיקים הללו - וקחי בחשבון שבחירה להמשיך בצריכת אלכוהול וסיגריות, תגבה מחיר מהעובר וההריון; ועלולה לגרום נזקים, ודאי בשליש הראשון.

מתי חשוב לעשות את כל הבדיקות וההכנות האלה?

בערך שלושה חודשים לפני ההריון, חשוב להתחיל בהיערכות המתאימה. זהו פרק זמן מספיק, כדי להיכנס לשגרת חיים בריאה - ולבצע בדיקות נחוצות. להימנעות מצריכת חומרים מזיקים - תרופות, סיגריות, מזון לא בריא ואלכוהול - יש חשיבות רבה, בעיקר בשליש הראשון של ההריון. בשלב זה, נוצרים איבריו של העובר - ולכן זהו הזמן הכי קריטי. אל תחכי לאישור שאת בהריון, כדי להפסיק עם הרגלי החיים המזיקים. כבר בימי ההריון הראשונים, השפעתם של גורמים אלה על העובר קריטית - וחשוב להיות מודעים לכך.

למידי נוסף: מחשבון הריון

ד"ר יוסף הר-טוב הוא רופא מומחה לגינקולוגיה, סגן מנהל יחידת האולטרה- סאונד במרכז הרפואי תל אביב (בית חולים ליס).

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

לכתבה המתורגמת לערבית באתר tebtime

למיניסייט של ד"ר יוסף הר-טוב בשפה הערבית באתר tebtime

ד"ר הר - טוב יוסף
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום