יילוד במשקל נמוך? טיפול קנגורו

(0)
לדרג

טיפול קנגורו המעודד מגע עור לעור בין היילוד לאם עשוי להפחית ב-36% את הסיכון לתמותת יילודים במשקל הנמוך מ-2 ק"ג ב-4 השבועות שלאחר הלידה

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

עוד בנושא הריון, לידה והגיל הרך.

טיפול קנגורו (Kangaroo Mother Care), גישה המעודדת מגע עור לעור בין היילוד והאם, עשויה להפחית משמעותית את שיעורי התמותה של יילודים בעלי משקל לידה נמוך. כך על פי מאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Pediatrics בו דווח על ממצאי מחקר חדש בנושא, במסגרתו ערכו החוקרים סקירה מקיפה להערכת המחקרים שפורסמו עד לאפריל 2014 לצורך הערכת הקשר שבין טיפול קנגורו לבין התוצאות ביילודים בכל משקל לידה וגיל הריון.

מדי שנה מתים 4 מיליון יילודים בעלי משקל לידה נמוך

יילודים בעלי משקל לידה נמוך מצויים בסיכון מוגבר לתחלואה ותמותת יילודים, הפרעה בגדילה והתפתחות ומחלות כרוניות.
לפי ההערכות, מדי שנה, כ-4 מיליון יילודים מתים במהלך ארבעת השבועות הראשונים לאחר לידתם למרות ההתקדמות המשמעותית במאמצים להפחתת שיעורי התמותה של ילדים מתחת לגיל 5 שנים.

מחקרים שבחנו השפעת זמנים שונים של מגע עור לעור

החוקרים סקרו 1,035 מחקרים ומתוכם 124 מחקרים ענו על כל הקריטריונים של הסקירה. במחקרים דווח על קשר בין KMC-טיפול הקנגורו לבין לפחות אחת התוצאות ביילודים. מבין 124 מחקרים, מרביתם (113 מחקרים) נערכו במדינות בעלות הכנסה בינונית או גבוהה, ו- 118 נערכו במרכזים רפואיים, 110 מחקרים פורסמו בין 2000-2014, 61 מחקרים כללו פגים ו-47 כללו יילודים בעלי משקל לידה נמוך. באשר ל-KMC, 52 מחקרים כללו פחות מארבע שעות מגע עור לעור בכל יום, 20 מחקרים כללו מגע כזה במשך 22 שעות לפחות בכל יום, ומחקרים ספורים בלבד (7 מחקרים) בחנו משך מגע עור לעור של 4-21 שעות ביממה.

הפחתה של 36% בסיכון לתמותה וב-50% לאלח דם

בקרב יילודים בעלי משקל לידה נמוך מ-2 ק"ג, טיפול קנגורו לווה בהפחתה של 36% בשיעורי תמותה בנקודת המעקב האחרונה. כמו כן, טיפול הקנגורו הפחית את הסיכון לאלח-דם ביילוד בהיקף של כמעט 50%, עם ירידה בסיכון להיפותרמיה בהיקף קרוב ל-80% וירידה בסיכון להיפוגליקמיה בהיקף של כמעט 90%. עוד תוארה ירידה של 58% בסיכון לאשפוזים חוזרים.

נשימה אטית והיקף ראש גדול מעט

החוקרים מוסיפים כי טיפול קנגורו לווה בממוצע קצב נשימה אטי יותר ביילוד וכן במדדי כאב נמוכים יותר עם ריוויון חמצן, חום גוף וגדילת היקף ראש שהיו גבוהים יותר. עם זאת, קשר זה היה בעל משמעות קלינית מתונה.

החוקרים מציינים מספר מגבלות למחקר לרבות חוסר האפשרות לבחון נכונה קשר מנה-תגובה בין משך טיפול קנגורו לבין התוצאות ביילודים.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום הורים לפגים ותינוקות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום