חלב נחשב

(0)
לדרג

מטרת מסע הפרסום "יש לך חלב" היא אולי למכור יותר חלב, אבל המוטבים העיקריים מהמאמץ הפרסומי הזה יכולים להיות דווקא העצמות ובריאותם של מבוגרים בהווה ובעתיד.
ככל שאנו לומדים יותר על יתרונות הסידן ועל חשיבותו הייחודית לבריאות השלד במהלך הילדות וההתבגרות, מומחי תזונה הופכים ליותר ויותר מוטרדים מהעובדה שמרבית הצעירים לא שותים מספיק חלב.
למרות שניתן להשיג קלציום גם ממזונות שאינם חלב, כמו גם מתוספים, החלב עדין מהווה את המקור העיקרי עבור מרבית הצעירים באמריקה. ילדים ומתבגרים מעטים צורכים מספיק גבינה או מזונות שאינם חלביים ושיש בהם מספיק סידן, כמו ירקות עליים, על מנת לעמוד בתצרוכת היומית המומלצת.
יש אנשים שנמנעים מחלב משום שהם רגישים ללקטוז, וסובלים מנפיחות או שלשול כשהם שותים חלב על בטן ריקה.
תזונאים לעומת זאת מצאו שמרבית האנשים הרגישים ללקטוז יכולים לצרוך עד שלוש כוסות ביום אם הם צורכים אותן בהדרגה ובצירוף עם ארוחות.
היום כמעט בכל סופרמרקט יש מוצרים דלי לקטוז, או נטולי לקטוז, אם כי מחירם בדרך כלל כפול.

הילדים סובלים
האקדמיה הלאומית למדעים אומרת שילדים בגילאי 4 עד 8 זקוקים ל 800 מ"ג קלציום ביום, וכי בני נוער בגילאים 13 עד 18 זקוקים ל 1300 מ"ג. בגילאים 19-50 יש צורך ב 1000 מ"ג ביום ומעל גיל 51 שוב יש עלייה ל 1300 מ"ג.
על פי ד"ר דואן אלכסנדר, ראש המכון לבריאות והתפתחות הילד, "ללא חלב בתזונה כמעט בלתי אפשרי לעמוד בתצרוכת הקלציום" באמצעות מזונות בלבד. חלב, הוא מציין, מספק מעט יותר ממחצית מהכמות הנצרכת על ידי ילדים.
סקר ארצי שנערך באמצע שנות התשעים מראה כי רק 13.5 אחוזים מהילדות, ו 36.3 אחוזים מהילדים בגילאים 12-19 צורכים את כמות הקלציום המומלצת.
נתונים אלה, ובעיקר צריכת הקלציום הנמוכה בקרב נערות מתבגרות הביא את המכון להתחיל במסע פרסום ציבורי שנקרא "חלב נחשב" ונועד ליידע את מומחי הבריאות, ההורים והילדים לגבי חשיבותה של צריכה מספקת של סידן, בעיקר מחלב וממוצרי חלב אחרים כמו יוגורט או גבינה קשה, על מנת לשמור על בריאות העצמות.
ילדים רבים מידי צורכים משקאות קלים ומיצי פירות במקום חלב או מוצרי חלב. בתי ספר המתירים הצבת מכונות למכירת פחיות בשטח בית הספר לא מסייעים בדבר. ואולם בחטיבות ביניים ותיכונים בהם מוצבות גם מכונות שמוכרות משקאות חלב או חלב נקי מדווחות על מכירות רבות, ובעיקר של שוקו.

עצמות מזדקנות
חוקרים מבית החולים לילדים בסינסינטי מדווחים כי נשים מבוגרות שצרכו פחות מכוס חלב אחת ביום במהלך הילדות סבלו מעצמות פריכות יותר ונמצאו בסיכון כפול לשבר בהשוואה לנשים שצרכו כוס חלב או יותר ביום בתקופת ההתבגרות.
גם כוס חלב אחת בקושי מספיקה על מנת לעמוד בצריכה המומלצת. מכאן אפשר להניח שההשוואה בין אלה ששתו פחות מכוס חלב אחת לאלה ששתו יותר משלוש כוסות, תראה כי ההבדלים בצפיפות העצמות והסיכון לשבר גדול בהרבה.
ד"ר קוני וויבר שעומדת בראש מחלקת המזון והתזונה באוניברסיטת פורדו מציינת כי גיל ההתבגרות הוא הזמן הקריטי לבריאות אופטימלית של העצם שכן כמחצית ממסת השלד מצטברת במהלך שנות העשרה.
עבור נערות, 95% מכלל המינרלים בעצמות נצבר עד גיל 17, ו 99% נצבר עד גיל 27. לפיכך, נערה שיש לה חסרים בסידן תגיע לגיל הבגרות עם שלד שהוא לא מספק, והיא עומדת בפני סיכון מוגבר לשבירות במהלך החיים.
תצרוכת הסידן הנוכחית בקרב מתבגרים עומדת הרבה מתחת לכמות המומלצת. מחקרים מראים שארבע עד חמש מנות של מזון עשיר בסידן נדרשות על מנת להגיע לשיא המסה בעצמות במהלך שנות ההתבגרות.
מנה בגודל 200 גרם של מזון עתיר סידן כדוגמת חלב או יוגורט מספקת לפחות 300 מ"ג של סידן. מינונים דומים אפשר להשיג גם מחלב סויה מועשר, מיץ תפוזים וכוס ירקות ירוקים מבושלים. הרבה מדגני הבוקר דוגמת קורנפלקס היום מועשרים בסידן. יש אפילו סוגים של חלב שמועשרים בסידן.
בניגוד למרבית המזונות, חלב מועשר בויטמין D, לו זקוק הגוף על מנת לספוג את הסידן במערכת העיכול. הסוכרים הטבעיים בחלב מסייעים גם הם לספיגת הסידן, עוד סיבה שבגללה חלב מהווה את המקור הטוב ביותר למינרלים בוני עצמות.

יתרונות בריאותיים נוספים
מחקרים חדשים מראים כי יתרונות הסידן חשובים גם מעבר לעצמות.
מחקרים שעשו שימוש בתוספים הראו כי הסידן טוב ללב. סידן מסייע בשמירה על לחץ דם נמוך אצל כשליש מהאנשים הסובלים ממתח.
חוקרים מאוניברסיטת וויסקונסין הראו כי נשים במתח שצרכו 1500 מ"ג סידן ביום בנוסף לתרופות הרגילות במשך ארבע שנים, חוו ירידה משמעותית בלחץ הדם, ואילו אלה שצרכו את התרופות הרגילות בלבד חוו עלייה כללית בלחץ הדם.
סידן גם משפר את רמת השומנים בדם. במחקר באוניברסיטה באוקלנד בניו זילנד חוקרים מצאו שמינון של 1000 מ"ג של סידן העלה את רמת הכולסטרול הטוב (HDL) והפחית את רמת הכולסטרול הרע (LDL), שינוי שיכול להפחית את הסיכון למחלות לב ב 20 עד 30 אחוזים.
למרות שתפקיד הסידן בסרטן עדין לא ידוע, המחקר האחרון שכלל 135000 מומחי בריאות במשך 10-16 שנים, מצא שצריכת הקלציום עד לעודף של 1250 מ"ג ביום קשורה בהפחתה של לפחות 30% בסיכון לפתח סרטן במעי הגס.
קיימות גם עדויות ביולוגיות לממצא הזה. הסידן מגן על המעי על ידי חיבור חומצות עיכול וחומצות שומניות, הידועות כמעודדות גידול תאים.
כמו כן, במחקר מניעה של סרטן המעי נראה כי תוסף תזונה של 1200 מ"ג סידן הביא להפחתה של 20% בחזרה של אדנומות קולורקטליות: גידולים שפירים המבשרים על בואו של הסרטן.
מחקרים אחרים הראו כי הסידן משמעותי גם כטיפול תסמונות גיל העמידה וריבוי ציסטות בשחלות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום